DZIŚ JEST:   21   LISTOPADA   2017 r.

Ofiarowanie NMP
Św. Gelazego I, papieża
Św. Alberta, biskupa
 
 
 
 

Kard. Mueller zmienia stanowisko wobec Amoris Laetitia? Roberto de Mattei podejmuje polemikę

Kard. Mueller zmienia stanowisko wobec Amoris Laetitia? Roberto de Mattei podejmuje polemikę
fot. REUTERS/Max Rossi/File Photo/FORUM

Profesor Rocco Buttiglione w swojej książce „Przyjazne odpowiedzi dla krytyków Amoris Laetitia” rozprawia się z argumentami krytyków tej adhortacji. Przychylny wstęp do tej publikacji napisał były prefekt Kongregacji Nauki Wiary. Tymczasem polemikę z ich tezami napisał włoski historyk Roberto de Mattei na łamach „Corrispondenza Romana”.

 

„Możliwe, że konflikt pojawiający się tu pomiędzy publiczno-obiektywnym statusem drugiego małżeństwa, a subiektywną winą może otworzyć, pod (…) warunkami drogę do sakramentów pokuty i Komunii świętej – po dokonanym na forum wewnętrznym duszpasterskim rozeznaniu" – pisze kardynał Mueller.

 

Były prefekt Kongregacji Nauki Wiary podkreśla, że „Amoris Laetita” nie zaprzecza prawdzie o nierozerwalności małżeństwa. Przekonuje ponadto, że Franciszek nie próbuje wiązać sumień wiernych sprzecznymi z Magisterium prawdami i nie popiera etyki sytuacyjnej.

 

O ile więc do tej pory kardynał Mueller zdawał się on nie akceptować możliwości dopuszczenia rozwodników w nowych związkach do Komunii świętej, o tyle obecnie zdaje się przychylać do tezy Rocco Buttiglionego. Zgodnie z nią z jednej strony obiektywne prawo moralne pozostaje niezmienione: cudzołóstwo jest złe. Z drugiej jednak w pewnych przypadkach można zakwestionować odpowiedzialność moralną dopuszczających się cudzołóstwa. Dzieje się tak w przypadkach, gdy ograniczona zostaje dobrowolność lub świadomość.

 

Dlatego też, jak twierdzi Rocco Buttiglione, rozwodnicy w nowych związkach mogą pragnąć zmiany tej sytuacji, jednak nie móc tego uczynić, choćby z powodu konkretnej sytuacji życiowej. Dzieje się tak choćby w przypadku, gdy krok ten spowodowałby prawdopodobne negatywne konsekwencje dla przyszłości dzieci.

 

Jan Paweł II dopuszczał w takich przypadkach pozostanie w nowym związku, jednak pod warunkiem wstrzymania się od kontaktów płciowych. Jednak zdaniem Rocco Buttilgionego, także owo „życie jak brat z siostrą” może w pewnych przypadkach prowadzić do opłakanych konsekwencji psychologicznych dla pary i dla dzieci. Dlatego też w takich sytuacjach dopuszcza on zgodę na przystąpienie do sakramentów poprzedzone okresem rozeznania. Dopuszczenie penitenta do sakramentów nie zmienia faktu obiektywnego naruszenia prawa moralnego.

 

Ta forma obrony liberalnej interpretacji Amoris Laetitia jest dość umiarkowana. Jej zwolennicy powołują się niekiedy na kanon 1735 Katechizmu Kościoła Katolickiego. Zgodnie z nim „poczytalność i odpowiedzialność za działanie mogą zostać zmniejszone, a nawet zniesione, na skutek niewiedzy, nieuwagi, przymusu, strachu, przyzwyczajeń, nieopanowanych uczuć oraz innych czynników psychicznych lub społecznych”.

 

Jednak Roberto de Mattei przestrzega przed tego typu argumentacją. Zdaniem włoskiego historyka stanowią one przejaw etyki sytuacyjnej, potępionej przez Piusa XII w przemówieniu do Światowej Federacji Światowej Młodzieży Żeńskiej 18 kwietnia 1952 roku.

 

Jak twierdzi Roberto de Mattei w środowym wydaniu „Corrispondenza Romana”, Magisterium Kościoła już od niepamiętnych czasów potępiało tezę, jakoby „wszystkie czyny dokonywane w nieświadomości pozbawione były jakiejkolwiek winy”. Historyk przestrzega przed nadużywaniem częściowego lub całkowitego zwolnienia z odpowiedzialności moralnej za obiektywne złamanie przykazań.

 

Włoski autor przyznaje, że na wszystkie nasze działania wpływ ma wychowanie, środowiskom struktury społeczne, geny, a także wykształcone nawyki życiowe. Mimo to ponosimy odpowiedzialność za wszystkie działania, obejmujące choćby jakąś świadomość obowiązującego prawa naturalnego, o ile nie zostały one popełnione pod wpływem przemocy fizycznej. „Przemoc moralna”, taka jak propaganda medialna, nie jest wystarczająca do zwolnienia z odpowiedzialności – przekonuje historyk.

