DZISIAJ JEST
PIĄTEK 26 MAJA
Św. Filipa Neri
Św. Filipa Neri
Imieniny obchodzą:
Andrzej, Ewelina, Marianna, Paulina
 
 
PRAWA STRONA INTERNETU
wyszukiwarka
 
 
 
 
 

Prefekt Kongregacji Nauki Wiary stanowczo o eutanazji i klauzuli sumienia

Data publikacji: 2017-05-19 07:00
Data aktualizacji: 2017-05-18 15:05:00
Prefekt Kongregacji Nauki Wiary stanowczo o eutanazji i klauzuli sumienia
Kard. Gerhard Ludwig Müller. FOT.Donatella Giagnori/DDP/FORUM

Prefekt Kongregacji Nauki Wiary potępił legalizację eutanazji w Kanadzie. W  poniedziałkowym przemówieniu na konferencji Kanadyjskiego Katolickiego Instytutu  Bioetycznego kardynał Gerhard Ludwig Müller określił ją mianem „poważnego naruszenia wewnętrznej, niezbywalnej i równej godności”. Hierarcha obalił argumenty zwolenników zabijania cierpiących. Zauważył, że legalizacja tegoż procederu prowadzi do zwiększenia cierpienia i dyskryminacji chorych i starych. Podkreślił, że żaden lekarz niezależnie od religii nie może uczestniczyć w tym moralnie nagannym procederze.

 

W katedrze świętego Michała w Toronto kardynał Gerhard Müller podkreślił, że eutanazja stanowi poważne zło samo w sobie, a ponadto prowadzi do licznych negatywnych skutków ubocznych. Skutki te to „toksyczne i śmiertelne patologie społeczne, dotykające zwłaszcza najsłabszych członków społeczeństwa”.

 

Kanadyjski Sąd Najwyższy unieważnił prawo delegalizujące eutanazję w lutym 2015 roku. Z kolei w czerwcu 2016 roku rząd Justina Trudeau skodyfikował ten przepis. Kardynał Müller potępił nowe prawo.

 

W swoim referacie duchowny zwrócił uwagę na konieczność precyzyjnego używania pojęć. Wspomagane samobójstwo to pomoc w samodzielnym odebraniu sobie życia przez „pacjenta”, na przykład przez przepisanie farmaceutyku. Eutanazja to bezpośrednie zabicie kogoś w imię medycznego lub społecznego „dobra”. Gdy pacjent wyraża na nią zgodę jest ona dobrowolna; w przeciwnym razie jest niedobrowolna. Każda, nawet dobrowolna forma eutanazji, podobnie jak wspomagane samobójstwo, zasługują na potępienie.

 

Z kolei zakończenie uporczywej terapii, jeśli jego celem nie jest doprowadzenie do śmierci, może zostać zaakceptowane. Nawet jeśli śmierć okazuje się skutkiem ubocznym. Ponadto moralnie godziwe jest stosowanie grożących śmiercią leków, na przykład łagodzących ból. Celem jest bowiem ulga w cierpieniu, a ewentualny zgon to jedynie możliwy i niepożądany skutek uboczny.

 

Kardynał Müller odrzucił także kluczowe argumenty zwolenników eutanazji: oparte na autonomii i na niesieniu ulgi w cierpieniu. Odnośnie pierwszego, podkreślił, że człowiek nie jest samotnym atomem, a co za tym idzie nie może całkowicie dowolnie decydować o swoim życiu. Decyzja o jego zakończeniu może poważnie i negatywnie wpłynąć na jego bliskich.

 

Po drugie zaś w większości przypadków wolność decyzji osób decydujących się na eutanazję zostaje zaburzona przez chorobę umysłową czy desperację. Ponadto oparcie uzasadnienia dla eutanazji na płytko rozumianej autonomii grozi zalegalizowaniem jej nawet w błahych przypadkach, o ile tylko ktoś „samodzielnie” jej zapragnie.

