DZIŚ JEST:   21   LISTOPADA   2017 r.

Ofiarowanie NMP
Św. Gelazego I, papieża
Św. Alberta, biskupa
 
 
 
 

Prefekt Kongregacji ds. Biskupów krytykujący komunię dla rozwodników zmienił zdanie

Prefekt Kongregacji ds. Biskupów krytykujący komunię dla rozwodników zmienił zdanie
fot. The National / YouTube

Prefekt Kongregacji ds. Biskupów, kanadyjski kardynał Marc Ouellet, który nadzoruje mianowanie biskupów na całym świecie, powiedział w zeszłym miesiącu, że papieska adhortacja „Amoris laetitia” „może otworzyć drzwi" dla Komunii dla katolików żyjących w powtórnych związkach cywilnych. Szanowany przez obrońców życia hierarcha, który do niedawna sprzeciwiał się udzielaniu Komunii rozwodnikom, zmienił jednak zdanie. Powiedział też, że niektórzy widzą w nauczaniu papieża „dobrą nowinę o otwartości”.

 

– Wszystko to może otworzyć drzwi do otrzymania pomocy w sakramentach pokuty i Eucharystii w pewnych przypadkach, jak czytamy w przypisie [Amoris laetitia], nie w taki sposób, aby uogólniać lub trywializować, ale poprzez drogę, która dobrze rozpoznaje logikę miłosierdzia duszpasterskiego – tłumaczył duchowny ponad 80 kanadyjskim biskupom uczestniczącym w posiedzeniu plenarnym episkopatu 25 września.

 

Kardynał odniósł się do przypisu 351, w którym papież pisze, że ci, którzy żyją w obiektywnej sytuacji grzechu, mogą otrzymać "pomoc sakramentalną".

 

Kard. Ouellet jest byłym arcybiskupem Quebecu i był uznawany za wiodącego konkurenta na tron papieski na konklawe w 2013 roku, podczas którego wybrano papieża Franciszka. Cieszył się szacunkiem wiernych w Kanadzie za stawanie po stronie życia, małżeństwa i rodziny.

Stanowisko wyrażone podczas spotkania biskupów kontrastuje z wypowiedziami hierarchy krytycznymi do niedawana wobec adhortacji Amoris laetitia.

 

W swojej książce „Tajemnica i Sakrament Miłości” z 2015 roku wyjaśnił, że nie jest możliwe, by osoby rozwiedzione, które ponownie zawarły związek małżeński otrzymywały Komunię świętą.

„Pomimo nacisków z różnych kultur i poglądów teologicznych, Stolica Apostolska nie zezwala na komunię eucharystyczną osobom, które zawarły więź sakramentalną, a następnie zrezygnowały z niej, tworząc kolejny niesakramentalny związek” – pisał wówczas.

 

Hierarcha cytował również adhortację Jana Pawła II z 1981 roku – Familiaris Consortio: „Nie mogą być dopuszczeni do komunii świętej od chwili, gdy ich stan i sposób życia obiektywnie zaprzeczają tej więzi miłości między Chrystusem i Kościołem, którą wyraża i urzeczywistnia Eucharystia. Jest poza tym inny szczególny motyw duszpasterski: dopuszczenie ich do Eucharystii wprowadzałoby wiernych w błąd lub powodowałoby zamęt co do nauki Kościoła o nierozerwalności małżeństwa”.

 

Zdaniem kardynała, udzielanie Komunii Świętej osobom rozwiedzionym, żyjącym w ponownych związkach oznaczałoby „fałszywą komunię”. Tłumaczył w swej książce, że ci, którzy rozwiedli się i zawarli ponownie małżeństwo, znajdują się w sytuacji obiektywnie sprzeciwiającej się nierozerwalnej więzi Kościoła, którą uroczyście wyrazili przed wspólnotą. Nie są w stanie reprezentować w świecie Kościoła-Oblubienicy bezwarunkowego „Amen”, daru Oblubieńca w Eucharystii. Komunia dla osób rozwiedzionych i żyjących w ponownych związkach cywilnych nie byłaby prawdziwym, osobistym i kościelnym „Amen” Ciała i Krwi Chrystusa przelanej za zbawienie zarówno małżonków, jak i całej ludzkości.

 

Dalej kard. Oullet wyjaśniał, że szanując tajemnicę sumienia, Kościół nie może zezwolić na Komunię sakramentalną w takich przypadkach, bo byłaby sprzeczna z wiernością wobec ofiary Oblubieńca.

Jednak już podczas ostatniego zgromadzenia episkopatu kanadyjskiego, kardynał starał się  zdyskredytować tych, którzy twierdzą, że wyjątki uczynione w sprawie Komunii dla osób żyjących w ponownych związkach „w niektórych przypadkach” jest odejściem od nauczania Kościoła.

 

– Tak naprawdę mamy tu do czynienia z wyjątkami, które nie oznaczają zmian w doktrynie, ani zmian w dyscyplinie sakramentalnej, ale jest to zastosowanie bardziej zróżnicowane i dostosowane do konkretnych okoliczności i dla dobra osób – przekonywał zgormadzonych hierarchów.

 

– Muszę tu podkreślić, że wszelka alarmistyczna interpretacja, która potępia zerwanie z tradycją, czy też liberalna interpretacja, która świętuje dostęp do sakramentów przyznany „wreszcie” rozwodnikom żyjącym w ponownych związkach cywilnych - wszystko to jest niezgodne z treścią tekstu, a także intencjami papieża – mówił.

