DZIŚ JEST:   19   LISTOPADA   2019 r.

Św. Mechtyldy z Helfty
Bł. Salomei, księżnej
 
 
 
 

Duże miasta wymuszą szybszą dekarbonizację. Warszawa podpisała globalną deklarację

Duże miasta wymuszą szybszą dekarbonizację. Warszawa podpisała globalną deklarację
fot. pixabay.com

Dekarbonizacja na świecie postępuje za wolno, dlatego też samorządy największych miast postanowiły podczas dorocznego spotkania (11 października) wziąć sprawy w swoje ręce i przez decyzje administracyjne, utrudniające życie swoich mieszkańców, szybciej wymuszać odchodzenia od paliw kopalnych.

 

Na szczycie C40 w Kopenhadze włodarze 35 miast zdecydowali się ustanowić nowe standardy powietrza. Barcelona, ​​Berlin, Kopenhaga, Heidelberg, Lizbona, Londyn, Madryt, Paryż, Rotterdam, Sztokholm i Warszawa chcą wprowadzić znacznie ambitniejsze plany już w ciągu dwóch lat.

 

Na podstawie kolejnej podpisanej deklaracji miasta zobowiązały się do ustanowienia stref wolnych od emisji, wprowadzenia bardziej neutralnych dla klimatu środków transportu, poprawy infrastruktury dla rowerzystów oraz promowania paliw alternatywnych do ogrzewania i gotowania. Co więcej, miasta zobowiązały się również do regularnego publikowania danych dotyczących jakości powietrza.

 

Autorzy deklaracji dla uzasadnienia swoich zobowiązań powołali się na wyniki Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dot. zanieczyszczenie powietrza. Zdaniem WHO z powodu złej jakości powietrza, zwłaszcza zbyt wysokiego stężenia pyłu zawieszonego (PM2.5) na całym świecie umiera siedem milionów osób. Jeśli te 35 miast będzie konsekwentnie przestrzegać sugerowanych wartości WHO dla pyłu zawieszonego, rzekomo można byłoby uniknąć około 40 tys. zgonów rocznie.

 

Zgodnie zaś z danymi Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) stężenia zanieczyszczenia w 2015 r. w Europie spowodowało śmierć około 422 tys. osób, z czego około 391 tys. przypadało na 28 państw członkowskich UE.

 

Uczestnicy piątkowej konferencji w Kopenhadze ubolewali, że  23 kraje UE łamią europejskie przepisy dotyczące jakości powietrza

 

Według burmistrza i gospodarza konferencji C40, Franka Jensena, deklaracja pokazuje, w jaki sposób miasta mogą odgrywać kluczową rolę w ochronie środowiska.

 

– Zanieczyszczenie powietrza jest problemem globalnym, ale ma lokalne rozwiązanie. Nie chcemy, aby ta deklaracja pozostała zwykłymi hasłami – stwierdził. – Będziemy działać konsekwentnie – dodał.

 

Kopenhaga planuje zostać pierwszą na świecie stolicą neutralną dla klimatu już do 2025 r. Władze miasta chcą wymusić na obywatelach, by całkowicie porzucili samochody na rzecz komunikacji miejskiej, rowerów itp. W tym roku miasto uruchomiło 400 autobusów elektrycznych. W przyszłym  roku planuje zelektryfikować promy. Dania do 2030 r. chce zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 70 proc.

 

– Czy wiemy, jak osiągnąć ten cel? Szczerze mówiąc, nie robimy tego – stwierdził nowo wybrany duński premier Mette Frederiksen na konferencji. Jego zdaniem cel redukcji o 70 proc. emisji do 2030 r. nie jest wystarczająco ambitny.

 

Inne miasta podążają śladami  Kopenhagi. Na przykład w Paryżu burmistrz Anne Hidalgo wypowiedziała wojnę samochodom. Od lipca pojazdy z silnikiem Diesla zarejestrowane przed 2001 r. nie mogą już wjeżdżać do centrum miasta. Hidalgo planuje również zakazać wjazdu do centrum stolicy do 2030 r. wszystkim pojazdom spalinowym. Miasto buduje „Grand Paris Express” – nową linię kolejową wokół miasta, która ma być włączona do systemu metra.

 

W 2014 r. Paryż rozpoczął także kompleksowy program sadzenia drzew i od tego czasu posadzono ich 15 tys.

 

W UE emisje spalin reguluje dyrektywa w sprawie jakości powietrza z 2008 r., którą pięć lat później uzupełniono pakietem na rzecz czystego powietrza. Pakiet określa maksymalne wartości dla zanieczyszczeń i wyznacza cele w zakresie redukcji emisji do 2020 i 2030 r.

 

W maju ubiegłego roku, po ponownych wezwaniach do działania przeciwko zanieczyszczeniu powietrza, Komisja Europejska ukarała grzywną sześć państw członkowskich UE. Niemcy, Francja i Wielka Brytania nie zdołały obniżyć poziomu dwutlenku azotu, podczas gdy Węgry, Włochy i Rumunia wielokrotnie przekraczały poziomy PM10.

 

W ramach akcji, mających przyspieszyć odchodzenia od używania samochodów spalinowych, burmistrzowie Brukseli i Paryża, a także innych miast m.in. Kraków organizują dni bez samochodu.

 

Ostatnia deklaracja samorządowców łączy się z deklaracją z listopada ub. roku 25 stanów USA i 8 miast, które zobowiązały się do szybszego wdrażania programów odchodzenia od aut spalinowych.

 

WHO domaga się ściślejszego włączenia programów czystego powietrza do krajowych planów klimatycznych przyjętych na mocy porozumienia paryskiego w grudniu 2015 r.

