DZIŚ JEST:   18   CZERWCA   2018 r.

Św. Elżbieta z Schönau
Św. Amand, biskup Bordeaux
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 61  >   NASZE DZIEDZICTWO

Biblijne spojrzenia na małżeństwo

Biblijne spojrzenia na małżeństwo

Księgi biblijne powstawały przez wieki, widać więc w nich pewien rozwój. Bóg jak dobry nauczyciel nie od razu mówił swoim uczniom wszystko. Wiele trudniejszych spraw bywa oświetlanych z różnych stron. Małżeństwo i rodzina to zjawiska złożone i trudne do zamknięcia w jednej formule – stąd spotykamy w Piśmie Świętym różne, choć dopełniające się oświetlenia tych zagadnień.

 

W Księdze Rodzaju czytamy: Opuści mężczyzna ojca i matkę, a złączy się ze swoją żoną, tak że staną się jednym ciałem (Rdz 2, 24). Małżeństwo jawi się tu jako zjednoczenie męża i żony. Ma to i sens dosłowny, gdyż małżeństwo realizuje się we współżyciu płciowym, i przenośny, gdyż prowadzi do więzi silniejszej niż inne relacje między ludźmi. Jedno ciało to wymowny obraz zjednoczenia osób wynikający z decyzji Boga.

Nieco przedtem jest mowa o stworzeniu człowieka jako mężczyzny i kobiety, powołanych do rozmnażania się (Rdz 1, 28). Wskazuje to na posiadanie potomstwa jako zasadniczego celu małżeństwa. Także w swoich dzieciach ludzie stają się jednym ciałem.

W Ewangelii według świętego Mateusza pada z ust Jezusa zdanie o jednym ciele: …i będą dwojgiem w jednym ciele (Mt 19, 5). Jezus mówi: Tak że już nie są dwojgiem, ale jednym ciałem. Co więc Bóg sprzągł, człowiek niech nie rozdziela (Mt 19, 6). „Sprzągł” raczej niż „złączył” – w oryginale występuje obraz zaprzęgnięcia razem pary zwierząt: małżeństwo to także wspólny trud.

 

Przymierze

Przymierze oznacza coś więcej niż układ czy umowę, choć i tym jest. Przymierze to więź trwała, mocna i sakralna. O konsekwencjach widzenia małżeństwa jako przymierza osób mówi prorok: Pan był świadkiem pomiędzy tobą a żoną twojej młodości, którą zdradliwie opuściłeś. Ona była twoją towarzyszką i żoną twojego przymierza (Ml 2, 14). Widzi małżeństwo jako trwałe przymierze i zobowiązanie.

W ramach teologii biblijnej kojarzy się to natychmiast z przymierzem Izraela z Bogiem, które Biblia czasem przedstawia przy pomocy obrazu małżeństwa. A że Bóg kocha swój lud, jest to też wzór dla małżeństw. Dlatego w Liście do Efezjan (Ef 5, 21–33) małżeństwo jest objaśnione przez analogię do związku Kościoła z Chrystusem.

 

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
1
 
 
 

Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
 

1792 – w bitwie pod Zieleńcami wojsko polskie dowodzone przez gen. Józefa Poniatowskiego pokonało siły rosyjskie gen. Herkulesa Morkowa. Podczas operacji opóźniania marszu armii rosyjskiej w głąb Polski, gen. Poniatowskiemu udało się uzyskać przewagę miejscową i uderzyć na nieprzyjaciela. Liczący ok. 11 tys. korpus rosyjski został zmuszony do wycofania się przez 15,5 tys. żołnierzy polskich.

 
 

W opinii Komisji Etyki Reklamy nie ma niczego złego w tym, że w reklamie słynnego producenta biżuterii wystąpili… dwaj całujący się mężczyźni. Z protestem wystąpił jedynie Andrzej Garapich, przedstawiciel TVP w Komisji.

 

17 czerwca, ulicami Krakowa, przeszedł Marsz dla Życia i Rodziny. Już po raz szósty mieszkańcy Krakowa zademonstrowali swoje przywiązanie do rodzinnych wartości! ZOBACZ FILM!

 

ZOBACZ ZDJĘCIA!

 

DOWIEDZ SIĘ JAK LEWACY ZAATAKOWALI OBROŃCÓW ŻYCIA I RODZINY!

 

Na stronie internetowej krakowskiej „Gazety Wyborczej”, w komentarzach do informacji o kilkutysięcznym Marszu dla Życia i Rodziny w Krakowie, wylał się jad. Uczestnicy tego wydarzenia są tam niemiłosiernie opluwani.

 

W jednym z francuskich supermarketów doszło w niedzielę do brutalnego ataku. Kobieta z nożem w ręce raniła dwie osoby. Chwaliła przy tym Allaha.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.