REKLAMA
DZIŚ JEST:   11   GRUDNIA   2017 r.

Św. Damazego I, papieża
Św. Daniela, pustelnika
 
 
 
 

Garść faktów o kobietach w świecie filmu

Garść faktów o kobietach w świecie filmu
Sorn/wikimedia.commons / licencja Creative Commons.

Według raportu Brytyjskiego Instytutu Filmowego płeć jest „najważniejszym czynnikiem” wpływającym na zainteresowanie poszczególnymi gatunkami filmowymi. Aż 83 proc. ankietowanych osób, lubiących filmowe romanse, to kobiety. Płeć piękna stanowi zdecydowaną większość również wśród miłośników komedii romantycznych (72 proc.), musicali (71 proc.) i filmów familijnych (64 proc.). Mężczyźni z kolei stanowią większość wśród widzów science-fiction, filmów sensacyjnych i przygodowych, fantasy oraz horrorów.

 

Oprócz faktu, iż jest to jeszcze jeden dowód na to, że „stereotypy” dotyczące płci - a więc kojarzenie męskości z agresją, skłonnością do ryzyka i współzawodnictwa, a kobiecości z macierzyństwem, ogniskiem rodzinnym, wrażliwością i delikatnością -  wcale nie są stereotypami, warto o tym pamiętać, zastanawiając się, czy kobieta może paść ofiarą seksizmu na prestiżowym festiwalu filmowym.

 

Zdaniem 1,4 tys. feministek z Francji bowiem szowinistyczni organizatorzy festiwalu w Cannes w roku 2012 dyskryminowali kobiety, ponieważ żaden ze stających w szranki filmów nie został wyreżyserowany przez przedstawicielkę płci pięknej.

 

W liście protestacyjnym - sygnowanym przez 1,4 tys. kobiet pracujących w przemyśle filmowym i opublikowanym w centrolewicowym „Le Monde” - mogliśmy przeczytać: „Wszystkie 22 filmy w oficjalnej selekcji zostały wyreżyserowane, szczęśliwym zbiegiem okoliczności, przez 22 mężczyzn. To znak dla kobiet, że nie ma sensu robić filmów, bo po czerwonym dywanie w Cannes i tak mogą chodzić jedynie jako hostessy”.

 

Takie postawienie sprawy zadziwiło zarówno organizatorów, jak i filmowców, których dzieła zakwalifikowano do konkursu. Dyrektor artystyczny imprezy, Teodoryk Fremaux, starał się przekonywać zdruzgotane panie, że jury nie kieruje się płcią przy wyborze filmu do konkursu i że nie była ona w przeszłości - ani nie jest obecnie - żadną przesłanką podczas selekcji obrazów. Nigdy też, podkreślał, nie zdarzyło się, by film dostał się na festiwal tylko dlatego, że nakręciła go kobieta. Jednak powyższe wyjaśnienie nie wystarczyło. Także i w Polsce, gdzie reżyserka Magdalena Piekorz tak skomentowała całą sytuację: „Mam nadzieję, że to przypadek. Zawsze wydawało mi się, że reżyseria nie jest kwestią płci, ale pewnej wrażliwości. Jeśli jest to zamierzone działanie, to nie jest to dla naszej płci pozytywne i niezbyt rokuje na przyszłość”.

 

Spójrzmy więc na liczby. W Hollywood w 2011 r. zaledwie 5 proc. filmów zostało wyreżyserowanych przez kobiety. Jeśli zatem w Cannes do konkursu zakwalifikowano 22 obrazy, to statystycznie tylko jeden z nich (oczywiście przykładając miarę hollywoodzką, ale w Polsce i innych krajach Europy odsetek filmów zrealizowanych przez panie jest niemal identyczny) powinien być nakręcony przez kobietę. Co więcej, w 2011 r. na 20 filmów pokazywanych w głównym konkursie festiwalu Cannes aż 5 produkcji (czyli 25 proc.!) było wyreżyserowanych przez kobiety - a więc to mężczyźni mieli wówczas prawo do mówienia o seksizmie i nadreprezentacji filmów „kobiecych”.

 

Być może problem leży więc gdzieś indziej, np. w tym, że mężczyźni są po prostu lepszymi reżyserami niż kobiety. Podajmy kilka liczb:

 

- na liście 40 najwybitniejszych współczesnych reżyserów filmowych, opublikowanej przez - uwaga - postępowy brytyjski „The Guardian”, czyli angielską wersję „Gazety Wyborczej”, znajdują się... dwie kobiety;      

- od 1929 do 2013 r. tylko jedna kobieta dostała Oscara za reżyserię;       

- od 1946 do 2013 r. tylko jedna kobieta dostała nagrodę za reżyserię na festiwalu filmowym w Cannes;

- od 1956 do 2013 r. tylko jedna kobieta dostała nagrodę za reżyserię na festiwalu filmowym w Berlinie.

 

Oczywiście zawsze można powiedzieć, że krytycy na całym świecie - w większości mężczyźni - celowo nie przyznają nagród kobietom, by utwierdzić na świecie męską dominację, tradycyjny ład społeczny itd. Problem w tym, że dziesięciu dowolnie wybranym wybitnym reżyserom-mężczyznom - dajmy na to Scorsese, Felliniemu, Bergmanowi, Allenowi, Tarkowskiemu, Altmanowi, Hitchcockowi czy Kurosawie (a można takich dziesiątek ułożyć jeszcze wiele) - naprawdę nie sposób przeciwstawić jednej, równie mocnej „reprezentacji” kobiet.

 

 

           

Magdalena Żuraw

 

  

 

 


DATA: 2016-06-06 07:41
AUTOR: MAGDALENIA ŻURAW
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
REKLAMA
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.