 

Teolog moralny dr Christian Brugger, dziekan filozofii i teologii Uniwersytetu Notre Dame w Australii powiedział portalowi LifeSiteNews, że stanowisko kardynała Ouelleta, iż ​​Kościół może dopuścić wyjątki od normy przy jednoczesnym utrzymaniu autentycznego nauczania w stanie nienaruszonym, jest problematyczne. – Nie ma wyjątków od bezprawnych norm moralnych, które zabraniają wewnętrznie złych czynów, takich jak pozamałżeńskie stosunki seksualne – tłumaczył. Brugger cytował encyklikę „Veritatis Splendor” Jana Pawła II z 1993 roku, wyjaśniając, że nie ma przywilejów ani wyjątków dla nikogo, jeśli chodzi o czyny wewnętrznie złe. 

 

Kardynał Ouellet apelował do biskupów kanadyjskich, mówiąc, że duchowieństwo potrzebuje „duszpasterskiego nawrócenia” w celu zrozumienia i wdrożenia nauczania papieża Franciszka.

– Bez tej konwersji, która utwierdza osobę w jej stopniowym rozwoju, nie można przyjąć właściwego duszpasterskiego nastawienia do powitania, słuchania, dialogu i miłosierdzia – konstatował.

Hierarcha powiedział, że duchowieństwo, które doświadczy tego nawrócenia, będzie miało „poszanowanie dla osobistych decyzji, nawet jeśli te wybory nie będą jeszcze w pełni zgodne z ideałem ewangelicznym nauczanym przez Kościół”.

 

Poprzez takie „nawrócenie” pasterze towarzyszący osobom żyjącym w „nieregularnych sytuacjach” będą mogli „rozpoznać lukę między normami ogólnymi a szczególnymi okolicznościami” – dodał. Pozwoli to im zobaczyć „możliwość subiektywnego życia w łasce w obiektywnej sytuacji grzechu”.

 

Kard. Oullet przypomniał, że kanadyjscy „teologowie i duszpasterze” przyjęli encyklikę „Humanae Vitae” papieża Pawła VI z 1968 r. przeciwko antykoncepcji z „cichą powściągliwością, jeśli nie biernym sprzeciwem”. Dodał, że to nie pomogło w realizacji duszpasterskiej posługi. Wyraził swoją nadzieję, że „Amoris laetitia” zostanie przywitana z większą akceptacją ze względu na nacisk papieża na „towarzyszenie, rozpoznanie i włączenie” wiernych.

 

 

 

 

Źródło: lifesitenews.com
AS

 

 

 


DATA: 2017-10-23 08:37
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
2
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

To jest absolutne kuriosum: "?możliwość subiektywnego życia w łasce w obiektywnej sytuacji grzechu?. Czyżby kardynał Marc Ouellet bał się, że podzieli los kard Burke'a i kard. Muellera???
26 dni temu / kuriosum
 
Zgadzam się z Megi. Czy zdrada polega jedynie na fizycznym stosunku? Czy darzenie uczuciem małżeńskim osoby innej niż żona czy mąż to nie zdrada? Życie w jednym mieszkaniu przed ślubem dwojga młodych ludzi na tzw. próbę jest potępione przez KK i traktowane jako grzech ciężki ze względu na stwarzanie dogodnych warunków do zaistnienia grzechu. Jakże więc w przypadku w rozwodników to już nie grzech?
27 dni temu / Andrzej
 
@Megi - tzw. "białe małżeństwo" nie ma większego znaczenia, bo osoby żyjace po rozwodzie z innymi partnerami nadal żyją w grzechu. Grzechem jest już drugi związek cywilny zawarty po rozwodzie, a nie tylko samo cudzołóstwo!. To w familiaris consortio wymyślono tę dziwaczną furtkę jakby tylko cudzołóstwo było jedynym i najcięższym grzechem rozwodników w kolejnym związku. Zapomniano przy tym, że te osoby żyją w bigamii (karanej ekskomuniką do roku 1983) oraz w wiarołomstwie, bo sprzeniewierzają się przysiędze małżeńskiej.
27 dni temu / tradycja
 
WSTYD i KOMPROMITACJA Kardynała.
27 dni temu / Iskierka
 
@Dyzunita...faryzeusze nie mieli racji... mylisz formalizm faryzeuszy,który nie miał nic wspólnego z przestrzeganiem Prawa Bożego...bo żyli tak jakby Boga i Jego Praw nie było...obłuda i ich hipokryzja sięgnęła szczytów najobrzydliwszej demagogii..co zresztą Pan Jezus krytykuje i potępia Łk11,37-54...mylisz zdeformowane i zniekształcone przez Faryzuszy Prawo Dekalogu z Prawem wiernego przestrzegania i życia według XPB... Pan Jezus to jednoznacznie nakazuje i przypomina,że nie przyszedł ZNIEŚĆ PRAWA i proroków...przyszedł je wypełnić...I to jest klucz ZBAWIENIA WIERNE wypełnianie PRZYKAZAŃ BOŻYCH..co do św.Pawła,to jak najbardziej ma rację bo ZBAWIENIE OTRZYMUJEMY za DARMO. WIARA,NADZIEJA i MIŁOŚĆ jest darem sakramentu chrztu świętego..Cnoty teologalne są nam dane, ale również ZADANE.OZNACZA,TO że o życie w łasce ZBAWIENIA mamy obowiązek DBAĆ i się troszczyć,by NIE ZAPRZEPAŚCIĆ ŻYCIA WIECZNEGO.I w tym celu Bóg dał nam Prawo,które mamy obowiązek przestrzegać i przez uczynki wypełni
29 dni temu / Megi
 
Dawno zabroniłam moim dzieciom wchodzić na deon. Wszyscy rodzice katoliccy powinni.
29 dni temu / matka
 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
REKLAMA
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.

 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI