DZIŚ JEST:   18   LUTY   2019 r.

Św. Konstancji
Św. Szymona
Bł. Fra Angelica
 
 
 
 

Biskup Jan Tyrawa: nasi wierni są rozbrojeni i nie potrafią bronić się przed sekularyzmem

Biskup Jan Tyrawa: nasi wierni są rozbrojeni i nie potrafią bronić się przed sekularyzmem
Fot. MJ / KAI / Diecezja.Bydgoszcz.pl

Naszych wiernych uczyniliśmy bezbronnymi intelektualnie. Nasi wierni są rozbrojeni, bezsilni i kupują to wszystko, co im się powie – bo nie ma w nich dostatecznej siły intelektualnej, która pozwoliłaby im się obronić i podjąć rękawicę rzuconą przez te wszystkie sekularystyczne i antykulturowe nurty – mówił podczas Mszy świętej odprawionej z okazji Światowego Dnia Życia Konsekrowanego biskup Jan Tyrawa.

 

W homilii ksiądz biskup odniósł się do zjawiska pentekostalizacji duszpasterstwa i Kościoła w Polsce. Zauważył, że wszystkie współczesne ruchy mówią dużo o Duchu Świętym, który działa w Kościele – ale jakoby działa bezpośrednio – bez żadnego kontekstu i odniesienia do tradycji. – Tak, jak gdyby Duch Święty w podobny sposób nie działał w I, V lub X wieku Kościoła. Jakby nie działał i nie zostawił śladu tego działania, do którego to śladu powinniśmy się odwoływać i czerpać to wszystko, co Kościół przez Ducha Świętego powiedział, czego nauczał – mówił hierarcha.

Biskup wskazał, że powodem rodzenia się dziś takich nurtów czy działań duszpasterskich, które są nie do przyjęcia, jest to, że zgubiliśmy „myślenie metafizyczne”. – Co to znaczy? Że konkret naszego życia, które zostało wkomponowane w ten, a nie inny nurt przestrzeni i czasu, widzimy w kontekście horyzontu całości – jakby w kontekście pierwszego początku i ostatecznego kresu, a nie tylko jako jakąś efemerydę konkretnej sytuacji historycznej, kiedy interpretujemy ją mniej lub bardziej konsumpcyjnie, komercyjnie, politycznie, w takim czy innym duchu utylitaryzmu, korzyści i własnego interesu – opisywał.

Jak przypomniał kaznodzieja, życie należy widzieć w kontekście całości – celu, ku któremu człowiek zmierza, w kontekście sensu i tego, co nazywamy transcendencją, czyli tych prawd, które przychodzą do nas „z góry”. Podkreślił zarazem, że człowiek te prawdy zastał i je odkrywa – w tym sensie są one niezmienne. Nad nimi się nie głosuje.

Biskup nawiązał do popularnych dzisiaj spotkań z zaproszonymi z Afryki czy Ameryki księżmi, którzy prowadzą rekolekcje na stadionach. – Czy oni w ten sposób nie prezentują przesłania duszpasterskiego, zwracając uwagę tylko na jakieś momenty – istotne w teologii i życiu Kościoła, ale oderwane od rzeczywistości? Czy dziś w ten sposób nie jest właśnie interpretowane Boże miłosierdzie? Bez większego kontekstu? A przecież Jan Paweł II w swojej encyklice „Dives in misericordia” mówi, że nie ma miłosierdzia bez krzyża, pokuty, nawrócenia – przypomniał. 

Biskup pytał, jak to się dzieje, że Europa funduje sobie marksistowskie, ateistyczne, zsekularyzowane rządy, które wprowadzają na siłę obcą kulturze chrześcijańskiej moralność – antyrozumną, irracjonalną. – Skąd to się bierze? Po prostu naszych wiernych uczyniliśmy bezbronnymi intelektualnie. Nasi wierni są rozbrojeni, bezsilni i kupują to wszystko, co im się powie – bo nie ma w nich dostatecznej siły intelektualnej, która pozwoliłaby im się obronić i podjąć rękawicę rzuconą przez te wszystkie sekularystyczne i antykulturowe nurty – mówił. 

Modlitwa w święto Ofiarowania Pańskiego była dziękczynieniem za wszystkich, którzy na co dzień swoje życie poświęcają Bogu. Na terenie diecezji bydgoskiej działa trzynaście zakonów żeńskich i osiem męskich.

