5 października 2017

Papieska Akademia Życia będzie debatować o „śmierci mózgowej”, eutanazji i przeszczepach

Papieska Akademia Życia organizuje ważną konferencję poświęconą postępowi technologicznemu w kontekście „towarzyszeniu życiu”. Akademicy będą zastanawiać się nad m.in. kwestią tzw. śmierci mózgowej, roli aparatury medycznej w podtrzymywaniu życia, „godnym umieraniu,” „reprodukcji w kontekście dobra całej planety” itp. Jej uczestnicy będą poszukiwać konsensusu między rolą aparatury podtrzymującej życie a szacunkiem dla każdej osoby, „szczególnie najsłabszej, wrażliwej i cierpiącej”.

 

– Nowa technologia ma coraz bardziej istotny wpływ na różne aspekty, różne momenty życia ludzkiego – mówił 2 października kanclerz zreorganizowanej Papieskiej Akademii Życia – Msgr. Renzo Pegoraro.

Wesprzyj nas już teraz!

 

Wyjaśnił on, że Papieska Akademia Życia pragnie spojrzeć na pozytywne aspekty technologii i wszystko, co dzięki niej udało się osiągnąć „w dziedzinie zdrowia, życia ludzkiego i poprawy pewnych warunków i sytuacji”.

 

– Jednakże, pomimo ogromnych postępów nauki – tłumaczył Msgr. Pegoraro – ważne jest również omówienie niebezpieczeństw, ryzyka związanego z technologią, która jest coraz bardziej inwazyjna i potężna, i może warunkować wiele aspektów życia ludzkiego.

 

Konferencja, która odbędzie się w dniach od 5 do 7 października nosi tytuł: „Towarzyszenie życiu: nowe obowiązki w erze technologicznej”. Sympozjum będzie pierwszym spotkaniem Akademii od czasu zmiany statutu w ubiegłym roku i mianowania nowych członków.

 

W swoich komentarzach dla dziennikarzy, Msgr. Pegoraro powiedział, że Akademia chce rozpocząć dyskusję od „pozytywnej perspektywy”. Raczej celem jest uznanie pozytywnych i korzystnych skutków rozwoju nowych technologii, przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na zagrożenia. Wielkim wyzwaniem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie dotyczące odpowiedzialności za czyjeś życie – tłumaczył.  

 

Program konferencji mniej więcej odpowiada strukturze nowej watykańskiej karty dla pracowników służby zdrowia, opublikowanej w lutym. Podzielony on jest na trzy główne kategorie: kwestie dotyczące początku życia, opieki zdrowotnej w ogóle i tematy związane z końcową fazą życia.

 

Jak zaznacza  Crux Now, tematy, które będą omawiane to: „pojawienie się nowych kwestii związanych z reprodukcją, rodzicielstwem, chorobą i śmiercią, jak również konsekwencje tego, co papież Franciszek nazywa często kulturą odrzucenia.

 

Dyskusja ma dotyczyć także fragmentów odnoszących się do technologii, zawartych w jego encyklice „Laudato si” z 2015, podnosząc takie pytania, jak: „czy rozpowszechnienie technologii stwarza więcej sprawiedliwości i ogranicza pewne nierówności? Czy rosną nierówności? Czy ci, którzy mają tę technologię, sprzyjają globalnemu wzrostowi w różnych krajach, zwłaszcza w relacjach między północą a południem? Czy też przyczyniają się do pogłębienia przepaści między krajami rozwiniętymi a tymi, które się rozwijają?”.

 

Kanclerz Akademii podkreślił konieczność dokładniejszego zbadania, gdzie należy ustanowić granicę między przedłużaniem życia a akceptacją umierania, włączając technologię w celu zmniejszenia bólu i „pomagania osobie w godnej śmierci”.

 

W komentarzach dla CNA arcybiskup Vincenzo Paglia, prezes Akademii, stwierdził, że pilnie trzeba zastanowić się nad życiem „nie tak, jak gdyby była to abstrakcyjna idea, ale w konkretnej rzeczywistości ludzi w każdym wieku, w różnych warunkach w których żyją, tak aby ponownie odkryć sens życia ludzkiego, powołanie, a także odpowiedzialność w kontekście całej planety”.

– Więc, chociaż kwestie związane z początkiem życia, takie jak aborcja czy z końcem życia, takie jak eutanazja są kluczowe, to jednak nie dają one pełnego obrazu – stwierdził. Dodał, że Akademia stara się „bronić życia na wszystkich etapach”, w tym w dzieciństwie, w wieku dojrzewania i starości, a także w innych sprawach, takich jak kara śmierci”. – Jesteśmy zainteresowani towarzyszeniem w każdej chwili, jesteśmy zainteresowani w zrozumieniu sprzeczności w wyborze nowych technologii przed humanistyczną wizją – powiedział, wyjaśniając, że dla wszystkich obszarów naukowych, które dot. ludzkiego życia „niezbędne jest odzyskanie wymiaru humanistycznego”.  

 

Na konferencji prasowej z udziałem liderów Papieskiej Akademii Życia przed planowanym sympozjum obecna była też dr Bernadette Tobin, dyrektor Plunkett Center for Ethics na australijskim Uniwersytecie Katolickim. Stwierdziła ona, że nowe technologie wymagają, abyśmy myśleli z jednej strony o lekach, uzdrowieniu, etyce i o możliwościach wyleczenia cierpiących na różne choroby osób. Z drugiej, aby myśleć o zastosowaniu technologii w odniesieniu do tych, którzy nie akceptują tego leczenia. – Musimy dokładnie przemyśleć, jak pomóc lekarzom, którzy opiekują się ludźmi u schyłku ich życia, zrozumieć etyczne i kliniczne obowiązki, ponieważ należy unikać zarówno nadmiernej, jak i niedostatecznej terapii – wyjaśniła.  

 

 Tobin dodała, że nowe technologie mogą być wykorzystywane do osiągania szlachetnych celów, takich jak przynoszenie ulgi w cierpieniu, transplantologii. Ostrzegła, że zawsze istnieje wyzwanie w zapewnieniu „tego, co jest obecnie możliwe, by odbywało się w sposób respektujący zarówno wewnętrzną etykę medyczną, jak i szanując godność człowieka”.

 

 

Źródło: CNA, cruxnow.com.,

AS

 

 

 Zobacz także:

 

Śmierć dla celów transplantacji?

 

Śmierć dla celów transplantacji?

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(0)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Skutecznie demaskujemy liberalną i antychrześcijańską hipokryzję. Wspieraj naszą misję!

mamy: 104 160 zł cel: 300 000 zł
35%
wybierz kwotę:
Wspieram