DZIŚ JEST:   22   STYCZNIA   2018 r.

Św. Wincentego Pallottiego
Św. Wincentego, męczennika
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 58  >   NASZE DZIEDZICTWO

Koń polski jaki jest każdy widzi


Koń polski niejedno ma imię; bez konia nie ma ani husarza, ani ułana, a zatem nie ma Polaka i nie ma Polski. Nie zamknąć tego na paru stronach. Spróbuję zatem naszkicować – w paru obrazach.

 

 

Miedzioryt z pierwszej karty opus magnum sarmackiego wieszcza, Wespazjana Kochowskiego, pod tytułem Niepróżnujące próżnowanie (1674). Na Parnasie króluje Apollo, grając na lutni, obok ulatuje Pegaz wybijający kopytem źródło natchnienia, które wpływa do Wisły. Naprzeciwko siedzi poeta i dostraja własną lutnię do lutni Apollina. Wokół – atrybuty stanu rycerskiego: husarska kopia, koncerz, kirys, buzdygan… i rumak. Niby bez Pegazowych skrzydeł, ale jednak uskrzydlony, bo husarski.

 

A po łacinie eques polonus – oznacza zarówno polskiego szlachcica, jak i polskiego jeźdźca. Stan szlachecki – to stan rycerski, a rycerz to po prostu jeździec. Rycerstwo wyrosło z konnych wojowników obdarzonych przywilejami w zamian za obowiązek obrony Ojczyzny.

 

 

Koń polityczny – rajca publiczny

A teraz Sienkiewicz i jeden z arcymonologów Pana Zagłoby.

– Oto, gdy Pan Bóg konia stworzył, przyprowadził go przed ludzi, żeby zaś jego dzieło chwalili. A na brzegu stał Niemiec, jako to się oni wszędy wcisną. Pokazuje tedy Pan Bóg konia i pyta się Niemca: co to jest? A Niemiec na to: Pferd! – Co? – powiada Stwórca – to ty na moje dzieło „pfe” mówisz? A nie będziesz ty za to, plucho, na tym stworzeniu jeździł – a jeśli będziesz, to kiepsko. To rzekłszy, Polakowi konia darował. Oto dlaczego polska jazda najlepsza, a zaś Niemcy, jak poczęli piechotą za Panem Bogiem drałować a przepraszać, tak się na najlepszą piechotę wyrobili.

 

Baśni tej przeczą starożytni, donoszący, że to właśnie Słowianie wojowali piechotą. Ale w wieku XVI uznano Słowian za Sarmatów; Sarmaci zaś prezentują się na kolumnie Trajana konno i pancerno, z długimi lancami w ręku. Toteż w XVI wieku rysowano Lecha i jego wędrujących poddanych jako gigantyczną, kawaleryjską ciżbę. Jeszcze u schyłku Pierwszej Rzeczypospolitej pewien Anglik uważał konne harce polskiej młodzi za genetycznie uwarunkowane sarmackim pochodzeniem.

 

Ta „rumaczna” przeszłość miała wymiar polityczny. Wespazjan Kochowski pisał w swoich Annales o tym, w co wszyscy wierzyli: że za króla Lecha Polacy na koniach sejmy odprawowali… w otwartem polu wolne rady odprawując. Pamięć o mitycznych konnych sejmach odżyła po potopie, kiedy szlachta, węsząc antypolskie spiski, postanowiła obradować konno. Konno też obradowały w kole rycerskim zbuntowane wojska Rzeczypospolitej. Konno odbywano wolne elekcje.

 

Wierzchowiec narodowiec i Ekonomika ziemiańska

Na rycinach Stefana Della Belli z wjazdem Ossolińskiego do Rzymu; na Jeźdźcu polskim Rembrandta, na słynnej Rolce sztokholmskiej – kłębią się tłumy Polaków w pysznych narodowych strojach i na rumakach osiodłanych po narodowemu, uprzężach i siodłach nabijanych kosztownymi klejnotami, o wysokich łękach. Nie tylko husarze, także nasi królowie wskakiwali w takie siodła. W zamku mojego rodzinnego Kórnika przechowuje się takie właśnie siodło króla Michała.

 

Sarmaci hodowali konie chętnie, mieli też własną końską literaturę, choć niespecjalnie obfitą. Że wymienię Drohostajskiego Hippikę to jest o koniach księgi (1603) i rozdział z Ekonomiki ziemiańskiej Haura (1689). Hodując konie własne, ujeżdżali rozmaite:

 

…thracii [konie trackie], to jest tureckie, drugie hiszpańskie, inne samogitici – żmudy [żmudzkie], albańskie, poddunajskie, frisii – fryzy [fryzyjskie], angielskie, bachmaty tatarskie i czerkieskie, arabskie, neapolitańskie, asturskie etc. …

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
 

Amerykańska Polonia mocno się mobilizuje. Powodem jest procedowana właśnie w Kongresie Stanów Zjednoczonych ustawa wzmacniająca pozycję organizacji żydowskich, które domagają się między innymi od naszego państwa wielomiliardowych odszkodowań za mienie utracone przez pozbawione spadkobierców ofiary Holokaustu. Nasi rodacy i część ekspertów twierdzą, że sprawa jest bardzo poważna, towarzyszy jej jednak milczenie rodzimych mediów i bierna postawa władz.

 
 

- Wierzcie w Ewangelię Życia, czyli Dobrą Nowinę o życiu, które dał nam Bóg i uczynił nas za nie odpowiedzialnym - mówił abp Marek Jędraszewski podczas uroczystej Mszy Świętej inaugurującej 50. rocznicę ogłoszenia przez Pawła VI encykliki „Humanae Vitae”, która odbyła się w niedzielę w parafii św. Jana Kantego w Krakowie.

 

Polska polityka migracyjna nie powinna zbytnio angażować polskich biskupów. W ocenie Jana Pospieszalskiego, hierarchowie winni raczej zająć się głoszeniem Królestwa Bożego i wypełnianiem misyjnej działalności Kościoła. - Biskupi zamiast pouczać ws. migrantów, powinni zastanowić się, czy nie abdykowali ze swojej misji – zaznaczył publicysta.

 

„Episkopat Polski powinien publicznie zabrać głos w obliczu zamętu na skalę światową, jaki wywołał posynodalny dokument papieski Amoris laetitia” - tymi słowami prof. dr hab. Marek Kornat skomentował swój udział w akcji „Polonia Semper Fidelis” zorganizowanej przez Instytut im. ks. Piotra Skargi.

 

Stany Zjednoczone są bliskie przywrócenia „świętości życia w centrum amerykańskiego systemu prawnego”. - Administracja Trumpa całkowicie popiera ten ruch – zapewnił wiceprezydent Mike Pence podczas przemówienia wygłoszonego do uczestników „Marszu dla Życia” w Waszyngtonie.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.