31 października 2017

Azerowie, Turcy i Gruzini zainicjowali budowę pierwszego odcinka trasy Nowego Jedwabnego Szlaku

Przywódcy Azerbejdżanu, Turcji i Gruzji zainicjowali w poniedziałek budowę pierwszego odcinka 826-kilometrowej linii kolejowej łączącej Europę z Chinami z pominięciem Rosji (Nowy Jedwabny Szlak). Odcinek 105-kilometrowy na razie połączy te trzy kraje i ma służyć przewozowi miliona pasażerów oraz 5 mln ton ładunku rocznie. 

 

Azerbejdżan, Turcja i Gruzja połączone są już gazociągiem Baku-Tbilisi-Ceyhan i gazociągiem Baku-Tbilisi-Erzurum, ale relacje handlowe między Turcją a regionem Kaukazu są ograniczone. Nowy tabor kolejowy Baku-Tbilisi-Kars (BTK) ma dać impuls do rozwoju stosunków handlowych i nie tylko.

Wesprzyj nas już teraz!

  

– Baku-Tbilisi-Kars jest częścią wielkiego Jedwabnego Szlaku i ważne jest, abyśmy wdrożyli ten projekt, wykorzystując nasze własne fundusze – podkreślił podczas uroczystości inauguracyjnej turecki prezydent Tayyip Erdogan w obecności prezydenta azerskiego Ilhama Alijewa i premiera Gruzji Giorgiego Kwirikaszwiliego.

 

Począwszy od Baku, stolicy Azerbejdżanu, pociągi zatrzymają się w stolicy  Gruzji. W mieście Akhalkalaki nastąpi dostosowanie do rozstawu torów i podróż zakończy się w tureckim Kars.

 

Całkowity koszt projektu szacowany jest na ponad 1 miliard dolarów, mimo że początkowo koszty wyznaczono na około 400 milionów dolarów. Większość finansowania będzie pochodziła z azerskiego państwowego funduszu naftowego. Od 2007 r. trwa modernizacja sieci kolejowej łączącej Azerbejdżan z Gruzją.

 

– Kilka krajów europejskich wyraziło zainteresowanie tym projektem i Azerbejdżan prowadzi rozmowy z nimi – zastrzegł Aliyev, dodając, że Kazachstan i inne kraje Azji Centralnej są zainteresowane transportem swoich towarów za pośrednictwem szlaku BTK.

 

Nowe połączenie skróci czas podróży między Chinami a Europą do około 15 dni, czyli o połowę w porównaniu z trasą morską i będzie o połowę tańsze w porównaniu z transportem lotniczym.

 

Pociągi mają wyjeżdżać z chińskich miast i kierować się w stronę Kazachstanu. W Khorgos Gateway towary będą transportowane przez Morze Kaspijskie promem do portu w Baku, a następnie załadowywane bezpośrednio do pociągów BTK, by ostatecznie trafić do Europy.

 

 

Źródło: voanews.com

AS

 

 

 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(0)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Skutecznie demaskujemy liberalną i antychrześcijańską hipokryzję. Wspieraj naszą misję!

mamy: 132 057 zł cel: 300 000 zł
44%
wybierz kwotę:
Wspieram