DZIŚ JEST:   27   PAŹDZIERNIKA   2020 r.

Św. Frumencjusza z Aksum
Św. Sabiny, męczennicy
 
 
 
 

Benedykt XVI o odbiorze jego tekstu na temat przyczyn nadużyć [ZOBACZ TŁUMACZENIE NA JĘZYK POLSKI]

Benedykt XVI o odbiorze jego tekstu na temat przyczyn nadużyć [ZOBACZ TŁUMACZENIE NA JĘZYK POLSKI]
Benedykt XVI. FOT.:Tadeusz Górny [Public domain]

Emerytowany papież Benedykt XVI opublikował na łamach magazynu „Herder Korrespondenz” krótką notatkę na temat recepcji jego głośnego artykułu o przyczynach kryzysu nadużyć seksualnych w Kościele. Odpowiadając krytykującej tekst prof. Birgit Aschmann wskazał, że powszechnie ignoruje się centralny problem, na jaki starał się zwrócić uwagę: nieobecność Boga.

 

Tekst Benedykta XVI został ogłoszony w kwietniu na łamach bawarskiego magazynu katolickiego „Klerusblatt”. Papież-senior napisał artykuł wcześniej, z myślą o odbywającym się w lutym w Rzymie szczycie dotyczącym kryzysu nadużyć seksualnych w Kościele. Benedykt zwrócił uwagę przede wszystkim na słabnącą wśród duchownych i świeckich wiarę w Boga. Obszernie opisał też ponure konsekwencje rewolucji seksualnej, jaka wybuchła w 1968 roku w krajach zachodnich. Artykuł był szeroko komentowany w mediach całego świata. W ojczystych dla Józefa Ratzingera Niemczech został przyjęty przeważnie bardzo krytycznie.

 

Poniżej przedstawiamy tłumaczenie całości notatki Benedykta XVI:

 

 

Odpowiedź Birgit Aschmann

 

Artykuł pani Aschmann („Das wahre katholische Leiden an 1968, HK Juli 2019, 44-47)* może, pomimo swojej jednostronności, pobudzić do dalszego namysłu, jednak jako reakcja na moją publikację w „Klerusblatt” na temat wyjaśnienia kryzysu nadużyć (Nr 4/2019, 75-81) jest mimo wszystko niewystarczający oraz typowy dla ogólnego deficytu w recepcji mojego tekstu.

 

Zwraca moją uwagę, że na czterech stronach artykułu pani Aschmann nie pojawia się słowo „Bóg”, które uczyniłem centralnym punktem kwestii. Napisałem: „Świat pozbawiony Boga może być wyłącznie światem pozbawionym sensu” (78). „Społeczeństwo zachodnie jest takim, w którym Bóg jest publicznie nieobecny i nie ma społeczeństwu nic do powiedzenia. Z tego powodu jest społeczeństwem, które coraz bardziej traci miarę tego, co ludzkie” (79).

 

O ile mogę dostrzec, w większości reakcji na mój artykuł Bóg w ogóle się nie pojawia, a w związku z tym nie omawia się wcale tego, co chciałem uwypuklić jako centralny punkt problemu. Fakt, że tekst pani Aschmann, podobnie jak większość znanych mi reakcji, pomija istotę mojej argumentacji, pokazuje w mojej ocenie powagę sytuacji, w której słowo „Bóg” zdaje się być w teologii często marginalizowane.

 

Benedykt XVI

 

 

* Birgit Aschmann to urodzona w 1967 roku profesor historii europejskiej XIX stulecia z Uniwersytetu Humboldta w Berlinie. Według artykułu, który ogłosiła w „Herder Korrespondenz”, papież-senior całkowicie pomylił się upatrując wśród przyczyn kryzysu nadużyć seksualnych efektów rewolucji roku 1968. Autorka sądzi, że katolicy zostali negatywnie dotknięci bynajmniej nie ową neomarksistowską rewoltą, ale encykliką Humanae vitae św. Pawła VI. Jej zdaniem Benedykt XVI opiera się w swojej ocenie skutków kryzysu głównie na własnych wspomnieniach i emocjonalnej irytacji zmianami społecznymi, a nie na gruntownym przebadaniu literatury społeczno-religijnej na ten temat.

