DZIŚ JEST:   20   LIPCA   2019 r.

Św. Małgorzaty, męczennicy
Bł. Czesława Odrowąża, kapłana
 
 
 
 

Holandia planuje nowy podatek lotniczy i liczy na współpracę UE – celem ograniczenie CO2

Holandia planuje nowy podatek lotniczy i liczy na współpracę UE – celem ograniczenie CO2
Zdjęcie ilustracyjne Fot. Pixabay.com

Holandia nałoży podatek w wysokości 7 euro na pasażera samolotów, jeśli UE nie zaproponuje własnej metody opodatkowania paliwa lotniczego. Komisja Europejska z kolei zabiega o zmianę w zrządzaniu, by nie była konieczna jednomyślność członków UE w zakresie wprowadzania w przyszłości nowych „podatków środowiskowych”. 

 

Dodatkowa opłata miałaby zostać nałożona przez rząd holenderski w 2021 r. – o ile Unia nie wprowadzi ogólnoeuropejskiego podatku służącego „ograniczeniu wpływu lotnictwa na środowisko”.

 

Holendrzy szacują, że projekt ustawy o podatku od paliwa lotniczego może przynieść 200 milionów euro rocznie. Według sekretarza stanu zajmującego się finansami pozwoli to na zlikwidowanie różnicy  między biletami lotniczymi a kolejowymi.

 

Według projektu regulacji pasażerowie opuszczający holenderską przestrzeń powietrzną zapłacą maximum 7,50 euro. Z opłatami wiązać się będzie również przelot samolotami towarowymi. Będzie on uzależniony od poziomu hałaśliwości. 

 

Ministerstwo Finansów zamierza zapobiec negatywnym skutkom funkcjonowania amsterdamskiego lotniska Schiphol w Amsterdamie stanowiącego swego rodzaju centrum międzynarodowych lotów.  Ministerstwo zwraca uwagę, że loty międzynarodowe w Holandii nie są opodatkowane w przeciwieństwie do przejazdów kolejowych, samochodowych i autobusowych.

 

Podatek tego typu wprowadzono już u części sąsiadów Holandii. Holendrzy liczą na współpracę z innymi państwami UE. Jeśli zostanie wdrożona danina na poziomie europejskim w 2019 lub 2020 roku, to Holendrzy wycofają swe ustawodawstwo krajowe. 

 

Według wyciekłego w poniedziałek raportu Komisja Europejska postuluje wprowadzenie nowego podatku od paliwa do samolotów. Chodzi o zmniejszenie CO2 przy jednoczesnym braku wpływu na zatrudnienie. Bruksela liczy na ograniczenie „śladu węglowego” w lotnictwie o 11 procent (16,4 milionów ton). Chodzi również o ograniczenie transportu lotniczego, co stanowi jeden z celów ideologii zrównoważonego rozwoju.

 

Według analizy holenderskiej firmy doradcze CE Delft dla Komisji podatek w wysokości 330 euro na 1000 litrów paliwa lotniczego pozwoli na uzyskanie 27 miliardów euro. Ponadto zmniejszy hałas i pomoże w ograniczeniu rzekomego globalnego ocieplenia.  Według raportu wprowadzenie tego podatku doprowadziłoby do spadku zatrudnienia o 11 procent wzrostu cen biletów średnio o 10 procent.

 

Mimo to autorzy twierdzą, że wpływ na rynek pracy byłby znikomy. Tymczasem w przemyśle lotniczym pracuje łącznie 3,2 miliona miejsc osób w skali UE.

 

Grupa Zielonych / EFA w Parlamencie Europejskim uznała wprowadzenie podatku lotniczego za jeden z podstawowych celów swojego programu wyborczego. Dodatkowe przychody zamierzają wykorzystać na cele transportu kolejowego.

 

Belgijski parlamentarzysta Bart Staes określił twierdzenie o szkodliwości podatku od lotnictwa dla gospodarki mianem „bajki”. Stwierdził, że dla sektora lotniczego Europa jest swego rodzaju rajem podatkowym. 

 

Z kolei prezes firmy Ferrmed Joan Amorós stwierdził, że UE i Chiny powinny ulepszać działające już szlaki transportowe, zamiast budowy nowych. Wszak to w tych działających funkcjonuje biznes. 

 

Lotnictwo jest obecnie opodatkowane w Europie w różnych formach, od podatku VAT od lotów krajowych po daniny lotniskowe. Samo paliwo pozostaje jednak wolne od podatku za sprawą umowy międzynarodowej z 1944 roku.

 

Jednak zdaniem przedstawicieli organizacji pozarządowej „Transport & Environment” („Transport i Środowisko”) ten pakt nie uniemożliwia opodatkowywania paliwa jako takiego, a jedynie paliwa pozostającego w zbiorniku lądującego samolotu.

 

1/6 podróży w UE odbywa samolotem, a zdecydowana większość (82 procent) nie jest związana z celami zawodowymi.

 

Komisja Europejska dąży do możliwości wprowadzenia nowych podatków środowiskowych w przyszłości, nawet bez zgody wszystkich państw. Wymaga to zmiany konstrukcji systemu podatkowego. 

 

Warto zauważyć, że w niektórych na przykład w Japonii, Kanadzie, Arabii Saudyjskiej czy Stanach Zjednoczonych nakłada się podatki na loty krajowe. 

 

Źródło: euractiv.com

AS


DATA: 2019-05-15 15:10
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
3
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

No tak, sądząc po tym, co mamy okazję zobaczyć, na zdjęciu: "Zdjęcie ilustracyjne Fot. Pixabay.com" musi tu chodzić o obłożenie podatkami samolotów wojskowych. A jakże, niech mają. Chcą latać, niech płacą. Po prostu zgniły Zachód.
2 miesiące temu / Tadeo
 
Następny krok eurokołchozu - samochody i samoloty tylko dla wysokich funkcjonariuszy EU, hołota do roboty za miskę ekoryżu i ekotofu. Za spożycie mięsa pół roku obozu reedukacji i nareszcie zapanuje wspaniały nowy świat pod zarządem Wspaniałych Przywódców Dbających O Matkę Ziemię i Ojca Kosmosa
2 miesiące temu / andrew
 
To jest dobry pomysł a kolejnym etapem powinno być wprowadzenie limitów na podróże lotnicze np 20tyś km/rok lub inny. Ilość niepotrzebnych lotów w chwili obecnej jest zatrważająca. Miliony podróży jest odbywanych dla celów niezwiązanych z pracą, życiem rodzinnym. Nauczyliśmy się za kilka złotych latać po całej Europie i po całym świecie nie zważając na środowisko. Proponuję potencjalnym krytykującym lekturę Laudato si.
2 miesiące temu / marcin
 
Holendrom brakuje na wypłaty dla niepracujących muzułmanów, a nie świeżego powietrza. Zachodni świat tak okłamuje swych obywateli że można to już nazwać skrajną patologią. Niestety leczenie psychiatryczne w tym świecie odpada. Ten dział medycyny też wszedł w skład pandemii kłamstwa.
2 miesiące temu / banita
 
Niech Timermans, Tusk, Verhofstadt, Busek, Tfun, Lewandowski i in dadzą z pieniedzy jakie zarobili z naszych podatków ...
2 miesiące temu / Jaki
 
I od produkcji tulipanów bo zjeść nie można a energię zabiera
2 miesiące temu / Do eurokołchoz
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.