DZIŚ JEST:   07   LIPCA   2020 r.

Bł. Benedykta XI, papieża
 
 
 
 

Dr hab. Paweł Skibiński: W Hiszpanii system wymusza rządy lewicy

Dr hab. Paweł Skibiński: W Hiszpanii system wymusza rządy lewicy
fot. HEINO KALIS /REUTERS

Można wątpić czy po wyborach uda się uniknąć koalicji lewicowej. Powiedziałbym jednak, że nie będziemy mieć do czynienia z sytuacją przesunięcia się sympatii społecznych w stronę lewicy, ale wręcz odwrotnie. To sam system będzie wymuszał rządy jakiejś formacji lewicowej – mówi w rozmowie z PCh24.pl dr hab. Paweł Skibiński, historyk i politolog, wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego.

 

W minionym roku w Hiszpanii doszło do zmiany u steru władzy. Rząd Partii Ludowej pod ciężarem zarzutów korupcyjnych ustąpił miejsca koalicji, której przewodzą socjaliści. Czy to obraz faktycznych tendencji dominujących w tym kraju? Lewica bierze górę nad siłami sytuującymi się bliżej prawej strony?

 

Trudno mówić o jednoznacznej tendencji. Problem leży raczej w tym, że mamy do czynienia z dalszym rozdrobnieniem tamtejszej sceny politycznej. Partia Ludowa (PP), zresztą jak niemal wszystkie inne liczące się ugrupowania, jest uwikłana w strukturalną korupcję, związaną przede wszystkim z finansowaniem partii politycznych. Nie jest tak, że zarzuty, które dosięgnęły PP, ominęły inne siły w politycznym establishmencie hiszpańskim – Partię Socjalistyczną czy katalońską Konwergencję. Wszystkie one zostały dotknięte skandalami korupcji systemowej. W związku z tym Partia Ludowa nie jest żadnym wyjątkiem.

 

To, co nastąpiło wskutek skandalu, poza powstaniem rządu premiera Sancheza, który zdążył się już w międzyczasie skompromitować i doprowadzić do przyspieszonych wyborów parlamentarnych, to wyrośnięcie na krajowej scenie nowej siły. Partia Vox, bo o niej mowa, jest pierwszym od dobrych 20 lat znaczącym ugrupowaniem, które w warunkach hiszpańskich określić można jako konserwatywną prawicę. Jednak z punktu widzenia katolickiego, choć jest ona najlepszym rozwiązaniem na scenie hiszpańskiej, która dotychczas lekceważyła wyborców katolickich, to też nie jest partią idealną. Nie stawia postulatów cywilizacyjnych czy religijnych w centrum swojego dyskursu. Przede wszystkim opiera go na kwestii obrony jedności narodowej, co oczywiście jest ważne, lecz z punktu widzenia katolickiego nie jedyne.

 

Mamy w tej chwili w Hiszpanii pięć mniej więcej równorzędnych sił politycznych. Myślę tu o Partii Socjalistycznej, Partii Ludowej, Podemos, która zajęła miejsce dawnej Partii Komunistycznej, Ciudadanos, czyli partię lewicy liberalnej i wspomnianą konserwatywną, ale osamotnioną Vox, której ostateczny kierunek nie jest jeszcze znany.

 

Można wątpić czy po wyborach uda się uniknąć koalicji lewicowej. Powiedziałbym jednak, że nie będziemy mieć do czynienia z sytuacją przesunięcia się sympatii społecznych w stronę lewicy, ale wręcz odwrotnie. To sam system będzie wymuszał rządy jakiejś formacji lewicowej.

 

Jak podsumowałby Pan ostatni mniej więcej rok od upadku rządu Partii Ludowej?

Był to okres braku nadziei, jeśli chodzi o rozwiązywanie strategicznych problemów Hiszpanii. Ani kwestia kryzysu gospodarczego, ani najbardziej drażliwe sprawy ewentualnego rozpadu kraju, nie zostały przez Sancheza w jakikolwiek sposób rozwiązane. Socjalistyczny premier nie miał zresztą takich ambicji. Skompromitował się próbą ekshumacji generała Franco, co – jak się okazało – zupełnie przerosło jego możliwości.

 

Mamy do czynienia z coraz większą polaryzacją sceny hiszpańskiej na tle podziałów narodowościowych, lekkim wzrostem sympatii prawicowych, przy jednoczesnym utrzymaniu się bezdyskusyjnej przez ostatnie ćwierć wieku dominacji formacji lewicowo-liberalnych. Sytuacja jest w związku z tym dość przygnębiająca.

 

Formacja lewicowo-liberalna choć dominuje, jest przy tym dosyć mocno podzielona, wręcz skłócona, na tle metod rozwiązywania narastających podziałów narodowościowych. To wszystko prowadzi raczej cały czas do wewnętrznego „gnicia” systemu demokracji hiszpańskiej. Pojawienie się nowej siły politycznej samo w sobie niewiele zmienia poza tym, że postulaty katolickie – chociaż nie są sednem przekazu Vox – stały się w ogóle obecne w przestrzeni dyskusji publicznej.

 

Przełom, biorąc pod uwagę to, z czym mieliśmy dotychczas do czynienia…

W sferze mentalnej bardzo duży. Przede wszystkim dla samych katolików, którzy poczuli, że mogą mieć wreszcie jakąś reprezentację polityczną, chociaż może niedoskonałą. W tej chwili pośród katolików hiszpańskich znajduję ludzi, którzy albo z Vox się wprost identyfikują, albo takich, którzy patrzą na to ugrupowanie z dużą podejrzliwością, ale i tak uważają jej obecność za pewien krok naprzód. Mówię tu jednak tylko o akademickich elitach katolickich, prawicowych. Jednak zwykły katolik widzi w Vox pewną szansę wprowadzenia bliskich mu tematów do dyskursu publicznego. Trzeba być za to politykom Vox wdzięcznym, chociaż, jak mówię, nie jestem pewien, czy oni na dłuższą metę będą postulaty katolickie realizować.

 

Na dzisiaj jak mocna to partia?

Może liczyć na 15-20 procent głosów. To niewyobrażalna jeszcze rok temu siła prawicy w Hiszpanii.

 

Czy uwidoczniły się tam obecne gdzie indziej tendencje uniosceptyczne, antyestablishmentowe, niechętne imigracji spoza Europy?

Wydaje mi się, że nie. Vox ma zupełnie inną agendę problemów. Nie słyszałem z ust liderów tego ugrupowania wypowiedzi eurosceptycznych w znaczeniu zakwestionowania instytucji UE. Jeśli zaś chodzi o politykę imigracyjną Unii, to owszem, tak. Bądź co bądź dominującym u nich przekazem jest wątek obrony jedności narodowej.

 

Rozmawiał: Roman Motoła


DATA: 2019-04-29 13:28
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
5
 
 
 
Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.