DZIŚ JEST:   19   LISTOPADA   2018 r.

Św. Mechtyldy z Helfty
Bł. Salomei, księżnej
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 65  >   POLSKA

Do czego potrzebna nam niepodległość?

Do czego potrzebna nam niepodległość?

Na stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości wychodzą liczne publikacje przypominające ten niezwykły rok 1918, przygotowuje się audycje radiowe, programy telewizyjne i filmy oraz podniosłe, choć może nie nazbyt huczne uroczystości. Wspomina się tych, których pracy i walce zawdzięczaliśmy kształt granic państwa na nowo powołanego wówczas do życia i wszystko, co w nim było wielkie, piękne i godne naśladowania. Ale dlaczego właściwie chcemy świętować tę rocznicę? Przecież nie Polska się wówczas narodziła, bo ta istnieje już od dziesięciu i pół wieku. Odrodziło się tylko polskie państwo.

 

 

Po co nam w ogóle państwo? Już nawet sam termin nie zawsze wywołuje pozytywne skojarzenia. Czasem nie do końca się z tym państwem identyfikujemy, czasem się go boimy, a już na pewno mu nie ufamy. Z pewnością ma w tym udział nasze doświadczenie historyczne całego ostatniego stulecia. Po pierwsze, obecny wciąż jeszcze w podaniach rodzinnych i rodzimej kulturze ponury cień państw zaborczych i okupacyjnych. Po drugie, totalitarne zakusy wciąż żywego w pamięci wielu z nas niesuwerennego, ale wciskającego się w niemal wszystkie dziedziny państwa komunistycznego, przy jego równoczesnej porażającej niewydolności. Po trzecie, jak najbardziej już współczesna hipertrofia biurokracji, z którą mamy na co dzień do czynienia, przy jednoczesnej fasadowości demokratycznej polityki. Po czwarte wreszcie, trwający demontaż suwerenności państwowej na rzecz struktur ponadnarodowych i wszechwładza międzynarodowych instytucji finansowych i korporacji.

 

Z przyzwyczajenia przyjmujemy, że jakieś państwo musi istnieć, ale czy naprawdę głęboko wierzymy, że jest nam do życia koniecznie potrzebny twór określany mianem „państwa polskiego”? Niemal każdy z nas ma znajomych lub krewnych, którzy wyemigrowali z Polski, by za granicą szukać wygodniejszego i zamożniejszego życia. Skoro powodzi im się w dalekich krajach na tyle dobrze, że nie chcą wracać do Ojczyzny, dlaczego i my nie moglibyśmy dostatnio żyć w innym państwie?

 

Natura domaga się władzy

 

Według Arystotelesa człowiek to zoon politicon – istota potrzebująca wspólnoty państwa, by żyć i dążyć do dobra, poza państwem staczająca się do rangi półdzikiego barbarzyńcy, niegodnego właściwie miana człowieka. Święty Tomasz z Akwinu, największy filozof chrześcijański, podejmując myśl Filozofa, pisze: Człowiek jest z natury stworzeniem społecznym i politycznym, żyjącym w gromadzie (…) ponieważ nie zdoła on samodzielnie przejść przez życie. Stąd tak oto w De regimine principium charakteryzuje Akwinata podstawowy cel państwa: Po to przecież ludzie tworzą wspólnoty, aby razem żyć dobrze, czego nie mógłby osiągnąć każdy w pojedynkę.

 

Oczywiście, immanentną cechą każdej społeczności, a tym bardziej państwa, musi być istnienie władzy: Jeśli jest naturalne dla człowieka żyć w licznej gromadzie, wobec tego wszyscy potrzebują jakiegoś kierowania całością – pisze święty Tomasz. Każdy bowiem z licznych ludzi zabiega o to, co jemu odpowiada; całość rozproszyłaby się więc na cząstki, gdyby zabrakło tego, do kogo należy troska o dobro całości. (…) Dlatego wszędzie tam, gdzie jest wielość, musi być czynnik rządzący. Władza jest więc pasterzem szukającym wspólnego dobra społeczności, a nie własnego. To ona – będąca gwarantem sprawiedliwości i jedności – sprawia, że cele społeczności mogą zostać zrealizowane. Swoimi prawami i rozkazami, karą i nagrodą, powstrzymuje poddanych sobie ludzi od niegodziwości i prowadzi ich do czynów cnotliwych.

 

 

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

W niedzielę izraelscy politycy przedstawili projekt ustawy, która – jeśli wejdzie w życie – zabroni dzieciom i dorosłym podjęcia oraz kontynuowania nauki na wszystkich etapach edukacyjnych, jeśli nie zaszczepią się w sytuacji zaistnienia obawy o wybuch w kraju epidemii.

 
 

Z racji przypadającej 19 listopada rocznicy urodzin Zygmunta Baumana, Poznań postanowił uczcić pamięć swojego obywatela. Na Jeżycach, gdzie mieszkał, przygotowany został lodowy pomnik filozofa z czarną przeszłością w komunistycznym Korpusie Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

 

Celine Dion zaangażowała się w promocję ideologii gender. Kanadyjska piosenkarka wypuściła serię ubrań z jednakowym fasonem dla każdego dziecka – bez względu na jego płeć. Zdaniem piosenkarki, nie możemy narzucać najmłodszym z góry narzuconych ról. Dotyczy to także, jej zdaniem, płci.

 

Tysiące Macedończyków wyszło na ulice stolicy aby zaprotestować przeciwko forsowanej przez polityków zmianie nazwy państwa.

 

Stolica Apostolska przyjęła taktykę milczenia lub zdawkowego zbywania krytyki w obliczu jednego z największych kryzysów Kościoła. Jednak brak reakcji nie jest dobry, bo kto inny wypełni tę próżnię i przedstawi swoją narrację szkodliwą dla całego Kościoła – zauważa watykanista Edward Pentin na łamach „National Catholic Register”.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.