DZISIAJ JEST
SOBOTA 25 LUTY
Św. Cezarego z Nazjanzu
Św. Modesta z Trewiru
Św. Cezarego z Nazjanzu
Św. Modesta z Trewiru
Imieniny obchodzą:
Donat, Wiktor
 
 
PRAWA STRONA INTERNETU
wyszukiwarka
 
 
 
 
 

Uczciwie o zagładzie Żydów. Film, który nie kłania się ideologii

Data publikacji: 2016-02-25 12:00
Data aktualizacji: 2016-03-03 06:59:00
Uczciwie o zagładzie Żydów. Film, który nie kłania się ideologii
Fot. WFDiF

Doczekaliśmy się uczciwego dzieła filmowego traktującego o kwestii, którą na warsztat biorą najczęściej propagandyści, choćby i najbardziej uzdolnieni. „Sprawiedliwy” to przykład, jak dojrzałe, mądre kino może rzetelnie wyjaśniać zawiłą historię.


Ocalona przez Polaków z zagłady młoda Żydówka Hania (Aleksandra Hamkało) po latach powraca na krótko do kraju dzieciństwa, śladami tragicznych wspomnień. Krok po kroku, słuchając relacji swych wybawicieli, odwiedzając miejsca, które pozostały w okruchach pamięci z pierwszych lat życia, odtwarza historię tragedii najbliższych. Wygląda przez okno rodzinnego domu, tak jak wtedy, gdy na podwórku zginęli jej ojciec i braciszek. Wraz z dawnym opiekunem Janem jedzie na miejsce kaźni swej matki i pobratymców, gdzie sędziwy już świadek pokazuje laską: ­­tam Niemcy strzelali do Żydów i dobijali ich kijami.


„U nas się mówi, że tu jest cmentarz. Przeklęta ziemia. Że tu się wszyscy od nas odwrócili” – wyjaśnia Hania swemu przewodnikowi­­­­­. Wcale nie chciała przyjeżdżać. To wspólnota wysłała ją z misją namówienia polskiej rodziny do przyjęcia medalu „Sprawiedliwy wśród narodów świata”. Ocalona żyje w środowisku, gdzie nie okazuje się uczuć, a walka prowadzona jest bez przerwy. Wojna trwa dotąd, bo sprawcy nieukarani i nie wszyscy szlachetni uhonorowani. „Dziecko jest darem Nieba, nie bierze się za nie nagrody” – słyszy Hania od żony Jana, Anastazji. To jedna z kilku padających w filmie kwestii, które zapamiętamy. Zdań wykraczających poza doraźny kontekst, tak jak w scenie, gdy prostoduszny Pajtek tłumaczy siostrze: „To nie nasze pieniądze, są z krzywdy ludzkiej. Nie pożywisz się takim chlebem”.


Późno debiutujący na fotelu reżysera Michał Szczerbic jest wytrawnym scenarzystą (m.in. „Róża”, „Wiedźmin”, „Prawo ojca”). Zadbał więc jak należy o dramaturgię akcji. Kolejne spotkania i rozmowy Hani splatają się z retrospekcjami. Po fragmencie odkrywamy kolejne wątki wojennej opowieści. Film pokazuje tragiczne dylematy i okoliczności, ale nie epatuje okrucieństwem i wulgarnością, co dzisiaj warto dostrzec. Twórca umiejętnie zadbał też o dobór obsady i trudno byłoby wytknąć mu tutaj jakiś błąd. Oglądamy zarówno aktorów, którzy już dawno zajęli znaczące miejsca w historii polskiego kina i teatralnej sceny (Maja Komorowska, Olgierd Łukaszewicz, Beata Tyszkiewicz), jak i tych, przed którymi otwiera się dopiero poważna kariera (znakomita wręcz Katarzyna Dąbrowska w roli Dziuni czy obiecująca Aleksandra Hamkało). Na osobną wzmiankę zasługuje doświadczony Jacek Braciak, stworzony wręcz do takich ról, jak tytułowy Sprawiedliwy, czyli Pajtek.


Nie jest to film czarno-biały, i nie chodzi tu tylko o fakt, że autor zdjęć Jacek Petrycki malowniczo oddał piękno prowincjonalnej Polski. „Sprawiedliwy” uczciwie ukazuje paletę postaw towarzyszących zagładzie Żydów. Przeor decyduje się przyjąć pod dach dziewczynkę, mimo iż chwilę wcześniej przekonywał Jana, że nie może sobie na to pozwolić, bo ukrywa już grupę uciekinierów. Jan wraz z żoną dorasta do decyzji o wzięciu na siebie śmiertelnego ryzyka powoli, tak jak dojrzewa się do potencjalnego męczeństwa. Policjant ruga w karczmie pijanego Pajtka, nawet chce zabrać go na posterunek, ale gdy siostrze głównego bohatera grozi śmierć od niemieckiego pistoletu, skutecznie wstawia się za dziewczyną. Wreszcie, nie brak w filmie jednoznacznie czarnych charakterów. Kłys i rodzina szmalcowników do końca nie zdobędą się na opamiętanie. Sprawiedliwość dosięgnie wszystkich poza jednym, który po wojnie kontynuować będzie karierę w UB.


