DZIŚ JEST:   11   LISTOPADA   2019 r.

Święto Niepodległości
Św. bpa Marcina z Tours
Św. bpa Jana Jałmużnika
 
 
 
 

Rozmowa z ks. Pawłem Bortkiewiczem TChr

Czy zwierzęta pójdą do nieba?


Strona główna   >   PCH

Czy zwierzęta pójdą do nieba?
fot. pixabay

Czy katolik może jeść mięso? Oczywiście, że tak. Nigdzie nie sformułowano zakazu spożywania mięsa. Czy w ogóle można sobie wyobrazić Niebo bez dobrze wysmażonego steku?mówi ksiądz profesor Paweł Bortkiewicz TChr w rozmowie z Tomaszem D. Kolankiem.

 

„Zwierzęta, które spotkałem w życiu, będą mnie sądzić na Sądzie Ostatecznym” – powiedział podczas jednego ze spotkań Szymon Hołownia. Czy jego słowa są zgodne z nauczaniem Kościoła?

Nie, bo stosunek do zwierząt nie jest najbardziej istotnym kryterium osądu człowieka. W słynnej Apokalipsie Mateusza, czyli w tym rozdziale Ewangelii według świętego Mateusza, w której Chrystus Pan przybliża nam istotę Sądu Ostatecznego, nasz Zbawiciel utożsamia się z głodnymi, bezdomnymi, spragnionymi, osadzonymi w więzieniu. Nie ma jednak słowa o utożsamieniu się Pana Jezusa z przyrodą.

 

Jest jakimś cynicznym paradoksem naszej współczesności, że doszukujemy się ekokryteriów oceny ludzkiego życia, ignorując jednocześnie kryteria, które podaje sam Chrystus.

Należy jednak wziąć i to pod uwagę, że człowiek, który znęca się nad zwierzętami czy niszczy środowisko naturalne, sprzeciwia się dziełu stworzenia.

 

Głosząc swoje teorie, Szymon Hołownia powołuje się na encyklikę papieża Franciszka Laudato si. Czy z dokumentu Ojca Świętego faktycznie można wyciągnąć bądź wyinterpretować taką naukę?

Zadziwia mnie powoływanie się na „odkrywcze” teksty papieża Franciszka. O wiele bardziej przemawia do mnie klarowna teologia środowiska naturalnego autorstwa świętego Jana Pawła II (tak zwana ecologia humana) czy Benedykta XVI.

 

Koncepcja Franciszka jest bardzo eklektyczna – znajdziemy w niej elementy bardzo poważne, interpretujące biblijny opis stworzenia, ale też elementy dość wątpliwe, związane ze świeckimi dogmatami o „globalnym ociepleniu”. Są tam w końcu elementy dość – przepraszam za określenie – naiwne, jak na przykład sugerujące niekorzystanie z klimatyzatorów. W takiej przestrzeni można wiele odczytać, ale lepiej sięgać po teksty o sprawdzonej hermeneutyce.

 

Skąd w niektórych kręgach Kościoła katolickiego i wśród tak zwanych celebrytów wzięła się tak wielka fascynacja weganizmem?

Nie potrafię odpowiedzieć precyzyjnie na to pytanie. Myślę, że to wpływ kilku czynników. Po pierwsze, fascynacja Wschodem i jego filozofią. Po drugie, presja swoistego zoopersonalizmu, co jest szczególnie ciekawe. Po trzecie, bo taka jest aktualnie moda, a wywołani przez Pana celebryci, jeśli chcą być na czasie, muszą się do niej dostosować i ją lansować.

Jeśli porównamy powyższe elementy, widać, że nie ma między nimi elementów wspólnych. Ale taki jest współczesny świat postmodernizmu. Niekoniecznie przemawiają do nas racje rozumowe. Niekoniecznie przemawiają też racje religijne.

 

Piąta prawda wiary mówi, że dusza ludzka jest nieśmiertelna. A jak jest z duszami zwierząt? Czy one też są nieśmiertelne?

