DZIŚ JEST:   22   WRZEŚNIA   2019 r.

XXV Niedziela zwykła
Św. Maurycego z Towarzyszami
Św. Tomasza z Villanueva
 
 
 
 

Będzie szybciej, póki co jest później

Będzie szybciej, póki co jest później
fot. E=mc3 / commons.wikimedia.org, licencja cc

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała, iż dobiegły końca testy systemu sterowania ruchem, który pozwoli pociągom osiągać na Centralnej Magistrali Kolejowej (czyli linii łączącej Grodzisk Mazowiecki z Zawierciem) prędkość 200 kilometrów na godzinę. Prace mają się jednak zakończyć w przyszłym roku, i wówczas pierwsze pociągi rozkładowe będą mogły tamtędy jeździć z opisaną prędkością.

 

Testy działania systemu na odcinku CMK między Grodziskiem Mazowieckim a Olszamowicami odbyły się na początku listopada 2012 r., zaś jeszcze w październiku ubiegłego roku pociąg prowadzony przez należącą do PKP Intercity lokomotywę Husarz przekroczył prędkość 200 km/godz. na odcinku Psary-Zawiercie.

 

Polskie koleje od jakiegoś już czasu posiadają bowiem lokomotywy Siemensa ochrzczone swojskim mianem Husarz (jest ich obecnie 10 sztuk, jeżdżą 2), które, choć przystosowane do dużych szybkości, nie mogą jeszcze jej rozwijać. Póki co, maksymalna prędkość naszych pociągów to 160 km/godz.

 

Pociąg będzie mógł jechać z prędkością rzędu 200 km/godz., o ile linia kolejowa będzie do tego przystosowana, będzie miała zainstalowany system zarządzania ruchem, a tabor będzie odpowiednio wyposażony. Część polskich linii jest już technicznie przystosowana do tego, by pociągi mogły osiągać na nich prędkość wyższą niż 160 km/godz., ale muszą być na nich zamontowane systemy zarządzania ruchem ETCS (European Train Control System). Dzięki niemu przykładowo odczyty z sygnalizacji świetlnej czy informacje o obowiązujących na danym odcinku ograniczeniach prędkości są wyświetlane na pulpicie w kabinie maszynisty. System umożliwia też nadzorowanie pracy maszynisty, jeśli ten np. nie zauważy sygnału „stój”, to system sam może zatrzymać pociąg.

 

Zwiększenie prędkości na pewno przyda się kolejom i posłuży pasażerom, bo w chwili obecnej, co czwarty pociąg pasażerski dociera do celu po czasie, zaś średnio ponad 200 składów miesięcznie ma na trasie opóźnienia powyżej dwóch godzin.

 

Według cytowanego przez „Dziennik Polski” najnowszego raportu Urzędu Transportu Kolejowego, tylko od początku lipca do końca września, aż 25 proc. spośród niemal 400 tys. wykonanych połączeń odnotowało opóźnienie na stacji docelowej. Średni czas opóźnień wyniósł 9 minut i 34 sekundy. To o ponad dwie minuty więcej niż na początku roku. Pasażerowie aż 620 składów pasażerskich (choć to zaledwie 0,6 proc. wszystkich opóźnień) spędzili w podróży ponad dwie godziny dłużej niż powinni, a 870 odjazdów zostało w ogóle odwołanych.

 

Najpunktualniej po polskich torach jeżdżą pociągi Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Średnio aż 99,50 procent ich składów przyjeżdża o czasie. Składy dalekobieżne pozostają póki co daleko w tyle, dlatego wielu pasażerom zwiększenie prędkości zapewne ulży.

 

Źródło: forsal.pl

 

Piotr Toboła


DATA: 2012-11-23 10:45
AUTOR: PIOTR TOBOŁA
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.