DZISIAJ JEST
PONIEDZIAŁEK 25 WRZEŚNIA
Św. Kleofasa
Bł. Ładysława z Gielniowa
Św. Kleofasa
Bł. Ładysława z Gielniowa
Imieniny obchodzą:
Ładysław, Aurelia, Kleofas
 
 
PRAWA STRONA INTERNETU
wyszukiwarka
 
 
 
 
 

Russia Today i Sputnik chcą dominować pośród tzw. alternatywnych mediów

Data publikacji: 2017-09-14 07:00
Data aktualizacji: 2017-09-13 14:30:00
Russia Today i Sputnik chcą dominować pośród tzw. alternatywnych mediów
Źródło rt.com

Stacja RT (Russia Today) i koncern Sputnik to dwa flagowe rosyjskie media mające wpływ na międzynarodową opinię publiczną. Oba przedstawiają się jako niezależne środki przekazu, dostarczające alternatywnych poglądów na najważniejsze kwestie międzynarodowe poruszane w mediach głównego nurtu.  

 

„Jednak przed zaakceptowaniem ich przekazów – ostrzega Euromaidan Press – należy zachować ostrożność i zwrócić uwagę na trzy podstawowe różnice dotyczące niezależnego dziennikarstwa”. Po pierwsze ani RT, ani Sputnik nie są niezależne. Koncern Sputnik powstał na mocy dekretu prezydenckiego w celu „donoszenia o polityce zagranicznej Rosji”. RT jest w pełni finansowana przez rząd rosyjski i znajduje się na oficjalnej liście głównych organizacji o strategicznym znaczeniu dla Moskwy.

 

Po drugie oba media nie chcą być bezstronne. „Skończył się okres bezstronności. Obiektywizm jest mitem” – oznajmił pracownikom Sputnika dyrektor i redaktor naczelny Dmitrij Kiseljow po reorganizacji spółki, do której należy Sputnik. Kierownictwo zarówno RT, jak i Sputnika otrzymuje cotygodniowe instrukcje od Kremla. Zawierają one wytyczne dotyczące narracji politycznej, co należy uwzględnić, a jakie kwestie należy pomijać w prezentowanych informacjach.

 

Po trzecie media te celowo wprowadzają w błąd, tworząc fałszywe wiadomości dla osiągniecia celów politycznych. Brytyjski regulator medialny Ofcom, badająca niezależność prasy wielokrotnie krytykowała RT, między innymi za „wprowadzanie w błąd” swoich odbiorców. RT odegrała na przykład zasadniczą rolę w propagowaniu dezinformacji dotyczącej zestrzelenia samolotu malezyjskich linii lotniczych Malaysian Airlines Flight MH17 nad wschodnią Ukrainą. Ani Sutnik, ani RT nie są tak naprawdę mediami, lecz agendami propagandowymi rosyjskiego rządu.

 

Niemiecki dziennikarz, Martin Schlak przekonuje, że Kreml kieruje narracją Sputnika co tydzień dając wytyczne nazywane „temniksami” w rosyjskim żargonie dziennikarskim. Między redaktorami naczelnymi rosyjskich mediów a Kremlem są uruchomione specjalne połączenia (tzw. żółte telefony), zapewniając Kremlowi kontrolę nad informacjami.

  

Zwykle instrukcje Kremla dla mediów przekazywane są ustnie, chociaż czasami redaktorzy drukują je i dystrybuują. Stacja RT grozi swoim pracownikom grzywnami w wysokości 50 tys. dolarów za ujawnianie osobom postronnym kulisów pracy w RT. Inną taktyką wykorzystywaną przez stację Russia Today jest projekt „FakeCgeck” RT-KT – Kreml Today. Próbuje się przy jego pomocy przekonywać odbiorców, że to inne media podały nieprawdziwe informacje.

 

Oba media, które są dostępne po włączeniu telewizora chociażby w pokoju hotelowym w wielu miejscach na świecie, często prezentują nieprawdziwe sondaże dotyczące stanowiska Europejczyków wobec aneksji Krymu przez Rosję, sugerując, że zdecydowana większość popiera ją. RT i Sputnik sugerowały, że Szwecja chce opuścić UE, a samolot MH17 został strącony przez Ukrainę, by obwinić Rosję. Sputnik i RT dezinformują w sprawie wojny w Syrii – podaje Euromaidan Press.

