DZIŚ JEST:   24   LISTOPADA   2017 r.

Św. Andrzeja Tran An Dung i towarzyszy
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 58  >   ŚWIAT

Jan Bereza

Zimna strona Bałtyku

#POLITYKA    #LITWA    #ŁOTWA    #ESTONIA

Litwa, Łotwa, Estonia – trzy kraje o różnej historii i podobnych dzisiaj problemach, stanowiących spadek po drugiej wojnie światowej i sowieckiej okupacji. Silne nastroje nacjonalistyczne i duży odsetek mniejszości narodowych, ustawionych na bocznym torze polityki państwowej. Problemy z wyludnieniem, walka z rozbiciem rodzin i alkoholizmem. I pytanie o scenariusze pisane przez wielkiego sąsiada, który wciąż uznaje republiki nadbałtyckie za swoją strefę wpływów, oraz Zachód, niejednoznacznie traktujący trzy małe państwa, które po odzyskaniu niepodległości obrały prozachodni kurs.


 

Przekroczenie dzisiejszej granicy polsko‑litewskiej byłoby niezauważalne, gdyby nie zmiana napisów na język zupełnie dla nas obcy. Lata wspólnej z Polską państwowości pozostawiły jednak w słownictwie litewskim sporo wyrazów zrozumiałych dla obu narodów. Gdyby poznawać republiki nadbałtyckie od strony kuchni, dzisiaj trzeba byłoby dobrze poszukać restauracji zachowującej tradycję i dawne receptury. Kuchnia litewska i polska mają wiele dań wspólnych, z przesunięciem na Litwie akcentów na kasze. Łotysze, dysponujący długą linią brzegową Bałtyku, do swojej kuchni wprowadzili ryby w różnej postaci, a do tego warzywa i fasolę. Najbardziej na północ wysunięta Estonia, z bogatym zasobem specjałów rybnych, do innych głównych dań nie może zaserwować dużej ilości własnych warzyw, dominuje więc najbardziej wytrzymała na mrozy kapusta. Zaskoczyć nas może widok szklanki zimnego mleka, często zamawianego do obiadu niezależnie od konsumowanego dania.

Ograniczenia chłodnego klimatu ukształtowały kuchnie wszystkich trzech narodów pod swoje dyktando. Uprawy zbóż i ziemniaków oraz łąki pozwalają na hodowlę trzody i krów. Powszechnie więc stosuje się mięso wieprzowe i mleko. Łotwa i Litwa zachowały tradycje picia kwasu chlebowego, wszędzie też popularne jest piwo.

Meandry historii i ścierania się różnych wpływów kulturowych widoczne są w kuchni nadbałtyckiej. Dania polskie, białoruskie, rosyjskie, niemieckie, tatarskie, żydowskie czy szwedzkie znają mieszkający od Niemna po Zatokę Fińską. A że wszystkie trzy kraje nadbałtyckie mają wśród swoich obywateli liczne mniejszości narodowe, wymiana doświadczeń kulinarnych odbywa się na bieżąco. Minione ćwierć wieku niepodległości Litwy, Łotwy i Estonii dowodzi, że łatwiej jest obok siebie wpisać w menu dania wielu narodów, niż zapewnić pokojową koegzystencję ludzi różnych nacji. Zwłaszcza, gdy główny restaurator chce zaserwować tylko wybrane elementy z bogatej karty dań.

 

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
 

Uchwalona przez Sejm ustawa o ograniczeniu handlu w niedzielę nie jest satysfakcjonująca, choć jest krokiem w kierunku odzyskania niedziel wolnych od pracy – podkreśla rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks. Paweł Rytel-Andrianik w wydanym w piątek, 24 listopada, komunikacie.

 
 

Polski Sejm przyjął w piątek ustawę o ograniczeniu handlu w niedziele. Przez najbliższe 2 lata będzie miało miejsce stopniowe wprowadzanie ograniczeń. Całkowity zakaz niedzielnego handlu wejdzie w życie w roku 2020.

 

Wolna od pracy niedziela to nie kwestia ekonomiczna. Nie jest to także zagadnienie z dziedziny polityki społecznej. To sprawa zachowywania III przykazania Bożego. Przypomina nam o tym… Święta Boża Rodzicielka! Wprost mówi o tym bowiem w orędziu z La Salette.

 

Samobójstwo jest grzechem, a głoszenie jego pochwały jest sprzeczne z nauką kościoła. Jeśli zaś czynią to osoby duchowne, jest to tym bardziej bolesne – przypomniał abp Marek Jędraszewski podczas Dialogów u świętej Anny.

 

Ostatnie wydarzenia, jakie miały miejsce we Francji dowodzą, że walka z Jezusem Chrystusem i wartościami, jakie reprezentuje chrześcijaństwo stały się dominującą ideą wdrażaną w życie przez władze V Republiki. Kary więzienia dla obrońców życia za krytykę aborcji, usuwanie krzyży z przestrzeni publicznej, utrudnienia dla wiernych chcących wziąć udział we Mszy Świętej, nagradzanie osób znanych ze swojej skrajnej pogardy dla Pana Boga i Kościoła Katolickiego to tylko niektóre przykłady obłędu znad Sekwany, o których portal PCh24.pl rozmawiał z europosełem Markiem Jurkiem, liderem Prawicy RP.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.