DZIŚ JEST:   09   GRUDNIA   2019 r.

Św. Jana Diego
Św. Leokadii, męczennicy
 
 
 
 

„Grzechy ekologiczne” trafią do Katechizmu?

„Grzechy ekologiczne” trafią do Katechizmu?
fot. pixabay

Dr Christopher Thompson, teolog moralny sugeruje, że wprowadzenie „grzechów ekologicznych” do głównego dokumentu nauczania Kościoła katolickiego pomogłoby „wyostrzyć nasze sumienie w kwestiach nadużyć ekologicznych”. I nie jest odosobniony w swoim stanowisku. Czy zatem Katechizm zostanie rozszerzony?

 

Dwa razy w ciągu ostatnich kilku tygodni przywódcy Kościoła używali sformułowania „grzechy ekologiczne”, by podkreślić, że pewne czyny i nawyki zanieczyszczania środowiska są grzeszne. Tego typu sformułowanie pojawiło się w dokumencie końcowym Synodu Amazońskiego, a niedawno papież Franciszek oznajmił, iż rozważa włączenie „grzechów ekologicznych” do Katechizmu Kościoła Katolickiego. „Taki ruch pomógłby ugruntować nauczanie Franciszka dotyczące konieczności dbania o środowisko jako kluczowe nauczanie katolickie” – sugeruje portal cruxnow.com.

 

Thompson, dziekan Seminarium Duchownego św. Pawła i autor „The Joyful Mystery: Field Notes Toward a Green Thomism”, notatek dotyczących „zielonego tomizmu” twierdzi, iż sformułowanie „grzechów ekologicznych” może przynieść moralną klarowność, o ile będzie się unikać „politycznie nacechowanego języka”. - Nasza wiedza na temat kruchości i złożoności środowiska naturalnego dramatycznie wzrosła. Rozsądne wydaje się zatem włączenie tej nowej wiedzy do duchowego rozeznania na temat tego, czym jest tryskające energią życie katolickie – tłumaczy.

 

Idę wpisania do Katechizmu grzechu ekologicznego poparł także dr Vincent Miller z katedry teologii i kultury katolickiej na Uniwersytecie Dayton w Gudorf oraz redaktor zbioru esejów „Theological and Ecological Vision of Laudato Si: Everything is Connected” zainspirowanej encykliką Franciszka z 2015 roku. Miller wierzy, iż „Kościół ma moc, by zdefiniować te destrukcyjne działania jako grzech”. - Tak łatwo wciągamy się w kłótnie o szczegóły, pytania o koszty ekonomiczne i struktury polityczne. Możemy łatwo zapomnieć, że w tym wszystkim chodzi o zło zniszczenia Bożego stworzenia i pozostawienie zrujnowanego świata naszym dzieciom – wyjaśnia.

 

Również dr Daniel Castillo, autor książki „An ecological theology of liberation”, profesor teologii na Uniwersytecie Loyola w stanie Maryland stwierdza, że nacisk Franciszka na ekologię nie jest niczym nowym w Kościele. Idea grzechu w odniesieniu do przyrody była nauczana „w różnych miejscach w całej długiej tradycji chrześcijańskiej i należy ją dziś wyeksponować”. Castillo uważa, że „dodanie grzechu ekologicznego do Katechizmu służyłoby upowszechnieniu tego określenia pośród szerszej grupy ludzi, którzy nie czytali Laudato si”.

 

Nie wiadomo, jaką definicję „grzechu ekologicznego” zaproponuje Katechizm. Zdaniem portalu „katolików  otwartych” dobrym punktem wyjścia do przyjrzenia się problemowi byłyby sformułowania zaproponowane podczas Synodu Amazońskiego. Synod odwoływał się do „grzechów ekologicznych” przeciwko Bogu, bliźniemu i społeczności, a także przeciwko środowisku i przyszłym pokoleniom. Tego typu grzechy byłyby kwalifikowane jako wymierzone przeciwko „głęboko zakorzenionej trosce o komunię”.

