DZIŚ JEST:   19   LISTOPADA   2017 r.

XXXIII Niedziela zwykła
Św. Mechtyldy z Helfty
Bł. Salomei, księżnej
 
 
 
 

W „Neomonachomachii” przekroczono granice? Spektakl oceni biegły religioznawca

W „Neomonachomachii” przekroczono granice? Spektakl oceni biegły religioznawca

Trwa dochodzenie w sprawie obrazy uczuć religijnych treściami wystawionego w Krakowie spektaklu plenerowego „Neomonachomachia”. Policja już rozmawiała z twórcami przestawienia, a niewykluczone, że będzie posiłkować się także opinią biegłego z zakresu religioznawstwa.

 

Prowadzącą dochodzenie w tej sprawie krakowska Policja nie chce ujawniać szczegółów sprawy, ale przyznaje, że na potrzeby dochodzenia przesłuchano już twórców „Neomonachomachii”.

 

- Możemy potwierdzić, że po spektaklu kilka osób złożyło zawiadomienie podnosząc kwestię obrazy ich uczuć religijnych. W związku z tym policjanci zajęli się wyjaśnianiem okoliczności. O rozmowę poproszeni zostali m.in. twórcy spektaklu – poinformowała nas Katarzyna Padło z sekcji prasowej Małopolskiej Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.

 

Bronisław Maj i Jerzy Zoń, bo o nich mowa, mieli być pytani m.in. o intencje jakimi się kierowali w swojej pracy nad widowiskiem. W rozmowie z „Gazetą Wyborczą” artyści podkreślali, że spektakl „w sposób właściwy satyrze broni nadużywanych przez uczestników sceny politycznej wartości”, a krytykom zarzucali brak poczucia humoru.

 

Sprawa wydaje się nie być jednak tak oczywista, bo Policja przyznała, że rozważa powołanie biegłego, który dokonałby oceny treści zaprezentowanych przez artystów szerokiej publice.

 

- Niewykluczone, że w sprawie tej powołany zostanie biegły z zakresu religioznawstwa, który poproszony zostanie o sporządzenie opinii – dodała Katarzyna Padło.

 

Pokaz plenerowy „Neomonachomachia”, jaki przygotował Teatr KTO, został wystawiony na krakowskim Rynku Głównym w październiku ub. roku w ramach „Nocy Poezji”. Podczas widowiska wyśmiewano się z pieśni religijnych i patriotycznych. Tak na melodię „Legionów” („My Pierwsza brygada”) śpiewano: „Mamono, ciebie uwielbiamy! I władzę, w niej do kasy klucz”, zaś na melodię pieśni „Boże coś Polskę” nucono: „Cudna Madonno, ciebie uwielbiamy! I ciebie Władzo, boś ty klucz do kasy”.

 

Za scenariusz odpowiadał Bronisław Maj, który odwoływał się do „Monachomachii” Ignacego Krasickiego i umieścił Arcybiskupa jako współautora przeróbki. Przedstawienie zostało dofinasowane z publicznych pieniędzy w wysokości 170 tys. zł. Urząd Miasta Krakowa bagatelizował problem, wskazując, że spektakl był tylko jedną z wielu dostępnych atrakcji cyklu. Jak podkreślono, sztuka powinna „poruszać, prowokować do myślenia, pobudzać do dyskusji, do dialogu” i w tym przypadku „widowisko spełniło pokładane w nim nadzieje”. Dość dodać, że po spektaklu do prokuratury wpłynęły zgłoszenia dotyczące obrazy uczuć religijnych i patriotycznych.

 

MA

 

 

 


DATA: 2016-03-03 14:38
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

W tym świecie czasów ostatecznych można opluwać i bezcześcić bezkarnie chrześcijańskie świętości i uczucia wyznawców Chrystusa. Niech ci tchórzliwi gieroje spróbują to samo z judaizmem i islamem...
ponad 1 rok temu / teodor
 
Dobrze, że większość katolików nie zna łaciny bo Carmina Burana byłaby zakazana :)
ponad 1 rok temu / cyb
 
...będzie posiłkować się także opinią biegłego z zakresu religioznawstwa... - obiektywną?
ponad 1 rok temu / Stormer
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
REKLAMA
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.

 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI