DZIŚ JEST:   17   LUTY   2019 r.

VI Niedziela zwykła
Św. Siedmiu Założycieli Zakonu Serwitów NMP
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 22  >   CYWILIZACJA

Aleksander Smolarski

Długa historia wrażliwości ekologicznej w Niemczech


Niemcy to jedyny z krajów Unii Europejskiej, a nawet całego tzw. rozwiniętego Zachodu, w którym poważną siłę polityczną (jeżeli przez powagę rozumieć udział w koalicjach rządowych, zarówno na szczeblu ogólnoniemieckim, jak i lokalnym) stanowi partia powstała na fali wzbudzanej pod koniec XX wieku obawy o stan światowej ekologii.
 

Szczególna – nazwijmy to – „wrażliwość ekologiczna” Niemców ma dość długą historię, zaczyna się bowiem wraz z epoką romantyzmu. W przypadku państw niemieckich romantyzm ściśle wiązał się z kwestią narodową: najpierw z wezwaniem do walki przeciw francuskiemu okupantowi (tzw. wojny wyzwoleńcze przeciw Napoleonowi w latach 1813-1814), a następnie – już po klęsce korsykańskiego tyrana – z domaganiem się utworzenia jednego państwa niemieckiego.

 
„Niemieckie lasy” romantyków i nacjonalistów

Tak rozumiany niemiecki nacjonalizm, wyrosły w epoce romantyzmu, przejął odeń również fascynację przyrodą. Nie tylko estetyzował jej nieokiełznanie i dzikość, ale w swoisty sposób starał się ją „nacjonalizować”.

Za jeden z najwcześniejszych przykładów myślenia ekologicznego w Niemczech uznaje się twórczość Ernsta Moritza Arndta, jednego z głównych – obok Fichtego czy Jahna – autorów niemieckiego przebudzenia narodowego po upokarzającej klęsce Prus w starciu z Napoleonem. W opublikowanym w roku 1815 traktacie pt. O trosce i zachowaniu lasów Arndt stwierdzał między innymi: Gdy spogląda się na przyrodę w koniecznej łączności i współzależności, wtedy wszystkie rzeczy są równie ważne – krzak, robak, roślina, człowiek, kamień. Nic nie jest pierwsze ani ostatnie, lecz wszystko tworzy jedność.

Co charakterystyczne, tak rozumiana wrażliwość ekologiczna (albo jak kto woli: poglądy biocentryczne) u Arndta i wśród podobnych mu pisarzy politycznych wiązała się ze zdecydowanym nacjonalizmem – w pierwszej połowie XIX wieku powoli tworzy się „mit krwi i ziemi”. Tak charakterystyczna – przyznajmy, nie tylko dla niemieckich romantyków – fascynacja dzikością przyrody uwidacznia się w sztuce (czego przykładu dostarczają obrazy Caspara Friedricha) i poezji (jak choćby u Schillera), ale i w traktatach równie mocno podkreślających dzikość przyrody, co jej niemieckość. Pod tym względem zupełnie nadzwyczajną rolę odgrywają lasy. Na przykład, dla niemieckich romantycznych nacjonalistów, a za ich pośrednictwem dla kolejnych pokoleń nacjonalistów nad Renem, dąb (rzecz jasna, „dąb niemiecki”) stanowił symbol siły i trwałości niemieckiego narodu.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

Funkcjonariusze Komitetu Bezpieczeństwa Narodowego Kazachstanu zatrzymali w obwodzie turkiestańskim cztery osoby podejrzewane o działalność terrorystyczną i rozbudzanie konfliktów religijnych.

 
 

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez niemiecką gazetę „Die Welt”, do Niemiec wraca co trzeci nielegalny imigrant wydalony z tego kraju. „Bezpośrednio po wydaleniu wsiada się w autobus powrotny do Niemiec. To niedopuszczalne” - mówi Armin Schuster z CDU.

 

Senat stanu Kentucky przegłosował ustawę zabraniającą przeprowadzenia aborcji po wykryciu bicia serca nienarodzonego dziecka. Dokument trafi następnie do stanowej Izby Reprezentantów, gdzie Republikanie stanowią większość. Głos bijącego serca jest słyszalny dla lekarza już około szóstego tygodnia życia dziecka. 

 

Polski premier podsumowując konferencję bliskowschodnią ocenił, że Polska znalazła się w centrum wydarzeń i procesów, które ukształtują nowy światowy porządek. Jego zdaniem, dziś mówi się o „procesie warszawskim” jako nowej drodze do wzmacniania pokoju na świecie.

 

Mający odbyć się w tym roku synod panamazoński przysparza zmartwień rządowi prezydenta Jaira Bolsonaro. Służby bezpieczeństwa i ciała doradcze ostrzegają, że „postępowe frakcje w Kościele zaplanowały wykorzystanie synodu do skrytykowania rządu Bolsonaro na poziomie międzynarodowym” i że istnieje możliwość „przejęcia niektórych tematów przez lewicową agendę”. Różnica zdań między rządem a Kościołem dotyczy takich kwestii związanych z suwerennością narodową jak: „sytuacja ludności rejonu Amazonki, zmiany klimatyczne wywołane deforestacją i utrzymanie odciętych od świata społeczności”.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.