DZIŚ JEST:   12   GRUDNIA   2018 r.

NMP z Guadalupe
Św. Finiana z Clonard
Bł. Konrad z Offidy
 
 
 
 

Chleb nasz powszedni. Czym jest dla Ciebie?

Chleb nasz powszedni. Czym jest dla Ciebie?
Zdjęcie ilustracyjne. Źródło: pixabay.com

Do kraju tego, gdzie kruszynę chleba

Podnoszą z ziemi przez uszanowanie

Dla darów Nieba....

Tęskno mi, Panie...

 

O polskim stosunku do chleba pisał XIX-wieczny poeta Cyprian Kamil Norwid, oddając w piękny, ale i niezwykle celny sposób szacunek, jakim nad Wisłą obdarzało się tą bez wątpienia najważniejszą strawę.

 

Niewiele się zresztą pod tym względem w Polsce zmieniło od czasów, w których tęsknił za Ojczyzną ten niezwykły, cytowany wyżej autor. Wciąż w naszym kraju, mimo dekad rządów antykatolickich komunistów oraz postępującej i zatruwającej polskie serca laicyzacji, miliony z nas rozpoczynają krojenie nowego bochenka od uczynienia na nim nożem znaku krzyża, zaś ludzie samodzielnie piekący chleb częstokroć na niewypieczonym jeszcze cieście czynią symbol zbawiennej męki Pana naszego Jezusa Chrystusa. Wiele milionów Polaków wciąż kultywuje też piękny zwyczaj całowania chleba, który wypadł im z ręki na ziemię.

 

Dlaczego?

 

Otóż zostaliśmy w szacunku do chleba wychowani. Szanując chleb szanujemy jednak nie tylko sam bochenek czy pracę rolnika, młynarza, piekarza, dostawcy i sprzedawcy, ale również – co ważniejsze – oddajemy cześć Stwórcy, dzięki któremu mamy wszystko, w tym ten ważny pokarm. 

 

Z Twej łaski nocna rosa na mdłe zioła padnie,
A zagorzałe zboża deszcz ożywia snadnie.
Z Twoich rąk wszelkie źwierzę patrza swej żywności,
A Ty każdego żywisz z Twej szczodrobliwości

 

Tak pisał wielki polski poeta Jan Kochanowski w utworze, który do dziś brzmi w naszych świątyniach: „Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?”, co stanowi kolejne piękne zilustrowanie faktu, że wszystko co mamy – także chleb – to dar Boży.

 

Chleb to bez wątpienia coś więcej niż pożywienie. Chleb to istotny element całej naszej cywilizacji. Symbolizuje tak wiele spraw bliskich sercu każdego, że nawet nie sposób wszystkie wymienić. Chleb to wspomnienia, chleb to dzieciństwo, chleb to rodzinny stół, chleb to bezpieczeństwo, chleb to życie.

 

Żadnego innego pokarmu nie traktujemy w taki sposób, jak chleba. To o chlebie rodzice, dziadkowie i wychowawcy mówili, że nie można się nim bawić. Chleba, inaczej niż na przykład owoców czy nabiału, w wielu polskich domach nie wolno wyrzucać. Nie mogą się też marnować okruchy chleba, dlatego dawniej, gdy hodowla w przydomowych zagrodach była powszechna, stosowano je jako pokarm dla zwierząt domowych, zaś dziś popularnym jest umieszczanie suchego chleba oraz okruchów w karmnikach dla ptaków. Chleba nie można też dotykać brudnymi rękoma. Dawniej również należało chleb spożywać w całości, wraz ze skórką – stąd zwyczaj moczenia chleba w wodzie, herbacie bądź mleku, by osoby o słabszych zębach (dzieci lub seniorzy) mogły spożywać go jak należy.

 

Chleb to nie tylko jedzenie. Wszedł on bowiem również do naszego języka stanowiąc istotę wielu przysłów oraz do zwyczajów – stąd łamanie się opłatkiem w Wigilię Bożego Narodzenia czy witanie chlebem i solą, wciąż obecne w zwyczajach weselnych. Ponadto dawniej przy przeprowadzce do nowego domu należało zabrać ze sobą bochenek wypieczony w starym miejscu zamieszkania. A to tylko jeden z obyczajów łączących pieczywo i aranżację wnętrz. Chleb obecny był również w… medycynie! Kto bowiem, znając polską historię i literaturę, nie słyszał o chlebie z pajęczyną – pomagającym w gojeniu ran?

 

O chleb prosimy również Stwórcę codziennie w Modlitwie Pańskiej mówiąc Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj. Dosłowne rozumienie chleba to jednak tylko jedna z wielu możliwych interpretacji. Chleb z modlitwy to także Eucharystyczne Ciało Pańskie, a również – i takie egzegezy są bowiem znane – prośba o dobrą śmierć, śmierć w stanie łaski już dziś. To bowiem właśnie śmierć w łasce pozwoli nam trafić do nieba, który to stan jest naszym powołaniem, ma być po śmierci naszym „chlebem powszednim”.

 

Chleb jest bowiem dla chrześcijan czymś więcej niż tylko jedzeniem. Chleb to bowiem materia w której w cudowny sposób przebywa nasz Pan, Jezus Chrystus. To właśnie chleb Syn Boży wybrał na „osłonę” – jak mówią słowa kolędy Wśród Nocnej Ciszy. Zbawiciel urodził się z resztą w „domu chleba” – tak bowiem tłumaczy się hebrajskie Bet Lehem, od którego wzięła się nazwa Betlejem. Dodatkowo Chrystus dwukrotnie dokonał cudu rozmnożenia chleba i sam o sobie powiedział: „Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki” (J 6, 51).

 

Skoro więc Pan Jezus wybrał chleb na materię Swojej realnej obecności, urodził się w miejscu nawiązującym nazwą do chleba, a nawet w modlitwie jakiej nas nauczył kazał prosić Boga Ojca o chleb, to znaczy, że mówimy o czymś więcej niż zwykłym jedzeniu. Doskonale rozumieli to nasi przodkowie, traktujący chleb w niepowtarzalny sposób – z niezwykłą czcią i powagą.

 

Czasy się zmieniły i dziś mało kto samodzielnie zabiega o chleb. Niewielu ludzi sieje, żnie czy miele. Mimo tego w obliczu upadku rozumienia tego jak poważną sprawą jest chleb, nic nie zwalnia nas z bezwzględnego obowiązku dbania o należyty szacunek dla tego Bożego daru – tego nauczył nas Pan Jezus oraz nasi przodkowie, obowiązek ten wypływa wprost z Ewangelii i polskiej tradycji.

 

 

Michał Wałach

 

  


DATA: 2018-04-15 07:49
AUTOR: MICHAŁ WAŁACH
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
9
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

CHLEB NA ZAKWASIE cz3 Musze dodac ze ten ziemniak o ktorym pisalem poprzednio musi byc oczywiscie ugotowany i obrany ze skorki a po ostudzeniu utarty na papke Moze tez byc zamiast niego maka ziemniaczana. Pozdrawiam.
7 miesięcy temu / papuga.Niepokalanej
 
@do wszystkich zainteresowanych Mam nadzieję że mój przepis sprosta oczekiwaniom czytających. Ja ze swej strony chcę zachęcić do samodzielnego poszukania optymalnych wartości. Dodać też należy, że jakość mąki i wody ma kluczowe znaczenie w upieczeniu dobrego chleba, a temperatura nawet czasem o 5 st C wyższa przyspiesza znacznie i rośnięcie zakwasu i samego ciasta na chleb, a dodatki typu rodzynki orzeszki siemię słonecznik czy kminek albo przyspieszają albo lekko spowalniają rośnięcie ciasta, i wpływają na efekt końcowy. Sukcesów życzę. :) CSSML
7 miesięcy temu / papuga.Niepokalanej
 
CHLEB NA ZAKWASIE cz2 Po wyłączeniu piekarnika zostawiam uchylone drzwi na 1 godz aby chleb wstępnie wystudzić Po ok godz wyjmuję formę z piekarnika i wyjmuję chleb Niektórzy dodają na ok 1 kg mąki 1 dużego ziemiaka utartego na tarce na papkę w celu nadania sprężystości i utrzymania dłuższy czas wilgotności. Też tak czasami robię. Stosunek mąki żytniej do pszennej raczej nie powinien przekraczać 1/3 do 2/3 gdyż mąka żytnia jest dość kwaśna i nie każdemu to odpowiada ZAKWAS Do czystego wyparzonego słoika albo pojemnika po jogurcie wlewam 1 łyżkę wody i tyleż mąki żytniej chlebowej typ 720 Mieszam to widelcem ok 1 min, nakrywam i odstawiam w ciepłe miejsce czyli 20 do 24 st C na 24 godz I tak przez 5 dni to samo z tym że 2 gi dzień dodaję dodatkowo do wody i mąki 1/2 utartego surowego jabłka obranego ze skórki Zakwas przez to jest bardziej łagodny Woda najlepiej mineralna albo z własnej studni a mąkę biorę hurtem z netu ze sprawdzonych sklepów ekologicznych Sukcesów !
7 miesięcy temu / papuga.Niepokalanej
 
CHLEB NA ZAKWASIE SKŁADNIKI: woda+mleko po 225ml- razem 450ml mąka pszenna typ 750- ok 1l=0,6kg mąka żytnia typ 720 ok 0,40l=0,3kg olej rzepakowy albo oliwa- 2 do 4 łyżek sól- 1/2 łyżki cukier- 1,5 łyżki do zupy kminek wg uznania- 1 łyżka do zupy zakwas żytni- 300 ml WYKONANIE: Ciasto po wyrobieniu powinno być zwarte, dość gęste, kleiste, nieco rozciągliwe i nie lejące Praktycznie powinno dać się utrzymać w jednej ręce Po wyrobieniu wkładam je do porcelanowej misy, wysmarowanej grubo masłem albo oliwą i zostawiam na noc do wyrośnięcia na ok 7 do 10 godz w ciepłym miejscu, czyli na ...podłodze w łazience w temp min 20 do 24 st C Przed przykryciem posypuję wierzch dość grubo mąką żytnią albo razową Chodzi o to aby skórka nie przypalała się i nie była zbyt twarda Rano wstawiam misę z ciastem do zimnego piekarnika na dolną półkę nastawiam temp na 230 st C Po ok 35 min zmniejszam temp na 200 st C i piekę do pełnej godz czyli 60 min od momentu wstawienia do piekarnika
7 miesięcy temu / papuga.Niepokalanej
 
@do wszystkich zainteresowanych Przepis podam do konca tygodnia. Robie ciasto zawsze na czuja, wiec teraz musze wszystko dokladanie pomierzyc i wtedy napisze. Cierpliwosci. :)
7 miesięcy temu / papuga.Niepokalanej
 
Z tego co wiem to w wielu domach kupuje się już tostowy z góry na tydzień - do zamrażalnika :-(
7 miesięcy temu / PK
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.