„Rzeczpospolita” informuje o raporcie Biura Analiz Sejmowych poświęconemu projektowi ustawy o świeckim państwie. Wśród założeń propozycji jest likwidacja Funduszu Kościelnego i przerwanie finansowania lekcji religii z budżetu. BAS stwierdził, że propozycje zawarte w projekcie są niezgodne z Konstytucją.
Inicjatywa Polska Barbary Nowackiej przygotowała projekt ustawy rozdziału Kościoła od państwa. Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita”, Biuro Analiz Sejmowych, które przeanalizowało projekt ustawy, wydało niezwykle krytyczną opinię na jej temat. Raport został przygotowany dla Komisji ds. Petycji. Zdaniem ekspertów, zapisy znajdujące się w projekcie są niezgodne z Konstytucją. Projekt ustawy złożony przez lewicowe środowiska poparło ok. 40 tys. obywateli.
Wesprzyj nas już teraz!
Jeden z ekspertów Biura Analiz Sejmowych, który badał projekt stwierdził, że problematyczny jest już sam tytuł ustawy. „Projekt dotyczy bowiem tylko wybranych aspektów koncepcji państwa świeckiego” – stwierdza. Dodaje, że jego zdaniem projekt jest „wewnętrznie niespójny” ponieważ zakłada rozdział państwa od Kościoła, a jednocześnie przewiduje utworzenie Komisji Wspólnej Rządu i Kościołów, Związków Wyznaniowych oraz Organizacji Świeckich. Nowy twór miałby zastąpić aktualnie funkcjonujące wspólne komisje rządowo-kościelne.
Z raportu Biura Analiz Sejmowych wynika również, że zapisy ustawy są niezgodne z Konkordatem. Konkretnie chodzi o przepis dotyczący wynagradzania osób prowadzących zajęcia z religii. Ustawa stworzona przez Inicjatywę Polską zakłada zakaz finansowania lekcji religii ze środków publicznych, ale BAS stwierdza, że to niezgodne z Konkordatem.
Przypomnijmy, że już w styczniu tego roku w podobnym tonie o projekcie ustawy o świeckim państwie wypowiadali się eksperci Instytutu Ordo Iuris. „Do niekonstytucyjnych propozycji zawartych w projekcie należy przede wszystkim zaprzestanie finansowania ze środków publicznych lekcji religii w szkole. Podobnie jak Konstytucja, Konkordat nakłada na władze publiczne obowiązek organizacji edukacji religijnej – a więc także pokrycia jej kosztów. Prawo do udziału w lekcji religii organizowanej w szkole jest bowiem integralnym elementem wolności religii. Podkreślił to Trybunał Konstytucyjny w 1991 r., gdy stwierdzał zgodność z ówczesnymi przepisami konstytucyjnymi powrotu nauczania religii do szkoły. Co istotne, religię ze szkół usunięto w okresie PRL” – czytamy na stronie Ordo Iuris.
Prawnicy podkreślali również, że poważne wątpliwości konstytucyjne budzi propozycja likwidacji Funduszu Kościelnego (a co za tym idzie zmiany zasad dotyczących ubezpieczeń społecznych duchownych). W tym przypadku znaczenie ma historyczna geneza Funduszu oraz konstytucyjna zasada współdziałania państwa ze związkami wyznaniowymi dla dobra człowieka i dobra wspólnego.
Ordo Iuris zauważa, że wynika z niej m.in. to, że państwo powinno wspierać działalność społeczną, charytatywną, oświatową czy kulturalną związków religijnych. Co do zasady, postulat likwidacji Funduszu Kościelnego powinien wiązać się z wypracowaniem innych reguł finansowania wspomnianej działalności wspólnot wyznaniowych, zwłaszcza że Fundusz powstał jako forma rekompensaty za przejęte przez władze komunistyczne nieruchomości kościelne. Ponadto Konkordat powierza wypracowanie porozumienia w sprawie ewentualnych zmian w sposobie finansowania instytucji oraz duchowieństwa Kościoła katolickiego specjalnej bilateralnej komisji (którą autorzy projektu chcą znieść).
„Wspomniane zastrzeżenia, a także niska jakość projektu pod względem legislacyjnym i merytorycznym każą postawić tezę, iż ma on jedynie ideologiczny charakter. Przede wszystkim jednak autorzy projektu zapomnieli, iż w czasie obowiązywania obecnej ustawy zasadniczej wprowadzenie proponowanych przez nich przepisów jest po prostu niezgodne z Konstytucją” – skomentował Konrad Dyda, ekspert Ordo Iuris.
Źródło: rp.pl, Ordo Iuris
WMa