DZIŚ JEST:   09   KWIETNIA   2020 r.

Wielki Czwartek
Św. Marii Kleofasowej
Św. Hugona z Rouen
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 26  >   TEMAT NUMERU: POD BERŁEM HABSBURGÓW

Piotr Doerre

Dziedzictwo habsburskiej monarchii


Dziewięćdziesiąt lat temu, wraz ze śmiercią bł. Karola I, ostatniego cesarza austriackiego i króla węgierskiego, zgasła nadzieja na odbudowę wielonarodowej monarchii habsburskiej, zdemontowanej kilka lat wcześniej traktatami pokojowymi kończącymi I wojnę światową. Ostatnia katolicka monarchia musiała zniknąć z mapy świata, aby zrobić na niej miejsce dla III Rzeszy – bękarta trzech rewolucji: protestanckiej, oświeceniowej i socjalistycznej.

To, co istnieje prawdziwie, nigdy nie znika zupełnie. Okazuje się bowiem, że w niemal wiek po upadku monarchii Habsburgów jej legenda pozostaje nadal żywa w krajach rządzonych niegdyś z Hofburga. Od Stanisławowa (dziś Iwano Frankowska) do Salzburga, od Krakowa do Zagrzebia, od Pragi do Suczawy wszędzie można się natknąć na portrety popularnego cesarza Franciszka Józefa I, wiszące nie tylko na ścianach sklepów, restauracji, antykwariatów, ale również w prywatnych domach, więcej – zdobiące butelki wody mineralnej (Polska), piwa (Czechy), etykiety wędlin (Słowacja). Do tradycji monarchii nawiązują liczne firmy, przede wszystkim branży spożywczej, pragnąc w ten sposób uwiarygodnić swoje produkty (na przykład „Krakowski Kredens” z rozmaitymi „szynkami arcyksięcia Ferdynanda” czy „cesarzowej Sissi”). Wszędzie można się natknąć na nazwy upamiętniające tamte czasy, jak choćby C.-K. Browar albo zespół muzyczny Galicja w Krakowie, Radio Galicja w Rzeszowie, Habsburg Cafe w Zagrzebiu czy Kurier Galicyjski w Stanisławowie. W Sanoku odbywają się spotkania miłośników Austro Węgier, jako zresztą jedna z wielu tego typu imprez na świecie. Wciąż żyją ludzie, którzy pamiętają, jak ich dziadkowie i ojcowie oddawali hołd nieżyjącym już cesarzom. Mieszkańcy okolic Krakowa czy Przemyśla czują się jak u siebie już nie tylko we Lwowie (co oczywiste), ale również na Słowacji, na Węgrzech, w Austrii czy w Chorwacji. Wszędzie mogą zjeść podobne dania w restauracjach, napić się dobrej kawy, wszędzie widzą podobne kamienice czy budynki użyteczności publicznej. Choćby nie znali słowa w lokalnym języku, zawsze jakoś porozumieją się z życzliwymi tubylcami.

A przecież wielu spośród poddanych Wiednia, zwłaszcza tym z Galicji i wcielonej do niej po powstaniu roku 1846 Rzeczpospolitej Krakowskiej, panowanie Habsburgów nie zawsze dobrze się kojarzyło. W pierwszym okresie porozbiorowym, zwłaszcza w czasach „oświeconego” Józefa II oraz Franciszka II to właśnie austriacki zaborca był tym, który najbardziej zdecydowanie przeciwstawiał się jakimkolwiek aspiracjom wolnościowym Polaków i najokrutniej się z nimi rozprawiał. Bezwzględna polityka germanizacyjna, wygrywanie rodzących się konfliktów narodowościowych, wreszcie niszczenie polskiej szlachty, które tak straszne oblicze przybrało w dniach sprowokowanej przez austriacką administrację rabacji...

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

Są takie dzieła sztuki, które zna każdy – z książek, z filmów czy z kolorowych reprodukcji. Na ich podstawie wyrabiamy sobie zdanie o jakimś obrazie, rzeźbie czy budowli. Gdy szczęśliwie nadarzy się okazja zobaczenia zabytku „na żywo”, konfrontujemy to, co widzimy, z tym, co widziała nasza wyobraźnia. Bywa, że oglądane „na żywo” dzieło nie wywrze na nas jakiegoś szczególnego wrażenia. Są jednak takie arcydzieła, które przy bezpośrednim kontakcie wywierają wrażenie ogromne i niezapomniane. Jednym z nich jest Ostatnia Wieczerza Leonarda da Vinci.

 
 

Straszny upadek nieszczęśliwego apostoła przede wszystkim przypomina nam, że wszyscy jesteśmy powołani przez Boga, ale nie wszyscy słuchamy Jego głosu. Bóg wszystkich wzywa do Siebie, ale nie każdy człowiek idzie za Jego natchnieniem. Bóg wszystkich obdarzył zdolnościami, ale nie wszyscy je wykorzystujemy. Przyczyną upadku Judasza było, że nie pracował nad doskonaleniem swojej duszy, nie niszczył chwastów swojego charakteru i stracił powołanie.

 

1241 - wojska polskie poniosły klęskę w bitwie z Tatarami pod Legnicą. Armia tatarska dysponowała przewagą liczebną, stosowała także nieznaną rycerstwu zachodniemu taktykę, Zaskoczeniem dla wojsk polskich było także użycie przez przeciwnika gazów bojowych. W trakcie walk poległ książę Henryk II Pobożny.

 

Sto organizacji podających się za obrońców praw człowieka wystąpiło w środę do rządów europejskich z żądaniem rozszerzenia legalnej możliwości zabijania dzieci nienarodzonych.

 

Z radiowej wypowiedzi wiceministra zdrowia wynika, że w okresie Triduum Paschalnego i Świąt Wielkiej Nocy świątynie pozostaną niemal puste. Władze najprawdopodobniej przedłużą bowiem obowiązujące do Wielkiej Soboty ograniczenie maksymalnej liczby wiernych w kościołach do zaledwie pięciu osób.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.