DZIŚ JEST:   24   PAŹDZIERNIKA   2017 r.

Św. Antoniego Marii Clareta
Bł. Jana Balickiego
 
 
 
 

Gender na KUL?

Gender na KUL?

Katolicki Uniwersytet Lubelski otwiera nowy kierunek „Teksty kultury i animacja sieci”. Kierunek ma być nowoczesny i innowacyjny. Szczególną uwagę przykuwa jednak jeden punkt programu studiów – wykład „Gender: feminizm, queer studies, men’s studies”. PCh24.pl przyjrzało się sprawie.

 

„Teksty kultury i animacja sieci to innowacyjny kierunek studiów I stopnia (studia licencjackie o profilu praktycznym), który będzie prowadzony od roku akademickiego 2013/2014 przez Instytut Filologii Polskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Studia przygotują absolwentów do pracy w nowych zawodach gospodarki opartej na wiedzy i na wykorzystaniu narzędzi cyfrowych, do tworzenia i animacji kultury sieciowej oraz do twórczych działań w obszarze humanistyki cyfrowej” – czytamy na stronie internetowej KUL.

 

Wykład o gender

 

W programie nowych studiów, zainteresował nas jeden punkt: wykład „Gender: feminizm, queer studies, men’s studies”. Nazwa wykładu intryguje. Gender to przecież nowa, lewacka ideologia, która traktuje płeć jako role, cechy i zachowania, które są kształtowane przez społeczeństwo i kulturę, nie zaś przez biologię i tradycję.

 

Skontaktowaliśmy się uczelnią, by dowiedzieć się, o czym ma traktować wykład. Czy ma być tylko przedstawieniem nowej ideologii, jaką jest gender? Czy raczej ideologia tam ma być popularyzowana na KUL? Przedstawiciele uczelni twierdzą, że wykład o gender ma służyć przybliżeniu tego wątku.

 

„W przekonaniu Autorów programu studiów zaznaczenie – obok wielu innych - i tego punktu na mapie współczesnej kultury, ma służyć rzetelnemu i możliwie pełnemu rozpoznaniu zjawisk składających się na współczesność oraz na jej ideową dynamikę, co pozwoli naszym absolwentom w mądry sposób brać odpowiedzialność za ludzką rzeczywistość i fundujące ją wartości. Zajęcia będą miały charakter typowo uniwersytecki i powierzone zostaną do przeprowadzenia osobie kompetentnej, zajmującej się zawodowo współczesną teorią badań literackich i kulturowych, a przy tym odpowiedzialnej i doświadczonej dydaktycznie” – poinformowała nas dr Lidia Jaskuła, rzecznik KUL.

 

Wprowadzenie do programu nowych studiów tematyki gender nie jest, zdaniem rzecznika, żadnym preludium do wprowadzenia kierunku gender studies. „Katolicki Uniwersytet Lubelski nie planuje uruchamiania kierunku gender studies” – twierdzi dr Jaskuła. „W ramach studiów „Teksty kultury i animacja sieci” problematyka gender i powiązane z nią zjawiska kulturowe stanowią jedynie drobny i zdecydowanie poboczny element rozległej struktury programowej, która będzie realizowana” – dodaje.

 

Ośrodek Brama Grodzka i Krytyka Polityczna

 

W sprawie pojawia się jednak inny wątek. Nowy kierunek studiów powstał we współpracy z Ośrodkiem Brama Grodzka TeatrNN. Jest on promowany przez takie media i środowiska jak „Gazeta Wyborcza”, czy krąg „Krytyka Polityczna”. „GW” pisze o nim, że jest znany z „nieszablonowych akcji kulturalnych”, zaś w „Krytyce Politycznej” Ośrodek chwalony jest chociażby ze ekspozycję malarstwa Józefa Czechowicza. Dla „Krytyki” ważne jest to m.in. dlatego, że był on „gejem”.

 

Ale Ośrodek współpracuje też z Klubem Krytyki Politycznej w Lublinie. Taką informację znajdujemy na facebookowym fanpage’u Klubu. Z kolei szef Ośrodka Tomasz Pietrasiewicz udzielił jakiś czas temu wywiadu „Krytyce Politycznej”. Chwalił tam między innymi manifestację Kolorowa Niepodległa. Zorganizowały ją lewackie środowiska w 2011 roku, jako kontrę przeciwko Marszowi Niepodległości, który, zdaniem organizatorów Kolorowej, miał promować faszyzm. Pietrasiewiczowi bardzo spodobał się pomysł. Stwierdził, że Kolorowa Niepodległa „(…) manifestowała przeciw szowinistycznym hasłom głoszonym przez uczestników marszu niepodległości (…)”.

 

Ośrodek Brama Grodzka, przy współpracy z „Krytyką Polityczną” zorganizował też spotkanie z Agnieszką Wiśniewską, autorką książki „Duża Solidarność, mała Solidarność. Biografia Henryki Krzywonos”. Przypomnijmy, że sama Krzywonos jeszcze do niedawna była idolem środowisk feministycznych.

