DZIŚ JEST:   04   CZERWCA   2020 r.

Jezusa Chrystusa, Najwyższego i Wiecznego Kapłana
Św. Franciszka Caracciolo
Św. Optata z Mileve
 
 
 
 

Epidemia – czas powrotu do barbarzyństwa?

Epidemia – czas powrotu do barbarzyństwa?
Zdjęcie ilustracyjne. Źródło: unsplash.com (Thomas Kelley)

Społeczne kryzysy sprzyjają nawrotowi prymitywizmu. Brak podstawowych dóbr lub paniczna obawa przed owym brakiem wyzwalają w ludziach najgorsze instynkty. W efekcie świat może stać się miejscem hobbesowskiej wojny wszystkich ze wszystkimi – bellum omnium contra omnes.


CNN donosi, że w Australii kobieta „podobno” pogroziła mężczyźnie nożem. Powód? Stanowił dla niej konkurencję w walce o papier toaletowy. Z kolei w Stanach Zjednoczonych pobito singapurskiego studenta – prawdopodobnie dlatego, że utożsamiono go z nosicielami wirusa z Chin. Akt irracjonalny z dwóch powodów. Po pierwsze: student nie był niczemu winny, ani nie przenosił choroby. Po drugie zaś: nawet gdyby ją przenosił, to należało raczej unikać kontaktu z nim.


Przykład rasizmu związanego z koronawirusem stanowi także sytuacja opisana przez papieża Franciszka. Powiedział on o młodym człowieku znajdującym się w budynku poddanym kwarantannie. W pewnym momencie mężczyzna usiłował wyjść, jednak nie uzyskał na to zgody czarnoskórego strażnika. W efekcie zaczął go obrażać: „ale kimże ty jesteś, czarnuchu, by uniemożliwić mi wyjście?”– pytał zagniewany. Wirus nienawiści nie ominął też Polski. Wszak w pierwszej połowie marca we Wrocławiu brutalnie pobito kucharza chińskiego pochodzenia.


Zrzucanie na inne narody winy za epidemię to nic nowego. Na przykład o wywołanie epidemii dżumy niektórzy obwiniali Żydów jakoby zatruwających studnie. Z kolei – jak podaje „Deutsche Welle” – o wywołanie grypy hiszpanki oskarżano Niemców. Sowieci zaś zrzucali winę na Amerykanów zarówno za stonkę ziemniaczaną, jak i AIDS.


Świat rezygnujący ze społecznej współpracy staje się światem anarchii w najgorszym tego słowa znaczeniu. Jeśli człowiek to istota społeczna, to ta sytuacja prowadzi do jego zezwierzęcenia. Odejście od racjonalnej wspólnoty prowadzi do barbaryzacji obyczajów. Sytuacje kryzysowe wydobywają bowiem na światło dzienne zakorzenione w naszej naturze myślenie tkwiące w czasach prehistorycznych, a oparte na emocjach, uczuciach i słuchaniu zwierzęcych instynktów. Spośród nich najważniejszy okazuje się instynkt samozachowawczy. Widać go przy masowym wykupywaniu produktów ze sklepów. W ten sposób świat zamienia się w pole walki wszystkich ze wszystkimi – bellum omnium contra omnes, a życie w nim staje się, niczym w stanie anarchii u Thomasa Hobbesa, „samotne, biedne, bez słońca, zwierzęce i krótkie”.