Sam Pan wskazuje, że ta prawda dotyczy tylko człowieka. Ale trudno poprzestać na tym stwierdzeniu, ponieważ dotykamy tu pojęcia „duszy”, które samo w sobie jest fascynujące. Nie czas i miejsce na wykład o duszy, więc zwrócę uwagę na dwie sprawy. Używając pojęcia „dusza”, przywołujemy ogrom myśli biblijnej, hellenistycznej i średniowiecznej. Jest to symfonia poglądów i teorii, a nie jeden dźwięk. Sprawa druga to dyskusja, która toczy się na bazie koncepcji duszy – czy nieśmiertelność duszy jest jej cechą własną, dotyczącą człowieka, czy też jest darem miłości Boga, który może objąć także pozaludzkie stworzenia.

 

Święty Tomasz – idąc za Arystotelesem – przypisywał zwierzętom tak zwaną duszę zmysłową, która – w przeciwieństwie do duszy rozumnej – sama przez się nie spełnia żadnych jej tylko właściwych czynności, a skoro tak, to nie ma też samoistnego (bez ciała) istnienia.

 

Nauka katolicka poszła za tezami filozofii arystotelesowsko‑tomistycznej. Na przykład w połowie XX wieku ksiądz Franciszek Kwiatkowski przypominał ważność dwóch z potwierdzonych przez Kościół tak zwanych dwudziestu czterech tez tomistycznych. Są to: teza czternasta: (Dusza roślinna i zwierzęca nie bytują samoistnie, lecz są jedynie pierwiastkiem bytu i życia istoty żywej, a ponieważ zależą całkowicie od materii, giną pośrednio, gdy ginie byt złożony) oraz teza piętnasta (Przeciwnie dusza ludzka bytuje samoistnie, a stwarza ją Bóg w chwili, gdy podmiot jest dostatecznie do wlania jej przysposobiony; jest też z istoty swej niezniszczalna i nieśmiertelna).

 

Dziś próbuje się oczywiście tomizm podważać, ale – jak dotąd – nic dobrego z tego nie wychodzi.

 

Czy zwierzęta również, tak jak ludzie, grzeszą i czynią dobro?

Dotyka Pan kwestii fundamentalnie ważnej dla naszej kultury. Od pewnego czasu – przyjmijmy, że od połowy XX wieku – mamy do czynienia z rozwojem tak zwanego zoopersonalizmu. Najkrócej powiedziałbym tak: proporcjonalnie do stopnia odbierania człowiekowi wolności i godności bezpodstawnie przyznaje się je zwierzętom. Człowieka ukazuje się dzisiaj jako byt zdeterminowany genami (przypomnę socjobiologię i tezę Wolsona, iż geny trzymają nasz umysł na smyczy), a z drugiej strony, pisze się rozprawy o moralności zwierząt, o ich duszy i wolności.

 

Te tendencje przeniknęły do naszego języka, w którym zwierzę „umiera”, a nie zdycha, „cierpi”, a nie odczuwa bólu. Zwierzęta mają mieć prawa, choć nie podaje się katalogu ich obowiązków. Wszystko to, chociaż ma być manifestem obrony zwierząt, jest atakiem na godność osoby ludzkiej.

 

Co dzieje się ze zwierzętami po ich śmierci?

Oprócz tego, że kończą swój byt biologiczny, nie potrafię nic powiedzieć.

 

W niektórych odłamach protestantyzmu od lat odprawia się tak zwane pogrzeby zwierząt. Nierzadko też właściciele zwierząt domowych urządzają im groby. Coraz częściej padają żądania, aby podobne praktyki stosować w Kościele katolickim. I można odnieść wrażenie, że niektórzy duchowni nie mieliby nic przeciwko tego typu „pochówkom”. Jak by to Ksiądz skomentował?

Jak wspomniałem, są to przykłady zoopersonalizmu – bulwersujące i oburzające. Szacunek dla ciała, wyrażony w pochówku, jest konsekwencją szacunku dla godności osoby ludzkiej. A nic innego jak właśnie godność człowieka stanowi normę i zasadę postępowania człowieka w stosunku do zwierząt. Zadawanie bólu, pastwienie się nad zwierzętami, porzucanie zwierzęcych zwłok to czyny po prostu niegodne osoby ludzkiej. Ale pochówek zwierzęcia z obrzędem religijnym jest parodią godności ciała ludzkiego i godności osoby ludzkiej.

 

Czy katolik może zabijać zwierzęta?

Nie widzę powodu zakazu zabijania w warunkach realnej potrzeby. Problemem może być zabijanie gatunków chronionych przez prawo czy zabijanie ze szczególnym okrucieństwem. Na przykład przyzwolenie na wzajemne zabijanie się zwierząt w ramach ich organizowanych przez człowieka walk.

