4 października 2019

„Historyczna” wizyta watykańskich kardynałów w meczecie Al-Aksa. Jest nowa deklaracja

(Meczet Al-Aksa [[File:AlAqsaFromKotel.JPG|thumb|AlAqsaFromKotel]])

Palestyńscy i jordańscy urzędnicy chwalili ważną czwartkową wizytę dwóch watykańskich kardynałów z Dykasterii ds. Kościołów Wschodnich – Leonardo Sandri i Francesco Pattona – w meczecie Al-Aksa. Przyjęto tam deklarację o ochronie chrześcijańskich i muzułmańskich miejsc kultu oraz dwupaństwowym rozwiązaniu kwestii palestyńskiej.

 

Watykańską delegację powitał dyrektor generalny departamentu spraw meczetów w Jerozolimie (waqf), szejk Azzam Khatib, członkowie rady waqf i przywódcy palestyńscy. Siedmiopunktowe przesłanie – według arabskich mediów – potwierdziło przywiązanie uczestników do poparcia dla haszymidzkiej opieki króla Abdullaha nad muzułmańskimi i chrześcijańskimi miejscami świętymi, odrzucenie prób zmiany status quo, żal za okresy wojny, w których doszło do agresji na święte miejsca i niewinnych wiernych. Stwierdzono, że nie ma alternatywy dla rozwiązania dwupaństwowego kryzysu palestyńsko-izraelskiego z Jerozolimą Wschodnią jako stolicą państwa palestyńskiego, zgodnie z prawem międzynarodowym.

Wesprzyj nas już teraz!

 

Ta wizyta na wysokim szczeblu w meczecie Al-Aksa postrzegana jest przez arabskie media jako „prawdziwa refleksja na temat 1400 lat muzułmańsko-chrześcijańskiego współistnienia w świętym mieście Jeruzalem”. Wasfi Kailani dyrektor Royal Hashemite Fund for Restoration of Al-Aqsa powiedział Arab News, że wizyta watykańskich urzędników była „historycznym spotkaniem”. – Ta wizyta na wysokim szczeblu w Al-Aksa oraz słowa solidarności i wsparcia są prawdziwym odzwierciedleniem 1400. lat muzułmańsko-chrześcijańskiego współistnienia w świętym mieście Jeruzalem – komentował. Kailani dodał, że muzułmanie uznają ważną rolę, jaką odegrali franciszkanie w Ziemi Świętej: – Uznajemy 800 lat ważnej funkcji franciszkanów, których rola w edukacji i ochronie świętych miejsc jest doceniana.

 

Ramzi Khoury, szef Palestyńskiej Prezydenckiej Komisji ds. spraw religijnych również zaznaczył, że wizyta jest ważna. – Świętujemy wraz z innymi palestyńskimi muzułmanami rocznicę Kustodii, która odegrała kluczową rolę w ochronie miejsc świętych i we wspieraniu chrześcijańskiej obecności w Palestynie. Wizyta w Al-Aksa ma ważne znaczenie dla chrześcijańskiego i muzułmańskiego współistnienia w naszej ojczyźnie Palestynie – mówił.

 

Od 30 września do 4 października w Kustodii Ziemi Świętej – samodzielnej jednostce administracyjnej Braci Mniejszych – miały miejsce liczne wydarzenia upamiętniające spotkanie św. Franciszka z Asyżu i sułtana Al-Malika Al-Kamil. Prelegenci uczestniczący w konferencjach starali się „ustalić i historycznie udokumentować, że spotkanie odbyło się w Egipcie, aby dać podstawę obchodom. 2 października kard. Leonardo Sandri, prefekt Kongregacji ds. Kościołów Wschodnich wygłosił wykład nt. sensu spotkania św. Franciszka i sułtana odczytywanego przez pryzmat nauczania i gesty papieża Franciszka. Tego samego dnia odbyło się spotkanie z Muhammadem Ahmadem Husseinem, Wielkim Muftim w Jerozolimie w meczecie Al-Aksa.

 

W rożnych prelekcjach brali udział przedstawiciele wielu religii, nie tylko muzułmanie i katolicy, ale także protestanci. Jak mówił o. Patton celem obchodów było nie tylko upamiętnienie spotkania św. Franciszka z sułtanem, ale przede wszystkim „przezwyciężenie logiki zderzenia cywilizacji”, by móc „zgodnie z tym, co papież Franciszek zaproponował najpierw w Abu Zabi, a następnie w Maroku, zbudować pokój”.

 

Meczet Al-Aksa znajduje się na Wzgórzu Świątynnym, wokół którego utrzymuje się napięcie arabsko-żydowskie co najmniej od 1967 r,, gdy Izrael zaanektował wschodnią część Jerozolimy wraz z tą częścią starego miasta, w której znajduje się szczególne miejsce wyznawców judaizmu i islamu. Dla pierwszych Wzgórze jest przede wszystkim miejscem, na którym stały pierwsza, a potem druga Świątynia Jerozolimska, zburzona w I wieku po stłumieniu przez Rzymian żydowskiego powstania. Zgodnie z żydowskimi wierzeniami, jedno z pomieszczeń Świątyni, Sancta sanctorum, w którym przechowywano początkowo Arkę Przymierza, miało być ziemskim domem samego Boga.

 

Muzułmanie czczą to samo miejsce wierząc, że to do niego miał przybyć Mahomet podczas swojej, opisanej w jednej z koranicznych sur, nocnej wędrówki do Jerozolimy w towarzystwie Anioła Gabriela. Wydarzenie to zostało upamiętnione poprzez wzniesienie na nim budowli znanej pod nazwą Kopuła na Skale, a także meczetu znanego pod nazwą Al-Aksa (z arabskiego: Al-Masğid al-Aqsà – Najdalszy Meczet).

 

Tak się składa, że Kopuła na Skale, Al-Aksa oraz przylegające do nich tereny zajmują dokładnie obszar, na którym kiedyś miały znajdować się Salomonowa, a później Herodowa Świątynia. Co więcej, dowodzi się, że Sancta sanctorum znajduje się dokładnie pod Kopułą na Skale. Jedynym przetrwałym do naszych czasów elementem Herodowej Świątyni jest część zachodniego muru, jaki kiedyś ją okalał, a który przylega bezpośrednio do kompleksu Al-Aksa. Dziś to miejsce znane jest jako „Ściana Płaczu”. Zatem najświętsze ze świętych dla religijnego żydostwa z całego świata miejsce, będące celem niekończącej się liczby pielgrzymek, znajduje się w bezpośredniej bliskości jednego z najważniejszych muzułmańskich meczetów, i to w samym środku arabskiej części starego miasta.

 

Źródło: arabnews.com, PCh24.pl, caastodia.org

AS

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(0)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Skutecznie demaskujemy liberalną i antychrześcijańską hipokryzję. Wspieraj naszą misję!

mamy: 127 364 zł cel: 300 000 zł
42%
wybierz kwotę:
Wspieram