Ku plemienności?
Brak wspólnoty może zresztą iść w parze z zachowaniem stadnym, z tworzeniem hord. To zaś przywołuje na myśl słowa Plinio Correa de Oliveiry o trybalizmie. Czy zmierzamy do zagłady dobrych manier, do postrzegania bliźniego jako wroga, do negacji kultury jako „zbędnej” i do zażartej walki o zaspokojenie tylko podstawowych potrzeb? Byłby to świat opisany na kartach „Rewolucji i kontrrewolucji” w następujący sposób:


„W plemionach spoistość wśród ich członków jest zapewniona głównie przez sposób myślenia i odczuwania wspólny wszystkim, z którego wynikają wspólne zwyczaje i wspólna wola. Indywidualny rozum jest zredukowany prawie do zera, innymi słowy, do pierwotnych i najbardziej elementarnych odruchów, na które ten stan atrofii jemu pozwala. Dzikie myślenie, myślenie, które nie myśli i zwraca się jedynie ku konkretowi – taka jest cena kolektywistycznego stopienia się plemienia.


Rozum – niegdyś ogarnięty hipertrofią dzięki swobodnemu badaniu Pisma Świętego, kartezjanizmowi i innym przyczynom, ubóstwiony przez Rewolucję Francuską, wykorzystywany aż do skrajnego nadużywania we wszystkich szkołach marksistowskiego myślenia – w końcu uległby atrofii i zostałby zniewolony służąc za narzędzie transpsychologicznemu i parapsychologicznemu totemizmowi”.


Realizacja tej czarnej wizji oznaczałaby ruinę wszystkiego, co zwiemy cywilizacją. To zaś stanowi antytezę wizji katolickiej, zgodnie z którą człowiek jest osobą – wolną i racjonalną oraz powołaną do wspólnoty. Katolicyzm stoi na antypodach zarówno prymitywnej walki wszystkich ze wszystkimi, jak i zachowań stadnych nakierowanych wyłącznie na życie doczesne i sprowadzających człowieka do roli trybika w maszynie.


Z drugiej strony pamiętajmy, że epidemia może wywołać również pozytywny zjawiska, sprawić, że docenimy to, co traktowaliśmy jako oczywistość: relacje społeczne, obiad w restauracji, lody na mieście, a także dobrodziejstwa techniki i ogólnie cywilizacji. Kryzys pokazuje bowiem, ich kruchość. Nic nie jest dane raz na zawsze, nic na tym łez padole nie jest pewne. Ważna to lekcja, zwłaszcza w okresie Wielkiego Postu.

 


Marcin Jendrzejczak

 

 

Polecamy także nasz e-tygodnik.

Aby go pobrać wystarczy kliknąć TUTAJ.

 

 

Czytaj także:




DATA: 2020-04-04 21:18
AUTOR: MARCIN JENDRZEJCZAK
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
8
 
 
 
Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Mnie martwi pokazywanie kremacji jako coś oczywistego, pożądanego.
1 miesiąc temu / PK
 
Rządzącym na tym właśnie na tym zależy - niech ludzie żrą się między sobą, a oni będą wprowadzać kolejne bezprawa dla dobra i bezpieczeństwa tych się żrących.
1 miesiąc temu / Republikanin
 
Oczywiście, jak runie gospodarka i nie będzie co jeść, to się zacznie.\\ Ale nie barbaria, bo starożytni tak zwani barbarzyńcy, chocby starożytni Germanie - Słowianie mieli wysoką kulturę i materialną i duchową. Można porównać, jak złupił Rzym starożytny Alaryk, a jak nowożytny cesarz Karol I.
1 miesiąc temu / Ryś
 
Second - Ty poczytaj o tym jak resetowali Izraelici za Mojżesza społeczności do zera z oseskami włącznie. Chcesz porozmawiać o pogromach? Jesteś pewien? Dam cytaty z Biblii.
1 miesiąc temu / Jot
 
Nie tyle epidemia, co pod pretekstem epidemii narzucone zarządzenia.
1 miesiąc temu / Ryś
 
Podobnie jak kvt nie widzę trybalizmu tylko powszechną samoizolację. Na razie raczej bez agresji, ale z powszechną nieufnością. Czasami ten strach u niektórych jest nawet zabawny, ale za parę tygodni będzie bardzo niewesoło. Lekarstwo gorsze od choroby.
1 miesiąc temu / stasiu
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.