 

W swoim przemówieniu na C40 w piątek Sekretarz Generalny ONZ António Guterres powiedział, że krajowe plany klimatyczne muszą być znacznie bardziej ambitne i cele podniesione nie tylko w odniesieniu do zanieczyszczenia powietrza.

 

– Jesteśmy na drodze do katastrofalnego wzrostu temperatury o trzy stopnie lub więcej – alarmował Guterres. – Mamy technologie, wiedzę, ale na wielu poziomach brakuje wciąż woli politycznej – dodał.

 

Zapytany co sądzi o tym, że UE nie była jeszcze w stanie uzgodnić celu osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., Guterres odparł: - Większość państw UE już się w to zaangażowała. Czekam, aż UE zrobi to wkrótce jako całość i żałuję, że nie możemy obecnie zrobić tego, co konieczne, ponieważ poszczególne państwa blokują decyzje.

 

Sygnatariusze ostatniej deklaracji dotyczącej ulic wolnych od paliw kopalnych chcą przyszłości, w której „większość mieszkańców miasta będzie poruszała się pieszo, rowerem lub wspólnym transportem”.

 

Wyjaśniają, że „to przesunięcie w kierunku zerowej emisji spowoduje zmniejszenie zatłoczenia i zanieczyszczenia, czyniąc drogi cichszymi, a powietrze, którym oddychamy czystszym”.

 

Wskazują, że jedna trzecia emisji gazów cieplarnianych z miast C40 pochodzi z transportu, a ruch drogowy jest największym źródłem zanieczyszczenia powietrza, odpowiedzialnym na całym świecie nawet za jedną czwartą cząstek stałych w powietrzu.

 

Miasta stają się co raz bardziej zatłoczone i ludzie sporo czasu spędzają w korkach. Badania przeprowadzone w USA, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech wykazały, że z powodu zatłoczenia, rocznie traci się 1 proc. PKB.

 

Włodarze dużych metropolii zamierzają wymusić szybsze zmiany ekologiczne, by osiągnąć cele porozumienia paryskiego przede wszystkim regulacjami dot. transportu. Miasta  podpisały już Deklarację C 40 dot. Czystych Autobusów (elektryczne pojazdy). Zobowiązały się zamawiać od 2025 r. tylko tzw. autobusy bezemisyjne.

 

Zmiany dot. także planowania przestrzennego. Samorządowcy stale będą zniechęcać obywateli do korzystania z własnego transportu poprzez rozszerzanie stref czystego powietrza i podnoszenie różnego rodzaju opłat itp.

 

Źródło: euractiv.com, c40org

AS


DATA: 2019-10-15 09:00
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
4
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

@ Rocky :D 1/3 Polski to lasy 9,2 MILIONA hektarów, 1 hektar ,,wchłania,, 20-30 TYSIĘCY TON co2 rocznie + sady łąki i pola.Polska mogłaby zaopatrywać w prąd z elektrowni wąglowych CAŁĄ EeuropĘ a i tak nie przyczyniałaby się do wzrostu co2 na świecie
1 miesiąc temu / szpulas11
 
Warszawa fabryka śmieci. Jakie są wyniki recyklingu dla Warszaway. Gdzie są dane? Ile ton wyprodukowano a ile powtórnie wykorzystano w ramach recykilingu. Dlaczego "ekolodzy" nie blokują wyjerzdzających transportów z osadami z oczyszczalni ścieków na pola rolnicze gdzie produkuje się żywność. Obrońcy planety Ziemia destabilizują i wprowadzają chaos. Kłamstwami ogłupiają niedouczonych i łatwowiernych ludzi.
1 miesiąc temu / Robi
 
Za miłą twarzą troski o klimat kryje się zamordyzm w ograniczaniu naszego prawa do przemieszczania się. W latach 90 ekolodzy promowali samochody z silnikami Diesla, bo ich spalanie w przeliczeniu na przejechany dystans było znacznie mniejsze od benzyniaków. Niższy był też koszt wytworzenia paliwa lekkich frakcji ropy było za mało, aby bez krakingu otrzymać pożądaną ilość benzyny. Na początku XXI wieku nagle pojawiły się biopaliwa. Jeśli dobrze pamiętam, Szwecja zadeklarowała, że do 2030 w całości oprze swoją motoryzację na biopaliwach głównie oleju rzepakowym. Ekolodzy skakali z radości. Fast forward 15 lat, ekolodzy zmieniają zdanie o 180 stopni. I to pomimo narzucania drakońskich norm emisji spalin dla silników wysokoprężnych. Skąd ta nagła zmiana? Czyżby ekolodzy mylili się? A może komuś zależy na tym, aby podróżowanie robiło się coraz droższe, aby zmusić ludzi do mieszkania w zatłoczonych metropoliach? Łatwiej przecież kontrolować kilka miast, niż cały kraj.
1 miesiąc temu / Dante
 
Polska emituje 0,3% światowego co2 a zatem Warszawa jakies 0,00001% światowego co2. Wiec jakby Warzzawa zredukowała emisje do zera to i tak wiele by nie zmieniło. Ale trzeba walczyć.
1 miesiąc temu / Rocky
 
Warszawa - wolne miasto Gdańsk. Jeszcze korytarz eksterytorialny do Izraela zrobią i będzie wtedy całkiem koszer. No i immunitet dla Żydów za opluwanie Polaków.
1 miesiąc temu / Jot
 
Twierdzą, że CO2 powoduje "globalne ocieplenie"? No to trzeba tego CO2 napuścić w atmosferę tyle, żeby zrobiło się tak ciepło, że nie będziemy musieli już używać węgla do ogrzewania mieszkań. I po kłopocie.
1 miesiąc temu / sp
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.