 

Czy katolik może jeść mięso?

Oczywiście, że tak. Nigdzie nie sformułowano zakazu spożywania mięsa. Czy w ogóle można sobie wyobrazić Niebo bez dobrze wysmażonego steku?

 

Czy tak popularny w ostatnich latach weganizm jest zgodny czy też sprzeczny z katolickim nauczaniem?

Weganizm stał się nie tyle formą diety, co sposobem życia, przenikniętym filozofią Wschodu, wraz z reinkarnacją. Jest w swych wielorakich postaciach ideologią niemającą punktów stycznych z Ewangelią. Najdelikatniej ujmując, byłbym bardzo ostrożny w podejmowaniu wegańskiego stylu życia. A mniej delikatnie – jest to styl zdecydowanie mi obcy. Właśnie ze względu na podłoże religijne – antychrześcijańskie najczęściej.

 

Czemu to wszystko ma służyć?

Współczesna pseudoekologia w postaci obrony praw zwierząt, ruchów wegańskich i zoopersonalistów stała się formą religii. Kult bogini Gai zastępuje wiarę w Boga.

Radziłbym powrót do lektury Księgi Rodzaju, przypowieści Chrystusa, nauczania świętego Jana Pawła II i Benedykta XVI oraz wsłuchania się w Pieśń słoneczną świętego Franciszka z Asyżu. Tam odnajdziemy autentyczną harmonię z samym sobą, ze światem, a przede wszystkim z Bogiem.

 

Dziękuję za rozmowę

 

Artykuł został opublikowany w 71 numerze magazynu "Polonia Christiana"

 


DATA: 2019-11-08 14:22
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
12
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Czy będziemy urządzać pogrzeby owsikom - wszak to zwierzęta?
1 dzień temu / Jot
 
@aaa A może warto sprawdzić kto prowadzi wspomnianą przez ciebie stronę.Żeby nie okazało się,że to jakaś synekura.Nie ty jeden piszesz na pch24 interesujące posty,ale to ty się chwalisz,że głównie ciebie gdzieś tam cytują.Znaczy wspomniany przez ciebie portal zagląda tutaj i wnikliwie studiuje komentarze,możliwe,że nawet ciekawsze niż twoje,a że z nich nie korzysta....
2 dni temu / skontrolujmy
 
Ad @aaa. Proszę udowodnić, które zdanie jest heretyckie. I dodatkowo proszę nie kompromitować się snuciem teorii spiskowych, jakoby WSI lub STASI zaszczycało swoją ingerencją komentarze w PCh. PCh nie wadzi nikomu, może poza partią rządzącą oraz raczej niewystępującej w Polsce ultra modernistycznej części kleru. To, że wielu zwolenników Konfederacji się tutaj produkuje, nie oznacza od razu, że służby specjalne wysyłają utalentowanych trolli. Fakt, iż portal Bibula dość często przedrukowuje komentarze użytkownika "aaa" musi coś znaczyć, nieprawdaż?
2 dni temu / aaa
 
@baranek - : rozwiewasz wszystkie wątpliwości i złudzenia : Żart to najlepsza broń przeciw głupotom : I jeszcze jedno: KOCHAĆ - to można tylko OSOBY! Zwierzaczki - lubimy, cenimy, cieszymy się nimi! Kto >kocha< zwierzęta, ten degraduje MIŁOŚĆ, BOGA I OSOBY! Gdy nie obronimy "hierarchii" uczuć, zaplączemy się w amazońskich,pogańskich gąszczach :
2 dni temu / owieczka
 
@zgred ludzie którzy mają kontakt z duszami czysccowymi potwierdzą Ci ze zwierzęta mają ducha a jeśli to również dla Ciebie za mały dowód to polecam poczytać świadectwa osób mających tzw śmierć kliniczna. Zwierzęta idą w pierwszych szeregach do nieba w odróżnieniu do ludzi którzy będą mieć z tym problem.
2 dni temu / Nationalist
 
https://www.google.com/amp/s/amp.dailycaller.com/2019/11/03/transgender-attack-elderly-man-subway-religion Transwestyta zaatakowal staruszka za śpiewanie pieśni religijnej w metrze
2 dni temu / Marcin B
 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.