 

Prefekt Kongregacji Nauki Wiary skrytykował również drugi argument zwolenników eutanazji: dążenie do ograniczenia cierpienia. Jego pierwsza wada ma charakter praktyczny. Legalizacja eutanazji zniechęca do rozwijania „twórczych technik zarządzania bólem co w efekcie prowadzi do wzrostu całkowitej sumy cierpienia”. Tak też się stało w amerykańskim stanie Oregon po legalizacji zabijania chorych przez lekarzy.

 

Po drugie zaś, jak zauważył kardynał Müller, przyjęcie cierpienia za uzasadnienie eutanazji prowadzi w dalszej konsekwencji do jej niedobrowolnych form. W Holandii w ramach Protokołu z Groningen zabija się chore noworodki.

 

W dalszej części referatu, prefekt Kongregacji Nauki Wiary przypomniał dokument Kongregacji Nauki Wiary z 1980 roku. Zgodnie z nim „nikomu nie wolno nastawać na życie człowieka niewinnego, ponieważ sprzeciwia się to miłości Boga wobec niego, narusza jego, nie możliwe do utracenia i niezbywalne, fundamentalne prawo i dlatego taki czyn jest bardzo ciężką zbrodnią”.

 

Kardynał Müller przywołał także przykład zwołanego na początku lat 90. tych XX wieku przez lewicowego gubernatora Nowego Jorku komitetu doradczego. Złożony ze zwolenników „świeckiej etyki” początkowo chciał doradzić gubernatorowi legalizację eutanazji i wspomaganego samobójstwa. Jednak pod wpływem dyskusji i głębszego zbadania problemu doszli do wniosku, że byłoby to niewskazane. Stwierdzili bowiem, że dekryminalizacja tych procedur doprowadziłaby do coraz to nowych form dyskryminacji i oszustw względem chorych, starych, biednych oraz mniejszości.

 

Członkowie komitetu stwierdzili, bazując na danych z Holandii, że gdyby eutanazja została zalegalizowana w całych Stanach Zjednoczonych, to doprowadziłoby do 36 tys. przypadków eutanazji dobrowolnych i 16 tys. niedobrowolnych.

 

Kardynał Müller wezwał także do walki o klauzulę sumienia dla lekarzy niechcących dokonywać eutanazji. Podkreślił, że nie należy jej traktować jako zwolnienia wynikającego z wyznawania konkretnej religii. „Odmowa uczestnictwa w eutanazji wynika z podstawowej wierności sztuce medycznej (...). Zmuszanie lekarza do uczestnictwa w jakikolwiek sposób w eutanazji oznacza zmuszanie go, by przestał być lekarzem i zdradził profesję, jakiej oddał swe życie”. Kardynał podkreślił, że sztuka medyczna musi służyć całościowo rozumianemu dobru pacjenta. Nie zezwala na szkodzenie mu, o czym poucza przysięga Hipokratesa.

 

„Zmuszanie lekarza do uczestnictwa w uśmierceniu pacjenta, którego zobowiązał się bronić, to ciężki akt przemocy i bezpośrednie zepsucie logiki sztuki medycznej” – powiedział. Oznacza to bowiem zmuszanie lekarza do działania wbrew dobru pacjenta, a więc wbrew złożonej przezeń przysiędze nieszkodzenia mu. Prefekt Kongregacji Nauki Wiary podkreślił, że dotyczy to także przypadków zmuszania lekarzy do polecania pacjentom innych medyków, pozbawionych skrupułów w kwestii zabijania pacjentów.

 


Źródła: archtoronto.org / lifesitenews.com / bobolanum.edu.pl

mjend




 

 
baner
 
 
 
 
 
drukuj
 
 
 
POLECANE FILMY

KOMENTARZE
Nick *:
 k
Twoja opinia *:
 
wyślij opinie

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

..
..
 
..
..
INFORMUJ
Wiesz o ważnym wydarzeniu?
Nie ma go na naszym portalu? Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
..
 
...

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.