Według „The New York Times” Facebook zawarł umowy o wymianie danych z kilkudziesięcioma producentami urządzeń. Chodzi tu o minimum 60 przedsiębiorstw, jak choćby Apple, Amazon, Samsung i Microsoft. Amerykańska gazeta zarzuca zbyt łatwe udostępnianie wrażliwych danych przez firmę Marka Zuckerbegra.
Według „NYT” kilkadziesiąt firm otrzymywało (lub otrzymuje) dostęp do danych użytkowników Facebooka oraz ich „znajomych” już od 2012 roku. Mowa tu o informacjach dotyczących wyznania, poglądów politycznych czy statusu związku.
Wesprzyj nas już teraz!
Zdaniem gazety dostęp ten można było w niektórych przypadkach uzyskać bez wyraźnej zgody i nawet w przypadku wyłączenia „udostępniania danych”. Z kolei według byłego szefa działu zajmującego się prywatnością w Facebooku, Sandy Parakilasa, ustalenia „New York Times” odnośnie udostępniania danych znajomych wydają się kłócić z zeznaniami Marka Zuckerbera przed amerykańskim Senatem. W kwietniu prezes Facebooka zeznawał przed senacką komisją w sprawie skandalu z Cambridge Analytica.
Sam Facebook zaprzecza, jakoby udostępniał informacje o znajomych bez uzyskania pozwolenia. Wiceprezes firmy do spraw współpracy produktowej Ime Archibong przyznał wprawdzie, że założone przez Marka Zuckerberga przedsiębiorstwo zawarło tego typu umowy z 60 podmiotami.
Jego zdaniem kontrakty te służyły wyłącznie „odtwarzaniu doświadczeń podobnych do Facebooka”.
Chodziło o umożliwienie korzystania z Facebooka na innych urządzeniach lub systemach operacyjnych. Obecnie porozumienia te tracą rację bytu – gdyż coraz popularniejsze stają się systemy takie jak iOS i Android. Dlatego też umowy ulegają rozwiązaniu.
businessinsider.com.pl / newsroom.fb.com
mjend