 

Ośrodek Brama Grodzka wydaje też kwartalnik „Scriptores”. Możemy w nim znaleźć, nie tylko teksty księży, a nawet śp. abp. Życińskiego, ale także rozmowy z takimi postaciami lewicy jak Zygmunt Baumann, Aleksander Małachowski, czy postkomunistka Izabella Sierakowska.

 

Lewica nauczy wartości?

 

Skąd pomysł, by KUL współpracował właśnie z Ośrodkiem Brama Grodzka? Jak przeczytaliśmy w jednej z informacji, Ośrodek na nowym kierunku studiów ma prowadzić zajęcia o wykorzystaniu Internetu w szerokorozumianej kulturze.

 

Jak KUL wyjaśnia swoją współpracę z Ośrodkiem Brama Grodzka? „’Teksty kultury i animacja sieci’ to kierunek mający przygotowywać do kulturowego zagospodarowywania tych obszarów współczesności, które wiążą się z postępującą "cyfryzacją" i "usieciowieniem” życia, ale także do twórczych działań opartych na wartościach, które zostały nam przekazane i nawiązujących do dorobku przeszłości. Ośrodek ‘Brama Grodzka - Teatr NN’ jest miejską instytucją kultury, która od lat pracuje na wspomnianych polach, a jej dokonania w tym względzie są ważne” – odpowiada nam KUL. I jednocześnie zapewnia, że współpracuje też z innymi ośrodkami kultury.

 

Co przedstawiciele Ośrodka Brama Grodzka przygotują dla studentów by nauczyć „zagospodarowania obszarów współczesności (…) opartych na wartościach, które zostały nam przekazane (…)”? Przekonamy się w semestrze 2015/2016, kiedy ruszy nowy kierunek studiów. Dotychczasowa działalność Ośrodka wskazuje, że nic dobrego z tego nie wyniknie.

 

 

Krzysztof Gędłek, mm


DATA: 2013-05-23 07:19
AUTOR: KRZYSZTOF GĘDŁEK
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Nie rozumiem tego oburzenia. Może i to jest uczelnia katolicka, ale to nie znaczy, żeby zamykać się na wiedzę o współczesnych teoriach literatury i tendencjach. Można mieć negatywny stosunek do danej teorii, ale trzeba ją znać. Na tym mniej więcej polega egzamin z teorii literatury na filologii polskiej (a przecież o tym tu mowa, trzeba orientować się w tym, jakie są teorie i na czym one polegają. Uważam, że każdy polonista powinien posiadać taką wiedzę. Dzięki temu może wykazać, dlaczego nie zgadza się z taką, a nie inną interpretacją danego tekstu. A uwierzcie mi licealiści z dobrych szkół profilach humanistycznych naprawdę coraz bardziej interesują się wszelkimi kierunkami, które są teraz "trendy", zwłaszcza filozofią gender. Więc trochę nie wypada, żeby ich nauczyciel nie miał nic do powiedzenia na ten temat i to nie dlatego, że się z tym nie zgadza (oczywiście on się będzie z tym nie zgadzać), ale dlatego, że w ogóle nie orientuje się w danym temacie.
ponad 4 lata temu / Gość
 
@soplica - popieram, wychowanie seksualne na ulicy jest zdecydowanie lepsze!
ponad 4 lata temu / wojtulu
 
To są przecież zajęcia dla ludzi w wieku koło 20lat, i raczej wątpliwe jest że oni się z tym "zjawiskiem" nie zetknęli, świadomie bądź nie. Odpowiednie przedstawienie tematu, zagrożeń to podstawa. Można udawać, że coś nie istnieje, że się nie dzieje, zamiast skonfrontować się z problemem.
ponad 4 lata temu / człowiek mający zajęcia z genderu
 
Przy założeniu,że wykład o gender objaśniłby istotę tego zjawiska i konsekwencje jego stosowania w życiu rodziny i społeczeństwa oraz stanowisko Kościoła w tej sprawie , to można by zrozumieć.Mnie osobiście niepokoi natomiast bardzo wpuszczenie "konia trojańskiego" na KUL poprzez współpracę z teatrem Brama Grodzka.Z tego to dopiero będzie problem!
ponad 4 lata temu / Nika
 
"Nazwa wykładu intryguje. Gender to przecież nowa, lewacka ideologia, która traktuje płeć jako role, cechy i zachowania, które są kształtowane przez społeczeństwo i kulturę, nie zaś przez biologię i TRADYCJĘ." A czy tradycja nie jest tworem społecznym przypadkiem?
ponad 4 lata temu / mtc
 
Czyżby wielkie długi jakie ma teraz KUL muszą zmieniać filozofię myślenia. Czy trzeba sprzedać wartości i wystawić na próbe wielki autorytet JP II po to by zachować stołek i nie małe pensje dla zasiedziałych. Gdzie mój KUL z lat 80-90 ubiegłego stulecia. Czy w tym zatroskaniu o kasę nie zapomniano o Bogu i Człowieku. Na litość Boską jeżeli KUL zaczyna dotykać tak niebezpiecznych w dzisiejszych czasach problematyki to co nam zostanie? Pewnie ktoś podpowie-WIARA OJCÓW NASZYCH. Tak. Amen
ponad 4 lata temu / amicus
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
REKLAMA
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.

 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI