DZIŚ JEST:   25   MAJA   2020 r.

Św. Grzegorza VII
Św. Bedy Czcigodnego, Doktora Kościoła
 
 
 
 

Czy ksiądz może nakazać przyjmowanie Komunii na rękę?

Czy ksiądz może nakazać przyjmowanie Komunii na rękę?
Fotograf: Lukasz Dejnarowicz.Archiwum: Forum

Świat mógłby istnieć bez słońca, lecz nie mógłby istnieć bez Mszy Świętej – mawiał św. o. Pio do zgromadzonych na sprawowanej przez niego Najświętszej Ofierze. Warto o tym pamiętać, rozważając możliwość skorzystania z dyspensy od uczestnictwa w niedzielnej Mszy Świętej.

 

Zanim Rada Stała Konferencji Episkopatu Polski wydała rekomendację biskupom diecezjalnym w sprawie udzielenia wiernym do 29 marca br. dyspensy od uczestnictwa w niedzielnej Mszy św., na parafialnych stronach internetowych pojawiły się informacje dotyczące zasad bezpieczeństwa, obowiązujących aktualnie na terenie kościoła w związku z zagrożeniem epidemią koronawirusa.

 

Obok zaleceń dotyczących zachowania szczególnych środków ostrożności, jak np. dokładne mycie rąk czy unikanie spotkań w większych grupach, pojawiły się treści, które budzą uzasadnione wątpliwości.

Dostępne w sieci ogłoszenia parafii Miłosierdzia Bożego w Krakowie na Wzgórzach są przykładem zdumiewającej nadgorliwości zarządzającego tą jednostką proboszcza. Uczestnicy Mszy św. na czas nieokreślony mają obligatoryjnie przyjmować Komunię Świętą na rękę, wyłącznie w postawie stojącej. Zarządzeniu temu towarzyszy krótkie uzasadnienie: nie ma lepszego, lub gorszego sposobu przyjmowania Komunii św. Obowiązuje nas sposób ustalony w danym kościele i do niego mamy się dostosować. Pamiętajmy! Obowiązuje nas nauka Kościoła, a nie prywatne objawienia, choćby bardzo pobożne. Jeśli stawiasz się wyżej i twierdzisz, że sam wiesz lepiej, już zgrzeszyłeś pychą.

 

Kwestia sposobu przyjmowania Komunii Świętej była wielokrotnie przedmiotem sporu wiernych z zarządcą różnych parafii, a nawet z biskupem miejsca, i została rozstrzygnięta przez Rzym na korzyść wiernego, który ma prawo do przyjęcia Eucharystii w postawie innej niż zalecana przez Konferencję Biskupów. W instrukcji Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Redemptionis Sacramentum z 25 marca 2004 r. czytamy: Przy udzielaniu Komunii świętej należy pamiętać, że „święci szafarze nie mogą odmówić sakramentów tym, którzy właściwie o nie proszą, są odpowiednio przygotowani i prawo nie zabrania im ich przyjmowania”. Stąd każdy ochrzczony katolik, któremu prawo tego nie zabrania, powinien być dopuszczony do Komunii świętej. W związku z tym nie wolno odmawiać Komunii świętej nikomu z wiernych, tylko dlatego, że na przykład chce ją przyjąć klęcząc lub na stojąco (nr 91).

 

Zasadę zawartą w nr. 91 RS Kongregacja Kultu Bożego potwierdzała zawsze w sytuacjach jej łamania przez wystosowanie listów do zwierzchników Kościołów lokalnych, gdzie problem ten się pojawiał. Kongregacja aprobując korzystanie z uprawnień danej Konferencji Biskupów, która – na przykład – ustala jako obowiązującą postawę stojącą w przyjmowaniu Komunii św., wyraźnie zastrzega, iż: przyjmującym Komunię Świętą w postawie klęczącej nie można z tego powodu Jej odmówić. (Listy  Kongregacji ds.  Kultu  Bożego  i  Dyscypliny Sakramentów w sprawie postawy przy Komunii św., Anamnesis 9 (2003) nr 33, s. 16-18.)