 

Rzecznik prasowy rosyjskiego prezydenta ma stały i szybki dostęp do obu mediów i w każdej chwili, gdy czuje potrzebę odrzucenia krytyki polityki i działań rosyjskich, interweniuje „na gorąco”. Wyzwaniem dla zachodnich mediów jest w szczególności stacja Russia Today, która rocznie otrzymuje 300 milionów dolarów z budżetu państwa i chce stać się światowym liderem mediów alternatywnych wobec głównego nurtu.  RT w celu zyskania większej popularności poprzez większą klikalność, chętnie sięga do tabloidów, a w serwisie YouTube, RT wykupuje prawa do materiałów filmowych dot. kwestii społecznych, porad, plotek, humorystycznych incydentów z życia i katastrofalnych wypadków, jak wykazuje Aleksiej Kowalew w swojej analizie wydanej przez firmę Bellingcat.

 

Ale nie tylko rozpowszechnienie dezinformacji prokremlowskiej i sztuczne pobudzanie oglądalności charakteryzuje RT. Aby sprawiać wrażenie medium wiarygodnego, RT zatrudnia prezenterów i dziennikarzy, którzy nie są Rosjanami świetnie mówiących po angielsku, francusku i w innych językach obcych bez akcentu. Oferuje bardzo dobre warunki płacowe i pracowe (wysokiej klasy sprzęt do produkcji materiałów telewizyjnych itp.).

 

Do tej pory dwie międzynarodowe prezenterki RT rzuciły pracę w stacji. Podczas transmisji na żywo Liz Wahl i Abby Martin krytykowały Rosję za aneksję Krymu.

 

Źródło: euromaidanpress.com

AS





 
baner
 
 
 
 
 
drukuj
 
 
 
POLECANE FILMY

KOMENTARZE
Nick *:
 k
Twoja opinia *:
 
wyślij opinie

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

..
Anna
Żółte telefony świadczą o krnąbrności dziennikarzy, którzy muszą mieć wytyczne Bo tych na zachodzie i w Polsce już nikt pilnować nie musi! Sami wiedzą co mają pisać. I koniecznie źle o Rosji! To podstawa.
Nongrata
Rt.com jest stronniczy, i zataja często niekorzystne dla rosji tematy. No ale jednak cnn i bbc robią dokładnie to samo, jak nie jeszcze bardziej agresywnie. Tak czy inaczej, bardzo polecam czytania rt.com, bo tak możne poznać też informacje o których zachód milczy. Chyba lepsze rt niż cnn. Ale jak zawsze, nie ufaj żadnym medią i nie dawaj sie im podpuszczać.
do sowieckiego trolla
Nie ma różnicy między narracją sowiecką i żydojankeską. Obie są fałszywe.
Wa-hima
Że rosyjski Sputnik nie jest bezstronny, to każdy wie. Ale w tym przypadku przyganiał kocioł garnkowi. Przecież cytowany Euromaidanpress również jest tubą propagandową, tyle że strony ukraińskiej (choć oficjalnie występuje jako organizacja pozarządowa i "niezależny głos Ukrainy"). Euromaidanpress nie ukrywa swego zaangażowania politycznego, już sama nazwa jest wymowna. Nie byłoby to dziwne, w końcu to prawo Ukraińców, żeby prezentowali racje ukraińskie. Jednak w tej sytuacji zarzuty o stronniczość wobec rosyjskiej konkurencji (że ta prezentuje racje rosyjskie), to niczym ów Kali, co komuś ukradł krowy.
tom
Polacy powinni zaglądać na te portale, aby mieć ogląd co tak naprawdę dzieje się na świecie,a przestać wierzyć żydojankeskiej narracji.
Jeffrsn
Lepsze Rt niż CNN, niestety.
..
 
..
..
INFORMUJ
Wiesz o ważnym wydarzeniu?
Nie ma go na naszym portalu? Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
..
 
...

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.