 

Dr Celia Deane-Drummond, dyrektor Instytutu Badawczego Laudato si (LSRI) w Campion Hall na Oxford University nie jest zaskoczona propozycją dodania grzechów ekologicznych do Katechizmu. - Definiowanie grzechu ekologicznego w ten sposób jest naturalnym rezultatem idei ekologii integralnej, która jest ontologiczną podstawą, dla której wszystko jest ze sobą powiązane, co jest oparte na doktrynie o stworzeniu – przekonuje. - Przemoc wobec ziemi jest ściśle związana z życiem ludzi; tych dwóch nie da się rozdzielić – dodała. Deane-Drummond podkreśliła również, że integralne podejście do ekologii jest kontynuacją pontyfikatu poprzednika Franciszka. - Powiązanie kwestii ubóstwa z ekologią było od pewnego czasu częścią katolickiego nauczania społecznego; szczególnie widoczne w pracy papieża Benedykta XVI, takiej jak:„Caritas in Veritate”. Różnica polega teraz na tym, że jest to stosowane konkretnie w regionie amazońskim, co ma konkretne implikacje, jeśli chodzi o rozumienie niesprawiedliwości środowiskowej – stwierdziła. - Ta niesprawiedliwość jest wymierzona przeciwko przyszłym pokoleniom, o ile ziemia będąca częścią wspólnego dziedzictwa, ulegnie degradacji i zniekształceniu w wyniku ludzkich działań, a niektóre regiony staną się niezdatne do zamieszkania, zgodnie z futurystycznymi prognozami naukowców, zakładającymi, że gospodarka będzie działać jak zwykle – dodała Deane-Drummond.

 

Thompson uważa, że klasyczna definicja prawa naturalnego według św. Tomasza z Akwinu mogłaby z łatwością służyć do uzasadnienia ekologii integralnej. Teolog przekonuje też, że szczególnie katolicy powinni stanąć na czele wysiłków ekologicznych, „ponieważ to właśnie nasze głoszenie Chrystusa, Logosu, Tego, przez Którego wszystko się stało, umieszcza dbałość o środowisko w centrum etycznych trosk”.

 

„Grzechy ekologiczne” to nowość „ekoteologii” czyli nowej dziedziny wśród nauk teologicznych, próbującej stworzyć podbudowę teologiczną dla ekologii i ochrony środowiska. To „dialog: teologii z naukami przyrodniczymi”. To także – jak zaznaczają prekursorzy tej dziedziny – „przestrzeń spotkania ekumenicznego” – ponieważ groźba katastrofy ekologicznej jednoczy wszystkich ludzi różnych wyznań.

 

„Kategoria świadomości wspólnej odpowiedzialności za stan środowiska oznacza konieczność stworzenia wspólnej, integralnej wizji człowieka i czasem rewizji nauczania – zbyt niejednokrotnie antropocentrycznego i indywidualistycznego, zbyt liberalnie podchodzącego do kwestii winy i konsekwencji realizowania działań” – czytamy w opracowaniu ks. Jarosława Babińskiego, zatytułowanym „Ekoteologia jako odpowiedź na współczesny kryzys ekologiczny”.

 

Źródło: cruxnow.com., PCh24.pl.,

AS


DATA: 2019-11-22 07:18
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
8
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Musimy się modlić do Boga zamiast znacznej części kapłanów bo na nich nie można już liczyć.Oni jako postępowi kapłani zajmują się wszystkim tylko nie nauczaniem Jezusa Chrystusa.Mają w głowie grzechy ekologiczne i inne bzdety.A modlić się należy za prawdziwych konserwatywnych kapłanów aby nie zbłądzili jak reszta.
13 dni temu / kolo
 
Chrześcijanie są najbardziej prześladowaną i eksterminowaną grupą na świecie a nasi hierarchowie na czele z Papieżem zajmują się ekologią...Zupełnie stracili z oczu najwyższe wartości.
13 dni temu / Gość
 
Czytelniczka nie napisała o nowych przykazaniach, lecz o tłumaczeniu w rachunku sumienia, jak należy rozumieć niektóre z danych przez Boga.
14 dni temu / @Do czytelniczk
 
Jest to oczywiste, więc po co tworzy się nową kategorię? Bóg w 10 przykazaniach zawarł wszystko.
14 dni temu / @Greg
 
Skoro tak - to smog elektromagnetyczny- anteny na szkolach na kościolach na budynkach mieszkalnych itd
14 dni temu / jonasz Skoro ta
 
może robimy to zbyt nachalnie ,nauczamy o zasadach a jednocześnie ktoś z boku powie ze większość się do nich nie stosuje nie wyłączając kapłanów
14 dni temu / do otco
 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.