Oskarżyciele federalni w stanie Nowy Jork rozpoczęli postępowanie kryminalne dotyczące nieścisłości w umowach handlowych pomiędzy Facebookiem, a największymi producentami sprzętu elektronicznego. Postępowanie jest częścią trwającego od ponad roku śledztwa dotyczącego skandalu związanego z nielegalną sprzedażą danych osobowych użytkowników Facebooka.
Ława przysięgłych stanu Nowy Jork zażądała informacji od przynajmniej dwóch przedsiębiorstw będących liderami na rynku sprzedaży urządzeń elektronicznych (głównie smartfonów). Obie firmy dzięki partnerstwu z Facebookiem dostały wgląd do osobistych danych setek milionów użytkowników. Informację opublikował New York Times powołując się na anonimowe źródła.
Wesprzyj nas już teraz!
Jak podaje amerykańska gazeta, firmy należały do grupy 150 przedsiębiorstw, które na mocy porozumienia z Facebookiem uzyskały dostęp do danych jego użytkowników. Należą do niej tacy giganci świata techniki jak; Microsoft, Amazon, BlackBerry, Apple czy Sony. Na mocy podpisanych porozumień, firmy uzyskały wgląd w profile „znajomych” użytkowników, ich dane kontaktowe czy inne informacje, na których posiadanie w niektórych przypadkach nie otrzymali zgody. Facebook w ostatnich dwóch latach wycofał się z większości tego rodzaju umów.
„Współpracujemy ze śledczymi i traktujemy dochodzenia poważnie (…) wystosowaliśmy publiczne oświadczenie, odpowiadamy na pytania i zapewniamy, że będziemy to robić nadal” – skomentował sprawę rzecznik Facebooka. Nadal nieznany jest dokładny powód zażądania wyjaśnień od producentów elektroniki. Gigant mediów społecznościowych nadal poddany jest kontroli ze strony Federalnej Komisji Handlu i SEC (Komisji Papierów Wartościowych i Giełd), a Departament Sprawiedliwości rozpoczął postepowanie w związku z aferą Cambridge Analityca (CA), firmy konsultingowej mającej wykorzystywać dane użytkowników do celów politycznych.
New York Times podaje najnowsze przecieki z wciąż trwającego śledztwa, które sugerują, że Cambridge Analityca wprowadził w błąd kierownictwo Facebooka. Według nich, CA pragnęło pozyskać dane użytkowników w celach akademickich, a zamiast tego za pomocą „drobnych druczków” i specjalnych aplikacji z quizami pozyskiwało informacje o preferencjach politycznych użytkowników. Sprzedawanie danych było sprzeczne z ówczesnym prawem Facebooka, a sama platforma usunęła quizy w 2015 roku.
Źródło: msn.com / nytimes.com
PR