 

 

Źródło: KAI

RoM

 

 


DATA: 2019-02-03 12:34
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
18
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

chcecie znać prawdę,czytajcie - Orędzia na czasy ostateczne..
12 dni temu / Bożena
 
@posoborowie trwa: Czy jako prawdziwy tradycjonalista utożsamiający się z FSSPX (jako taką deklarację odbieram Twój wpis) podejmujesz wyzwanie zweryfikowania Twojego poziomu intelektualnego w zakresie teologii katolickiej z wyzwaniami apologetycznymi, jakie stawia współczesna rzeczywistość na płaszczyźnie, o której wspominałem w komentarzu, do którego się odniosłeś? Jeśli tak, to podejmij apologetyczne wyzwanie. Nadmienię jednak, że chodzi o poziom wyższy niż metolodologiczna struktura katechizmu kard. Gasparriego. Chodzi nawet o poziom wyższy niż ten reprezentowany przez XIV-wieczną scholastykę. Jeśli w kontekście mojego komentarza, który skomentowałeś, rzeczywiście dasz radę zaprzeczyć tezie o naszym powszechnym rozbrojeniu intelektualnym, to proszę o kontakt.
13 dni temu / Migg
 
No wreszcie jakiś biskup się obudził! Ale czy nie za późno> Ks. biskupie a to zatwierdzał te katechizmy od lat 70? Pełne chaosu i tylko krzyżówek dla wypełnianie, bez treści, apologetyki.
13 dni temu / ks. emeryt katecheta
 
Napisałem cyt. " 'Kawę na ławę' wykładał Abp Marcel Lefebvre." No, nie tylko on, rzecz jasna. Był jeszcze Bp Antonio de Castro Mayer, są biskupi pomocniczy i księża Bractwa Św. Piusa X. Ale nadal wielu katolików nic o nich nie wie. Fragment przedmowy (autorstwa Ks.Michaela Crowdy'ego) do znakomitej książki Abp Lefebvre'a pt."List otwarty do zagubionych katolików" (tytuł skrócony: "List do zagubionych katolików"; polskie wydanie: przełożył Adam Juchniewicz, Wydawnictwo "Te Deum", Warszawa 2006): cyt."Wśród chóru zadowolonych z odnowienia Kościoła przez Sobór Watykański II arcybiskup zapytuje, na czym dokładnie ta odnowa polega. I wskazuje fakty, które moożna wyczytać ze statystyk: dramatyczny s[adek liczbu chrztów, bierzmowań i święceń, zakonników i zakonnic, szkół; nie wspominając już o zdezorientowaniu wiernych, szczególnie młodego pokolenia, co do tego, czym jest wiara katolicka."
13 dni temu / posoborowie trwa
 
Jego Ekscelencja Bp Tyrawa narzeka na sekularyzację ? Ależ Wasza Ekscelencjo, jak tak można ? Przecież: 1. minęło już 50 lat od wspaniałego wydarzenia, jakim był Sobór Watykański II 2. na tym Soborze działały tak znakomite umysły, jak m.in. bp Karol Wojtyła, który 13 lat po tym Soborze został wybrany papieżem Janem Pawłem II 4. przecież nastąpiła epoka uśmiechania się, uśmiechali się mianowicie: Jan XXIII, Paweł VI, Jan Paweł I, no i właśnie Jan Paweł II - jakie to piękne, nie to, co ci np. Pius X, Pius XII - oziębli, surowi, a tu proszę - uśmiechy na lewo i prawo, do katolików i niekatolików 5. w tejże epoce uśmiechania się, miała miejsce epoka "odnowy Kościoła" i "otwarcia Kościoła na świat", czyli uśmiechanie się, nie krytykowanie nie-katolików, wprowadzenie "Nowej Mszy", czyli mówiąc w przenośni, dzisiejyzm językiem komputerowym, tak, jakby wprowadzono aplikację o nazwie "Kościół z interfejsem przyjaznym dla użytkownika", a więc należy się cieszyć.
13 dni temu / posoborowie trwa
 
"Biskupi boją się niejednokrotnie własnego cienia... Wystarczy popatrzeć jak biednie tłumaczyli brak precyzji w papieskim dokumencie o rodzinie... Ludzie chcą odważnych biskupów, którzy wyloza kawę na ławę..." "Kawę na ławę" wykładał Abp Marcel Lefebvre. Ale cóż, to "przecież był Lefebvre", ten niedobry Lefebvre, no jakże inaczej, przecież sam Jan Paweł II go ekskomunikował i... wszytsko jasne. Jan Paweł II, to geniusz, a abp Lefebvre i jego "lefebryści", to tacy nieprzejednani, niewdzięczni ludzie o skostniałych poglądach. Niedawno widziałem gdzieś na poczcie jedną z niezliczonych książek o Janie Pawle II. Jest ułożona chronologicznei wydarzeniami z kolejncyh lat. Niczego nieświadomy czytelnik dowie się, czytając rozdział o roku 1988, że Bractwo Św. Piusa X, to "wspólnota schizmatycka", czy też coś takiego.
13 dni temu / posoborowie trwa
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.