DZISIAJ JEST
NIEDZIELA 23 LIPCA
Św. Brygidy, patronki Europy
Św. Brygidy, patronki Europy
XVI Niedziela zwykła
Imieniny obchodzą:
Apolinary, Bogna, Bolesław
 
 
PRAWA STRONA INTERNETU
wyszukiwarka
 
 
 
 
 

Zmarł gigant współczesnej myśli - Rene Girard. Miał 91 lat

Data publikacji: 2015-11-06 12:00
Data aktualizacji: 2015-11-06 17:17:00
Zmarł gigant współczesnej myśli - Rene Girard. Miał 91 lat
Fot. Istvan Benedek / freeimages.com

4 listopada zmarł René Girard, francuski filozof i antropolog, członek Akademii Francuskiej – człowiek powszechnie szanowany, a jednocześnie krytykowany za zdecydowaną apologię chrześcijaństwa. Jak twierdził, tylko chrystianizm jest w stanie wyrwać ludzkość z zaklętego kręgu przemocy wymierzonej przeciwko niewinnym. Daleki od liberalnego optymizmu uważał współczesność za czasy apokaliptyczne.


René Girard miał 91 lat. Ceniony przez świat nauki, nazywany był "nowym Darwinem nauk o człowieku". Jednak wbrew temu określeniu daleki był od laickości. Przeciwnie, uważano go za jednego z największych gigantów współczesnej myśli. Jak zauważa Filip Memches „jego zainteresowania szły pod prąd laickiej kultury francuskiej, w której dominuje przekonanie, że po rewolucji 1789 roku miejsce religii jest w getcie życia prywatnego”. Interesowały go: historia, antropologia, filozofia, socjologia, psychologia, religia i teologia.


Francuz większość swojej kariery naukowej spędził w Stanach Zjednoczonych. Wykładał na uniwersytetach John Hopkins, Indiana i Uniwersytecie Stanforda. Interesowało go wiele dyscyplin szeroko pojętej humanistyki: W licznych książkach takich jak „Rzeczy ukryte od założenia świata” „Sacrum i przemoc”, „Kozioł ofiarny” pisał o naśladownictwie i poszukiwaniu ofiary.


Zdaniem Girarda ludzie pragną osiągnąć to, czego pragną inni. Sprzyja to konfliktom, które rozładowuje zrzucenie winy na kozła ofiarnego. Wyrażają to starożytne mitologie, stają one po stronie prześladowców i potwierdzają, że ofiara zasłużyła na swój los. Wyjątkowość chrześcijaństwa polega na tym, że odwraca ono tę zasadę i staje po stronie ofiary. Pokazuje to choćby porównanie mitów o Romulusie i Remusie oraz o Kainie i Ablu. Obydwa opowiadają o bratobójstwie. Jednak o ile w micie pogańskim Remus "zasługuje" na swój los, to autor biblijny staje po stronie zabitego Abla.


Kluczowa w przełamaniu tendencji do zrzucania winy na kozła ofiarnego jest opowieść o losie Jezusa Chrystusa. Jako cierpiący niewinnie Baranek Boży odwrócił on mechanizm kozła ofiarnego, pokazując zło składania innych w ofierze. Nietzsche miał zdaniem Girarda rację w tym sensie, że uznał chrześcijaństwo za religię przynoszącą na świat litość, współczucie, miłosierdzie, utożsamienie się z pokrzywdzonymi. Mylił się jednak w ocenie tego zjawiska.


Myśl Girarda jest przepojona głębokim pesymizmem. Zauważa, że mimo tak niezwykłego przykładu samego Chrystusa ludzie nie postąpili za jego przykładem i nadal odtwarzali mechanizm traktowania innych jako kozłów ofiarnych. Współczesność uważał za okres apokaliptyczny, ze względu na niespotykane natężenie przemocy.



Źródła: news.stanford.edu / iep.utm.edu / Rzeczpospolita

mjend



 
baner
 
 
 
 
 
drukuj
 
 
 
POLECANE FILMY

KOMENTARZE
Nick *:
 k
Twoja opinia *:
 
wyślij opinie

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

..
Marian
Boży człowiek. Niech zamieszka w Domu Pana na wieki. A że czasy są Apokaliptyczne, ostateczne to miał rację. Komu dane rozpoznawać znaki czasu ten wie.
Leo
Dla mnie najważniejszym osiągnięciem tego naukowca jet to iż nie zdążył być masonem. Nie miał czasu, czy co?
[email protected]
Wieczny odpoczynek racz mu dać Panie, a światłość wiekuista niechaj mu świeci na wieki wieków Amen.
John Galt
R.I.P.
..
 
..
..
INFORMUJ
Wiesz o ważnym wydarzeniu?
Nie ma go na naszym portalu? Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
..
 
...

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.