W tytule kryje się zatem dwuznaczność, pewnie niezamierzona przez reżysera. Mamy oto możliwość obejrzenia sprawiedliwego filmu o Sprawiedliwym. Kto skorzysta z tej okazji, nie powinien żałować. Szkoda, że tak długo musieliśmy czekać na obraz, którego twórcy, mówiąc o żydowskiej zagładzie, szukali prawdy o tamtych czasach, a nie propagandowego paszkwilu, choćby najzgrabniejszego pod względem filmowego warsztatu. Powszechnego poklasku w mediach i tzw. branży „niepoprawny” obraz Szczerbica być może nie zyska, ale o samym dziele bynajmniej nie mówi to nam niczego istotnego ­­- raczej świadczy o marnej kondycji samego międzynarodowego „salonu”, który rozdaje oklaski, uznanie i trofea.


Roman Motoła



Sprawiedliwy, scen., reż. Michał Szczerbic, Zdjęcia Jacek Petrycki, prod. Włodzimierz Niderhaus, wyst. Jacek Braciak, Aleksandra Hamkało, Urszula Grabowska, Jan Wieczorkowski, Katarzyna Dąbrowska, Anna Karczmarczyk, Ewelina Zawistowska, Maja Komorowska, Beata Tyszkiewicz, Olgierd Łukaszewicz. Film wyświetlany tylko w kinach studyjnych.





 
baner
 
 
 
 
 
drukuj
 
 
 
POLECANE FILMY

KOMENTARZE
Nick *:
 k
Twoja opinia *:
 
wyślij opinie

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

..
Robokopo
Kręcenie takich filmów to też błąd taktyczny. Wzmacnia się bowiem w ludziach nie za bardzo rozeznanych przekonanie, że Żyd to jakiś bezcenny klejnot, niebożątko, niepokalana ofiara, że z Żydem to nic innego nie można robić, jak tylko go ratować. Że Żyd to jakieś uosobienie cnót wszelakich, że nie może być agresywny, że przed agresją wszystkich można się bronić, tylko nie przed agresją takich niebożątek jak Żydzi. TEMU NALEŻY WRESZCIE POŁOŻYĆ KRES. Należy zacząć kręcić filmy o żydowskich zbrodniach z ramienia NKWD I SB. Należy przedstawić światu prawdziwą twarz tego plemienia, którego celem jest opanowanie całego świata, które nie cofnie się przed niczym w tym dążeniu.
Mr Q
Lubimy (my Polacy) roztkliwiac sie nad nasza "specjalna" przeszloscia, a juz szczegolnie wtedy, gdy wrogowie rzucaja paskudne bloto klamstw prosto w nasza usiesiona z duma twarz. Chcialbym tylko krotko wyjsc poza temat filmu o ktorym mowa wyzej. Byc moze film "jest uczciwy" bo nie jest kolejnym narzedziem w reku klamcow. Powolywanie sie 38 milionowego narodu na heroizm tych 6 tysiecy sprawiedliwych przypomina mi historie Sodomy i Gomory. Czy Ci ktorzy w wiekszosci chcieli za wszelka cene przezyc (i przezyli) moga byc usprawiedliwieni czynami 6 tysiecy sprawiedliwych? Sa inne i to bardziej znaczace przyklady prawdziwego heroizmu: wojna obronna 39 przeciwko dwom Goliatom, Najwieksza podziemna armia swiata, najlepszy wywiad na terenie okupowanej Europy, 2 armie walczace na zachodnim i wschodnim froncie. gdzie to wszystko jest obecne ww wspolczesnym filmie? Nie ma. A tu mamy miliony sprawiedliwych wsrod narodow swiata.
Templariusz
Cały czas tylko o Żydach... a najwięcej w szkole, że to oni się nacierpieli a o Polakach się zapomina
zażenowany
Kiedy wreszcie polskie kino, polski teatr, polska sztuka zajmą się tematyką holocaustów na narodzie POLSKIM ?!To naród POLSKI wycierpiał procentowo największe straty ludzkie i materialne w ostatnich wiekach. Kiedy kultura i sztuka przestaną być judeocentryczne, a staną się polonocentryczne ?! Dość służenia jedynie interesom obcych !
..
 
..
..
INFORMUJ
Wiesz o ważnym wydarzeniu?
Nie ma go na naszym portalu? Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
..
 
...

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres kontakt@pch24.pl. Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.