 

Widzimy więc, że włodarz wspomnianej parafii wydał decyzję sprzeczną z obowiązującym w Kościele prawem. Wydaje się jednak, że problem rozstrzyga się w odpowiedzi na pytanie, czy w obliczu zagrożenia epidemiologicznego można pozbawiać wiernych, nie tylko przyjmowania Komunii św. w dogodnej dla nich postawie, ale - w ogóle - dostępu do kapłana i sprawowanych przez niego Sakramentów. Kościół na to pytanie w swojej historii dał jednoznaczną odpowiedź, o czym wielokrotnie już wspominano.

 

Warto - w kontekście tego problemu – pokazać postawę innego kapłana, ks. Marcina Węcławskiego, który w wygłoszonej w Poznaniu 8 marca br. homilii powiedział: Przyjmowanie Komunii Świętej na rękę, szczególnie w obliczu zagrożenia koronawirusem, jest znakiem braku wiary i niezrozumienia istoty Eucharystii.  

 

 

AP

 

 

Polecamy także nasz e-tygodnik.

Aby go pobrać wystarczy kliknąć TUTAJ.

 

 

Czytaj także:




DATA: 2020-05-08 12:22
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
48
 
 
 
Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

@abc Mam nadzieję, że obok Ratzingera masz jeszcze inne autorytety. U mnie w pokoju do dzisiaj wisi portret Benedykta XVI, jakkolwiek Ratzinger nie jest moim autorytetem. W tym punkcie się już różnimy. Ja czuję się lekko rozczarowany Twoją wątpliwością nad sensem dalszego kontynuowania dyskusji. ?A miało być tak pięknie!?. I co teraz? Drugi punkt , w którym się różnimy. Ja jestem przekonany, że Ty określenie teologia trudentiny, czy potrydentinie, też pisałbyś w cudzysłowiu. I w tym punkcie chyba się nie różnimy. Dlaczego więc bulwersuje Cię pisanie przeze mnie ?teologia? posoborowa w taki sposób, a nie bulwersuje Ciebie próba marginalizacji teologii tradycyjnej? Czyżby moralność Kalego? Wynika z tego, że opieramy się na różnych stanowiskach teologicznych, czyli mamy trzy punkty, które nas różnią i jeden, który nas w jakimś sensie łączy, a zatem jest trzy na jeden. I Ty chcesz przerwać taką dyskusję? Niech i tak będzie, jeśli takie jest Twoje życzenie. Szkoda!
13 dni temu / Duchowny
 
@abc Podziwiam Twój opór, ale widzę już też Twoją złość. Czyżby to ta porywczość dochodziła do głosu? Dziękuję za wskazówkę o tekście o. Salija. Przeczytałem z uwagą. Jestem trochę zaszokowany, ponieważ kilkanaście lat temu o. Salij podczas rekolekcji mówił coś zupełnie innego. Ja tylko zwrócę uwagę na to, że praktyka udzielania Komunii św. została w pewnym momencie historii Kościoła zabroniona. Jeśli dowodzenie czegokolwiek z faktu, że coś występuje z czegoś, jest dla Ciebie absurdalne, to znaczy, że w ogóle nie rozumiesz, na czym polega dowodzenie. Ja nie mówiłem, że koronnym argumentem dla Ciebie ma być doświadczenie mojej pracy duszpasterskiej na Zachodzie. Natomiast takie określanie mnie jako ?kogoś anonimowego twierdzącego, że jest duchownym? jest dla mnie obraźliwe. Ja nie muszę twierdzić, bo ja jestem duchownym katolickim. Mam Ci przysłać obrazek prymicyjny? Niestety, od moich prymicji minęło już ponad dwadzieścia lat, więc obrazki się skończyły. Pozdrawiam
13 dni temu / Duchowny
 