 

Autorka nie waha się w argumentacji przed naginaniem faktów. Pisze na przykład, że według badań społecznych młodzi ludzie jeszcze dzisiaj wysoko sobie cenią stabilne życie rodzinne, choć do kościoła chadzają rzadko. Utrzymywanie się tego ideału miałoby – jej zdaniem – wskazywać na brak wiązanego z 1968 rokiem porzucenia dawnych norm obyczajowych. Aschmann ignoruje przy tym fakt, że nawet jeżeli deklaratywnie młodzi Niemcy cenią rodzinę, to w codziennej praktyce o stabilności budowanych przez nich związków nie ma mowy. Rozwody i inne patologie są olbrzymią plagą.

 

Aschmann próbuje wykazać, że kościelna moralność seksualna budziła i wciąż budzi frustrację katolickich małżonków. Stwarzane w ten sposób napięcie miała – jej zdaniem – jeszcze pogłębić encyklika św. Pawła VI. Na czołowym miejscu profesor historii stawia zakaz stosowania antykoncepcji. Zdaniem autorki katolicy w Niemczech nie poddali się w 1968 roku papieskim wytycznym i nadal stosowali antykoncepcję, wierząc, że to słuszne, ale jednocześnie tracąc zaufanie do Kościoła jako nauczyciela także w sprawach moralności seksualnej. Jej zdaniem zakaz antykoncepcji, odrzucany także przez wielu księży i spowiedników, doprowadził do erozji kościelnego autorytetu. Gdy dołoży się do tego utrzymywanie przez papieży obowiązku celibatu, otrzymujemy – sądzi Aschmann – wybuchową mieszankę, która mogła przyczynić się do rezygnowania przez niektórych księży z hamulców w poszukiwaniu kontaktów seksualnych, także z dziećmi. Autorka przyznaje, że jej tezy nie są udowodnione, ale stanowią badawczą hipotezę.

 

W tekście Aschmann – tak jak pisał Benedykt XVI – ani razu nie pada słowo „Bóg”.

 

 

Źródło: herder.de

Pach

 

 


DATA: 2019-08-28 07:54
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
10
 
 
 
Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

"Emerytowany papież Benedykt XVI...". Prawidłowo i bez niedomówień:pierwszy w historii Kościoła katolickiego emerytowany papież ....etc.
ponad 1 rok temu / ena
 
Relatywizowanie przestępstw seksualnych wobec dzieci i nieletnich, ich eufemizowanie i uporczywe nazywanie ich publicznie "nadużyciami" powinno być karalne, a co najmniej zagrożone grzywnami w sprawach o wykroczenia.
ponad 1 rok temu / 784
 
Koncepcję zaczerpniętą od Maritaina, wedle której Kościół w jakiś sposób zatracił swą prawdziwą misję i swe prawdziwe miejsce w świecie, odnaleźć można w słowach, jakie wypowiedział Benedykt XVI w mowie do Kurii kilka tygodni po rozpoczęciu swego pontyfikatu: "II Sobór Waty­kański, uznając i przyjmu­jąc za własną w deklaracji o wolności religijnej Digni­tatis humanae podstawową za­sadę współczesnego państwa, wydobył w ten sposób na światło dzienne najgłębsze dzie­dzictwo Kościoła". Podobnie jak Maritain, papież stwierdza tu, że od czasów Konstantyna Kościół w jakiś sposób błądził, czy też utracił swe dziedzictwo, które odkryć na nowo musiał dopiero II Sobór Watykański. Zgodnie z tą linią rozumowania dziedzictwo Kościoła uosabia obecnie współczesne państwo ateistyczne.
ponad 1 rok temu / Ryś
 
Proszę porównać encyklikę Humanae Vitae z encykliką papieża Piusa XI Casti connubi.
ponad 1 rok temu / Ryś
 
Dziwna sprawa z tym Pawłem VI. Z jednej strony z tego co wiem jest on - ogólnie rzecz ujmując - mocno atakowany przez tzw. tradycjonalistów a z drugiej ten sam papież jest autorem najbardziej znienawidzonego przez świat i wielu katolików świeckich jak i duchownych dokumentu papieskiego XX wieku...
ponad 1 rok temu / asr
 
Tu cały czas chodzi o Humanae Vitae. To jest kluczowa encyklika naszych czasów.
ponad 1 rok temu / sp
 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.