 

Zdaniem Roberto de Matteiego, historyczne lub społeczne okoliczności mogą zmienić moralność złego czynu, jednak nie jego wewnętrzne zło. O ile jednak napisana przez Jana Pawła II encyklika Veritaris Splendor podkreśla istnienie „absolutnej moralności”, o tyle „Amoris Laetitia”, podporządkowuje je sumieniu danego człowieka. W ten sposób czyni każdą sytuację unikatową i niepowtarzalną.

 

W przypadkach trudności w realizowaniu prawa moralnego, chrześcijanin nie powinien uciekać się do żadnych wybiegów, lecz do łaski Bożej – przekonuje włoski historyk. Tymczasem łaska to „słowo, o jakim krytycy Amoris Laetitia zdają się nie słyszeć” – jak przekonuje włoski historyk.

 

Źródła: Corrispondenza Romana (tłumaczenie na angielski Francesca Romana, rorate-caeli.blogspot.com) / lastampa.it / Katechizm Kościoła Katolickiego

 

 

 

mjend

 

 

 

 

 


DATA: 2017-11-07 08:16
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
1
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Czy prof. de Mattei nie pojmuje z kim prowadzi polemikę i w jakim momencie ? Przecież naraża się na śmieszność i podważa zaufanie do swojej osoby.
11 dni temu / Iskierka
 
Nie rozumiem po co obniżać poprzeczkę w AL.Wykazywanie się zrozumieniem jest dobre w znaczeniu opieki duchowej.Rozumiem,że ci ciężko w tej sytuacji.Rozumiem twój upadek,żeś głupio zrobił,że Cię pochłonęła miłość własna,ale zgrzeszyłeś cudzołożniku.Przykazanie miłości stawia na pierwszym miejscu Pana Boga,a nie to co ja chcę.Grzech jest grzechem i w jak piękne słowa się tego nie ubierze dalej jest grzechem.A skoro grzech już nie jest grzechem, to po cóż się nawracać?Wszystkie tłumaczenia , że grzechu nie mamy są głupie i sami siebie okłamujemy.A po co rozwiąźli i uwikłani chcą chodzić do komunii?Jeszcze bardziej krzywdzić Boga.Nie rozumiem czemu tak chcą komunii i zmiany przykazań?Przecież są inne wyznania.religie,sekty proszę bardzo-znajdź sobie taką w której jest to dozwolone co robisz.A słowem pocieszenia dla rozwiedzionych w ponownych związkach niech będzie-Łaski Bożej Wam starczy,aby zmienić życie grzeszne.Bóg stworzył świat,a Tobie miałby poskąpić swej łaski.
12 dni temu / kasiakasia
 
Navigare necesse est, vivere non est necesse. Żeglowanie jest koniecznością, życie nie jest koniecznością. "Navigare" do portu zbawienia."Vivere" na tym łez padole...
13 dni temu / Leo
 
@uzależniony Napiszę wprost. Czy upadasz, gdy myślisz o Swojej mamie, czy babci? Zgaduję, ze nie. Prawda czy fałsz? Jeśli możesz, to przenieś ten szacunek, czy nawet podziw na inne kobiety. A w najgorszych chwilach rozważanie o rzeczach ostatecznych byłoby nad wyraz pomocne. Tak myślę. Z Panem Bogiem i Najświętszą Panienką.
13 dni temu / 123
 
@uzależniony Twoje kłopoty wynikają z tego, że postawiłeś siebie na świeczniku. Zamiast myśleć o innych dreczysz sie myślami o sobie. Zmień postawę z pożytkem dla siebie i innych. Egoizm zamień na altruizm. Może jest w Twoim otoczeniu ktos starszy, samotny . Zrób zakupy starszej osobie, albo jak masz dobry kontakt z ksiedzem spytaj go, powinien mieć rozeznanie kto potrzebuje w parafii choćby towarzystwa. Wypiłbyś herbatę z jakimś samotnym chorym. To tylko przykład, ale czułbyś sie potrzebny i przestał mysleć tylko o sobie, bo nie jesteś pępkiem świata. Dobre uczynki na pewno pomogą nie tylko Tobie, ale i bliźnim.
13 dni temu / Michu.
 
@uzależniony, Bracie, w intencji nas wszystkich, którzy wdepnęli w porno i wbiło im się do głowy właśnie zapaliłem świecę wieczystą w "Twoje światło w Fatimie". Nie Ty jeden walczysz... Trzymaj się twardo! @incuss - szacunek za szacunek. Z Bogiem, Panowie.
14 dni temu / Pierre_
 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
REKLAMA
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.

 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI