5 maja 2020

Jest propozycja KE dotycząca finansowego wsparcia mediów. Tylko których?

(Fot. Päivi Tiittanen / freeimages.com)

Komisja Europejska zastanawia się nad planami wprowadzenia „nowych i innowacyjnych rozwiązań finansowych” w celu wsparcia mediów w dobie obecnego kryzysu spowodowanego koronawirusem SARS-CoV-2.

 

Przemawiając 4 maja br. przed posłami do PE w komisji kultury, komisarz ds. rynku wewnętrznego, Thierry Breton i komisarz ds. innowacji Mariya Gabriel rzucili światło na to, w jaki sposób KE będzie chciała wesprzeć przemysł medialny mocno dotknięty epidemią koronawirusa.

Wesprzyj nas już teraz!

 

Breton chce we współpracy z europosłami „przetestować nowe i innowacyjne rozwiązania finansowe w celu wsparcia sektora medialnego, szczególnie na szczeblu lokalnym i regionalnym”.

Europoseł Dace Melbārde z grupy Europejskich Konserwatystów i Reformatorów (ECR) twierdzi, że obecnie jedynie giganci internetowi wspierają sektor medialny bloku w przypadku braku jakiejkolwiek pomocy UE.

 

– Nie wydaje się słuszne, aby media musiały polegać na naszych platformach technologicznych i innych organizacjach międzynarodowych, które udzielają wsparcia w sytuacjach kryzysowych i ratują niezależne europejskie media  oraz dziennikarzy śledczych podczas kryzysu – powiedziała Melbārde. Europoseł wezwała do zwiększenia bezpośredniego wsparcia finansowego dla mediów europejskich.

Szefowa UE ds. badań i innowacji, Mariya Gabriel zwróciła uwagę na nowe środki, które należy przedstawić w ramach długoterminowego funduszu badań i innowacji UE, „Horyzont 2020”.

 

– W ramach programu „Horyzont 2020” mieliśmy zaproszenie do projektów badawczych dotyczących europejskiego środowiska medialnego. Termin upłynął w marcu, a wyniki będą wkrótce dostępne – powiedziała Gabriel.

 

– Wkład na ten cel wynosi dziewięć milionów euro i prawdopodobnie potrzeba będzie więcej funduszy, dlatego w czerwcu 2020 r., za półtora miesiąca, zostanie ogłoszony nowy nabór do tego projektu – wyjaśniła.

 

Dodała, że będzie nowy projekt dla mediów, uwzględniający obecny kryzys COVID-19.

Europoseł Breton zauważył również, że nadchodząca ustawa o usługach cyfrowych, która „reprezentuje dążenie Komisji do uregulowania ekosystemu online” powinna zostać wdrożona, by „stworzyć bardziej równe warunki działania między platformami a tradycyjnymi mediami”.

 

Władza wykonawcza UE ma nadzieję na dotrzymanie bieżących zobowiązań w ramach programu legislacyjnego dotyczące przedstawienia projektu regulacji o usługach cyfrowych przed końcem 2020 r., pomimo niedawnego wycieku programu prac KE, która planowała odroczyć prace do początku 2021 r.

 

– To, co nadchodzi tutaj, to nowe relacje z tymi platformami, które stają się coraz bardziej świadome swoich obowiązków i odpowiedzialności  – zaznaczył Breton w poniedziałek, odnosząc się do projektu regulacji o usługach cyfrowych.

 

W połowie kwietnia przewodnicząca komisji kultury, poseł EPL, Sabine Verheyen napisała do komisarzy Bretona i Gabriel, prosząc o zbadanie „potencjalnego zakresu awaryjnego funduszu UE na wsparcie sektora mediów i prasy”.

 

„Chcielibyśmy, aby Komisja zbadała potencjał funduszu kryzysowego w celu wspierania sektora mediów i prasy, potencjalnie wykorzystując fundusze, których nie można wydać w ramach innych programów z powodu pandemii COVID-19” – stwierdzał list.

 

Eurodeputowani z komisji kultury naciskali, by wykorzystać inne obszary  działalności UE, aby ratować media głównego nurtu. Proponuje się kolejne regulacje dot. audiowizualnej działalności, które według Bretona skupią się na „konkurencyjności i pluralizmie zamożności sektora audiowizualnego i mediów”.

 

Plan działania jest „absolutnym priorytetem” i zostanie przedstawiony przed końcem roku.

Jeśli chodzi o inne instrumenty, którymi dysponuje Komisja, to obejmują one także dyrektywę o prawie autorskim. Breton zauważył, że wdrożenie art. 17 dyrektywy jest „niezbędne”. Artykuł nazwany klauzulą ​​„praw pokrewnych”, daje wydawcom prasowym prawo do żądania wynagrodzenia za ponowne opublikowanie ich treści online.

 

Francja jest jak dotąd jedynym krajem, któremu udaje się egzekwować prawo wydawców, negocjujących z Google w sprawie płatności za podawanie linków do artykułów. Państwa członkowskie mają czas do 7 czerwca 2021 r. na transpozycję przepisów do ustawodawstwa krajowego.

 

Członkowie komisji ds. kultury i edukacji podkreślili, że szkody w sektorze kultury oznaczają „więcej niż tylko utratę miejsc pracy”. „Europa nie może dopuścić do zniknięcia tego, co definiuje Europę – a mianowicie bogatej, żywej i produktywnej sceny kulturalnej i kreatywnej” – przekonywali. Dlatego UE musi szybko i bezpośrednio wspierać dotkniętych nią ludzi – powiedziała na początku przewodnicząca komisji, Sabine Verheyen.

 

Dwaj komisarze podzielili pogląd, że kultura i wartości UE muszą zostać zachowane „za wszelką cenę” i powiedzieli posłom do PE, że unijny plan wsparcia dla sektora kultury i sektora kreatywnego jest realizowany w ramach szerszego unijnego planu naprawy gospodarczej.

 

Oprócz większej elastyczności obecnych programów i funduszy strukturalnych, komisarz Breton ogłosił, że rozważane są również środki wsparcia bezpośredniego, w tym „plan naprawy”, który zapewniłby „najbardziej wrażliwym graczom” płynność, a także plan inwestycyjny, który wspierałby całość sektora w perspektywie długoterminowej.

 

Posłowie wezwali również komisję do przedstawienia konkretnych planów zapewnienia bezpośredniego wsparcia dla sektora medialnego. Podkreślili, że zarówno małe, jak i większe media tracą większość dochodów z reklam, a wspieranie branży ma kluczowe znaczenie dla zdrowej demokracji i przeciwdziałania dezinformacji.

 

Ponieważ 40 proc. turystyki w UE jest związane z miejscami kultury i dziedzictwa kulturowego, posłowie do PE omawiali z komisarzami konkretne plany wsparcia tego sektora. Na koniec przedstawili również komisarzom swoje plany dostosowań w edukacji, dostępie cyfrowym, przemyśle sportowym, projekcie Europejskiej Stolicy Kultury, wsparciu dla europejskich kin i produkcji audiowizualnej, a także inicjatyw kulturalnych grup mniejszościowych.

 

Źródło: euractiv.com

AS

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(0)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Skutecznie demaskujemy liberalną i antychrześcijańską hipokryzję. Wspieraj naszą misję!

mamy: 127 784 zł cel: 300 000 zł
43%
wybierz kwotę:
Wspieram