DZISIAJ JEST
SOBOTA 23 WRZEŚNIA
Św. Ojca Pio z Pietrelciny
Św. Tekli, męczennicy
Św. Ojca Pio z Pietrelciny
Św. Tekli, męczennicy
Imieniny obchodzą:
Pius, Bogusław, Tekla
 
 
PRAWA STRONA INTERNETU
wyszukiwarka
 
 
 
 
 

Potężne chińskie inwestycje w infrastrukturę. Nowymi szlakami towary trafią także do Polski

Data publikacji: 2017-08-21 05:00
Data aktualizacji: 2017-08-21 11:09:00
Potężne chińskie inwestycje w infrastrukturę. Nowymi szlakami towary trafią także do Polski
Prezydent Chin Xi Jinping. By VOA News [Public domain], via Wikimedia Commons

Chiny przystępują do kolejnego etapu otwarcia dla swoich wyrobów szlaków komunikacyjnych do Azji Centralnej i dalej do Europy. Według podanych właśnie przez chiński portal „Żenmin Żibao” informacji, głównym szlakiem będzie trasa Chongqing – Łódź. Jej uzupełnienie to trasa przez Azję Centralną do Stambułu. W piątek podano także informację o podjęciu decyzji rozbudowy za kwotę ok. 6,14 mld USD portu lotniczego w Urumczi, stolicy prowincji Sinciang, z której biegną najważniejsze połączenia do Kazachstanu, Kirgistanu oraz do Rosji i Europy.

 

Chińska Republika Ludowa od 2010 roku stała się największym eksporterem na świecie. Powodzenie jej gospodarki zależy od zdolności wysłania swoich produktów i surowców za granicę, ponieważ aż ¼ PKB Chin pochodzi z eksportu. Utrata rynków oznacza dla Pekinu regres, który może wiele kosztować rządzących. Zdobycie nowych rynków to szansa na umacnianie pozycji politycznej, militarnej i ekonomicznej Państwa Środka w świecie. Coroczny eksport towarów za kwoty przekraczające 2 biliony dolarów wymaga jednak nie tylko dywersyfikacji rynków zbytu, ale także szlaków komunikacyjnych. Stąd też zainteresowanie Chin tańszymi i szybszymi połączeniami lądowymi, w miejsce odgrywających nadal wielką rolę połączeń morskich. Chiny są jednocześnie coraz większym importerem żywności i szybki transport lądowy będzie miał fundamentalne znaczenie dla zapewnienia dostaw żywności na rynek wewnętrzny. Dla zrównoważenia rozwoju i rozmieszczenia ludności konieczne stało się więc skupienie nowych inwestycji drogowych w części środkowej i zachodniej państwa, dzisiaj słabo zaludnionej i zupełnie odmiennej w charakterze od wschodu państwa.

 

Podanie nowych informacji o wizji sieci transportowej dowodzi konsekwencji polityki Chin i determinacji w dążeniu do otwarcia sobie dróg w kierunku zachodnim. Informacja z chińskiego portalu „People.com” o przebiegu strategicznych tras z Chin przez Azję Centralną do Europy i sposoby jej realizacji będą z pewnością uważnie obserwowane przez państwa obydwu kontynentów oraz innych światowych graczy. Wieści z kancelarii ds. logistyki miasta Chengdu o wyznaczeniu głównej drogi z Chongqingu w środkowych Chinach do Łodzi są optymistyczne dla naszej gospodarki. Znalezienie się na głównej trasie przewozów towarowych będzie oznaczało możliwości dotarcia tą trasą także innych wyrobów i to w obydwu kierunkach. Plusem będzie też szansa na czerpanie zysków z tranzytu.


Szlak uzupełniający, wiodący z Chengdu w środkowych Chinach do Stambułu, jest dłuższy i trudniejszy ze względu na sytuację polityczną w państwach Azji i Bliskiego Wschodu. Geograficzną przeszkodą są konieczne do pokonania, w drodze do Europy, przeprawy promowe przez Morze Kaspijskie i Bosfor. To jednak nie zniechęca Chin do inwestowania w sieci drogowe integrujące zachodnią część ChRL z byłymi posowieckimi republikami azjatyckimi.

 

Mimo licznych przejawów dobrosąsiedzkiej współpracy Chin z Rosją i wspólnej grze przeciwko polityce Stanów Zjednoczonych zarówno Pekin, jak i Moskwa zdają sobie sprawę z nieuchronnej w dłuższej perspektywie konfrontacji sąsiedzkiej. Obszarów, gdzie ścierają się już interesy Chińskiej Republiki Ludowej i Federacji Rosyjskiej jest kilka – począwszy od rosyjskiego Dalekiego Wschodu, poprzez interesy w południowej części Azji i próby wejścia Pekinu do Europy Wschodniej. Strategiczne znaczenia ma Azja Centralna, gdzie konkurencja Rosji i Chin jest obecnie chyba najsilniejsza. Stąd też duża uwaga ośrodków naukowych i eksperckich w Rosji, które bacznie obserwują poczynania chińskie na pograniczu posowieckich republik azjatyckich i wewnątrz tych państw.


W opublikowanej na stronie Rosyjskiego Instytutu Badań Strategicznych ekspertyzie pt. „Jak i dlaczego Chiny budują drogi w Azji Centralnej”, autorstwa Ariny Mordwinowej, pokazane zostały inwestycje infrastrukturalne Państwa Środka, wpisujące się w realizowaną od kilku lat szeroką koncepcję otwarcia szlaków w kierunku ważnych dla Pekinu obszarów w Europie i w Azji.

 

Ekspert Rosyjskiego Instytutu Badań Strategicznych pisze, że w pierwszym etapie Chiny wzmocniły swoją sieć drogową w zachodniej części państwa (m.in. z Kaszgaru do granic z Tadżykistanem i Kirgistanem), drugim etapem była przebudowa przejść granicznych. W następnym kroku drugiego etapu Chiny włączyły się już bezpośrednio w modernizację infrastruktury drogowej w państwach sąsiadujących z nimi. Z pomocą Pekinu zmodernizowano przejścia graniczne Irkeshtam i Torugart w Kirgistanie, ponadto Chiny uczestniczyły w finansowaniu przebudowy trasy Osz – Irkeshtam – granica Chin (udział Chin w tym projekcie to 100 milionów dolarów). Dzięki zmodernizowaniu drogi przez Kirgistan Pekin otwarł sobie jednocześnie połączenie z Uzbekistanem.

 

W trzecim etapie Chiny finansują przebudowę drogi łączącej przejścia graniczne z centrami przemysłowymi i głównymi ośrodkami Kirgistanu i Tadżykistanu. Przykładem ważnego projektu w Tadżykistanie, realizowanego z udziałem Chin, jest przebudowa drogi z granicy chińsko – tadżyckiej aż do stołecznego Duszanbe, łączącej wschodnie i zachodnie regiony Tadżykistanu. Stosunkowo niedawne ogłoszenie wizji budowy Nowego Jedwabnego Szlaku jest więc konsekwencją wcześniejszych dokonań Pekinu, który swoje ambicje zdobywania nowych rynków teraz tylko nazwał chwytliwym hasłem.

 


Jan Bereza




 

 
baner
 
 
 
 
 
drukuj
 
 
 
POLECANE FILMY

KOMENTARZE
Nick *:
 k
Twoja opinia *:
 
wyślij opinie

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

..
..
 
..
..
INFORMUJ
Wiesz o ważnym wydarzeniu?
Nie ma go na naszym portalu? Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
..
 
...

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres kontakt@pch24.pl. Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.