17 października 2017

Kardynał Mueller: jasność nauczania św. Tomasza kryterium rozumienia Amoris laetitia

(FOT.Marcin Austyn/PCh24.pl)

Zestawienie nauczania św. Tomasza z Akwinu na temat sakramentów i grzechu ciężkiego z wypowiedziami niektórych episkopatów na temat Amoris laetitia mogłoby otworzyć wielu ludziom oczy, uważa kardynał Gehrard Mueller.

 

Kardynał Gerhard Ludwig Mueller, były prefekt Kongregacji Nauki Wiary, udzielił wywiadu niemieckiemu dziennikowi katolickiemu „Die Tagespost”. Mówił w nim między innymi o problemach związanych z Amoris laetitia.

Wesprzyj nas już teraz!

 

Hierarcha był pytany o prace niemieckiej grupy językowej podczas drugiego synodu oraz o to, czy Amoris laetitia jest, jak chcieliby niektórzy, w istocie „czystym tomizmem”.

 

– To ja osobiście w tej grupie językowej zwróciłem uwagę na kwestie 79 i 80 trzeciej części Summy teologii, tak, by kardynał Christoph Schonborn był szczęśliwy z powodu tego wszystkiego, co jego brat zakonny [Schönborn jest dominikaninem – red.] powiedział już sześćset lat temu na temat prawidłowego i owocnego przyjmowania Eucharystii – przyznał kardynał.

 

– Gdy Ojciec Święty przywołuje na pomoc Doktora Powszechnego celem właściwego odczytania Amoris laetitia w świetle zdefiniowanej na Soborze Trydenckim katolickiej nauki sakramentalnej, to może to oznaczać tylko to, że w wymagającej wyjaśnienia argumentacji Amoris laetitia jasność świętego Tomasza stanowi kryterium, nic innego.  Chcemy wyjaśnić to, co niejasne, a nie zaciemniać to, co jasne – powiedział kardynał.

 

Trzeba zapewnić Kościołowi jedność w prawdzie Ewangelii – dodał.

 

Pytany, czy św. Tomasz z Akwintu mógłby podpisać się pod „rozwiązaniami duszpasterskimi” proponowanymi przez episkopaty Malty, Filipin czy Buenos Aires w kwestii rozwodników w nowych związkach, kardynał podkreślił, że Kościół nie może rezygnować z całej tradycji Urzędu Nauczycielskiego oraz z fundamentalnych zasad interpretacyjnych mających swoje uzasadnienie w samym objawieniu.

 

 – Aplauz opinii publicznej nie jest żadnym kryterium teologicznym. Niektórym mogłoby otworzyć oczy zestawienie tych tekstów [wyjaśnień episkopatów – red.] z odpowiednimi wypowiedziami świętego Tomasza na temat sakramentów pokuty, eucharystii i małżeństwa, na temat sumienia i przykazań Bożych, na temat pojęcia grzechu ciężkiego i stanu łaski uświęcającej – powiedział.

 

Kardynał odniósł się także do Correctio filialis, której autorzy podnoszą wprost zarzut głoszenia herezji wobec niektórych interpretacji Amoris laetitia.

 

– Między największymi krytykami a najbardziej zajadłymi obrońcami utworzyła się przepaść. Tego sporu nie można przeczekać ani zakończyć go jakimś nokautem – stwierdził Mueller. W jego ocenie trzeba postawić na oparty na wzajemnym zaufaniu dialog teologiczny i rozwiązywać problemy rzeczowo.

 

 – Nie można poddawać w wątpliwość nierozerwalności małżeństwa, nie należy też pozostawać bezczynnym na polu duszpasterskim w obliczu wielu kryzysów małżeńskich […]. Jedni stawiają znak stopu przed niebezpieczną dziurą, inni próbują zbudować nad nią most. Obie rzeczy są konieczne na drodze zbawienia – zakończył były prefekt Kongregacji Nauki Wiary.

 

 

Pach

Źródło: die-tagespost.de

 

 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(0)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Skutecznie demaskujemy liberalną i antychrześcijańską hipokryzję. Wspieraj naszą misję!

mamy: 104 655 zł cel: 300 000 zł
35%
wybierz kwotę:
Wspieram