@abc Zwrócenie uwagi na artykuł Ratzingera jest bardzo ważne. Artykuł jest mi znany, ponieważ musiałem się z nim w czasie studiów zapoznać. Jednak należy pamiętać, że Ratzinger w tym czasie należał do czołówki awangardy przygotowującej rewolucję w Kościele. Znając ten artykuł mam jednak wątpliwość, czy dokonujesz właściwej interpretacji, bo jeśli jest mowa o powszechnym pogaństwie w Kościele, to wynika z tego, że poganami mieliby być już nawet Pius XII, może Pius XI, a może niedaj Boże św. Maksymilian? Wygląda na absurd, prawda? A zatem takie uproszczenia w Twojej interpretacji są raczej nie na miejscu. Znowu mamy do czynienia z błędami metodologicznymi: uogólnienia treści przekazu i niesłusznego przenoszenia tej treści na całość. Proponuję zatem dokładniej przeczytać ten artykuł. Czy dzisiaj pogaństwo nie atakuje Kościoła? A co z wyrażeniem Pawła VI o ?swądzie diabelskim w Kościele?, które to słowa wypowiedział przecież po soborze?
13 dni temu / Duchowny
 
@Duchowny Artykuł o. Salija jest z książki "Nadzieja poddawana próbom" w internecie jest dostępny na Opoce, trzeba wejść w bibliotekę i znaleźć albo po autorze albo wpisać dokładny tytuł: "Komunia Święta na rękę". Przykłady dobrałem absurdalne, aby zilustrować absurdalność dowodzenia czegokolwiek z faktu że coś występuje z czymś. To nie ja twierdzę że tak jest, tylko pokazuję że tak nie jest, pokazując do jakich absurdów takie podejście prowadzi. Metodologicznie - ad absurdum. Jeśli ktoś teologię po SWII pisze w cudzysłowie - w sumie nie wiem na ile kontynuowanie dyskusji ma sens i rzeczywiście - doświadczenie pracy duszpasterskiej kogoś anonimowego twierdzącego, że jest duchownym - nie jest dla mnie żadnym argumentem. Proszę więc zauważyć, że RATZINGER w 1958 sic! w artykule "Die neuen Heiden und die Kirche" pisał o POWSZECHNYM pogaństwie w ÓWCZESNYM Kościele. To był Kościół tridentiny a nie "posoborowia" czy Handkommunionen. Ratzinger dla mnie jest autorytetem
13 dni temu / abc
 
@AndrzejBR Trafiłeś w samo sedno tej dyskusji. Mnie się bardzo podoba to określenie posoborowej "teologii" jako posoborowy teoteleologizm. Ja to kupuję! Ja natomiast posoborową "teologię" nazywam jako antropomitologizm stosowany. Uzasadnienie: Bł. kiedy święty? Pius IX przedstawił w swoim czasie listę błędów i te błędy potępił, to jakimś dziwnym zrządzeniem losu, 100 lat później te błędy zostały uznane przez ludzi w imię pewnych nieokreślonych ideologii za "prawdę". W ten sposób ludzie potworzyli sobie znowu mity. To chyba taka ludzka przywara nieustannego powracania do mitów. Więc jak nazwać, aby nikogo nie obrazić, te posoborowe wytwory "teologicznej mądrości"? Teologia ma nas prowadzić do Boga, ma nam wskazywać drogę ku niebu, a nie zajmować się na przykład uzasadnianiem "prawdziwości" tezy o Komunii św. na rękę. W każdym razie dziękuję za Twój, jakże ważny, głos. Niech Pan Bóg błogosławi!
13 dni temu / Duchowny
 
Ano właśnie, i w tym cały jest ambaras, aby dwoje chciało na raz! Wiedza i Rozum! Jak to pięknie nam wykłada Św.Katarzyna ze Sienny, w temacie Trójcy Świętej, kiedy to cytat: ''gdzie dwaj lub trzej ...'' ma zupełni inne znczenie aniżeli u posoborowego teotelelogizmu. Kiedy wiedza zasiada na koźle woli, wszystko się pomału ... bynajmniej nie budując Nieba!!!
13 dni temu / AndrzejBR
 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.