DZIŚ JEST:   23   LISTOPADA   2017 r.


Św. Kolumbana Młodszego
Św. Klemensa I, papieża
 
 
 
 

Dlaczego tylu młodych woli „starą Mszę”?

Dlaczego tylu młodych woli „starą Mszę”?
fot. wdtprs.com

Wypowiedź papieża Franciszka na temat „nieodwracalności” reformy liturgicznej wywołała poruszenie w Kościele. Tygodnik „Catholic Herald” postanowił zwrócić uwagę na ogromną przepaść, jaka dzieli najstarsze i najmłodsze pokolenie dzisiejszych katolików. Opisał przy tym wstrząsającą historię klasztornego palenia przedsoborowych książek, by tylko nie wpadły w ręce młodych tradycjonalistów!


Liberalni komentatorzy świętowali ostatnio „ponowne pojawienie się swego rodzaju neo-klerykalizmu” oraz „cofnięcie się ruchu restauracyjnego w liturgii”.    


Wszystko za sprawą wypowiedzi papieża Franciszka, skierowaną w ubiegłym tygodniu do włoskich liturgistów: „Po tej długiej podróży możemy potwierdzić z pewnością oraz władzą popartą Magisterium, że reforma liturgiczna jest nieodwracalna”.


Jak pisze Matthew Schmitz na stronie tygodnika Catholic Herald „liberałowie mają powód do radości: Franciszek okazał życzliwość dla ich [liberałów] pragnienia liturgii, która bardziej przypomina komunalny posiłek niż starożytną ofiarę. Jednak czy deklaracja Franciszka oznacza, że po tysiącleciach rozwoju liturgicznej ewolucji dotarła ona do ostatniego stadium i musi się teraz zatrzymać?”.  


Zdaniem komentatora ogłoszona reforma liturgiczna wcale nie musi być nieodwracalna. Pytanie nie dotyczy bowiem tego, czy możemy cofnąć przeszłe błędy, ale czy możemy posprzątać wytworzony bałagan?

Uwagi papieża Franciszka, jak zauważa felietonista, są kolejną oznaką niezadowolenia z tradycjonalistycznego kierunku, w którym młodzi katolicy starają się pchać Kościół. Dobrze widać to w historiach, które papież opowiada na temat młodych księży krzyczących na obcych i bawiących się w przebieranki, i zestawianiu ich z „dobrym przeciwieństwem” a więc z mądrymi, starymi, współczującymi (i liberalnymi) duchownymi. Zwolennicy posoborowej liturgii, pisze Schmitz, stworzyli wariację na temat piosenki Johna Lennona Imagine: „Jesteśmy dziadkami wezwanymi do marzeń i przekazania naszych marzeń dzisiejszej młodzieży: potrzebują jej”. „Być może, ale nie wydaje się by młodzież chciała je przyjąć” - komentuje Schmitz.


Wiek wcale nie dyktuje preferencji w kwestii dogmatyczności oraz wolności, rytualności lub przypadkowości. Jednak rzeczywiście, współcześnie wielu młodych katolików nie zgadza się ze starymi progresistami.

„Każdy kto ma jakiekolwiek wątpliwości w tej kwestii powinien odwiedzić klasztor lub konwent, w którym młodzi mnisi są niemal niezmiennie bardziej tradycjonalistyczni niż ich starsi koledzy”, zauważa Schmitz. Po czym dodaje: „we Francji, w ciągu dwudziestu lat, większość księży będzie celebrować wyłącznie tradycyjną mszę łacińską. Gdziekolwiek się spojrzy, młodzi preferują stary ryt”.


Dziennikarz na dowód opisywanych zmian w Kościele przywołuje historię ojca René Dinklo, prowincjała duńskich Dominikanów i jedynego członka jego zakonu z Pokolenia X (ludzie urodzeni w latach ok. 1961–1983, którzy nie wiedzą dokąd mają zmierzać, poj. socjologiczne). Zanim dołączył on do zakonu we wczesnych latach 90-tych duńscy Dominikanie zrezygnowali ze swoich tradycyjnych modlitw i zaczęli wierzyć, że wkrótce zostaną przekształceni w zgromadzenie świeckich. Ojciec Dinklo nie bez podstaw uważał, że będzie ostatnim księdzem w prowincji, która istnieje od 500 lat. Jednak wkrótce zaczęły pojawiać się nowe powołania, a młodzi dominikanie chętnie odtwarzali formy życia i modlitwy z przeszłości. Młodzi mężczyźni chcą nosić habit i „na nowo odkryć wiele religijnych praktyk, rytuałów, form śpiewania i modlitwy wywodzących się z tradycji, którą starsze pokolenia odłożyły na bok”. W celu uniknięcia konfliktów generacyjnych młodzi mężczyźni zostali osadzeni w nowej siedzibie zakonu.


W 2010 roku arcybiskup Augustine DiNoia miał powiedzieć o tych młodych tradycjonalistach: „W moim odczuciu ci 20 i 30-latkowie zostali zradykalizowani przez swoje doświadczenia… w sposób, w który my nie zostaliśmy”.  

Pokolenie księży takich jak abp DiNoia starało się zjednoczyć Kościół i świat, jednakże pokolenie młodych księży wierzy, że te dwie rzeczywistości są sobie poniekąd przeciwne. „Być może trudno nam to zrozumieć, ale ci młodzi ludzie nie podzielają kulturowego optymizmu, który wielu z nas nauczyło się przyjmować za rzecz oczywistą w okresie posoborowym. Ubolewają nad „wewnętrzną sekularyzacją Kościoła”, a w szczególności nad „rozluźnieniem liturgii”. Być może to wyjaśnia ich entuzjazm dla mszału sprzed soboru. Arcybiskup DiNoia wydaje się zaniepokojony postawą kapłanów ze swojego pokolenia. Mimo, że mówili o otwartości na przyszłość „nie jestem pewny, że.... jesteśmy całkowicie gotowi na radykalne odrzucenie kultury światowej z jednej strony, a z drugiej na radykalne zaangażowanie w dominikańsko-katolicki alternatywny sposób życia, który obserwujemy  wśród młodych mężczyzn".


Schmitz zauważa, że wielu młodych katolików czuje, że pozbawiono ich dziedzictwa, które słusznie im się należy. Ludzie ci musieli ponownie złożyć fragmentaryczne elementy Tradycji, które należało przecież im przekazać w nienaruszonym stanie. Autor przedstawia historię angielskiego uczonego,  który próbował pozyskać kopię Dictionnaire de théologie catholique – książki ukazującej doktrynę i historię teologii katolickiej. Skontaktował się w tym celu z Belgiem, który pomagał podupadającym domom religijnym pozbyć się swoich bibliotek. Mężczyzna miał znaleźć wspólnotę franciszkańską, która chciała sprzedać swój zbiór, ale w ostatniej chwili wybrała inny kierunek. Mnisi postanowili… spalić książki, ponieważ nie chcieli dopuścić do tego, by trafiły w ręce tradycjonalistów!!!


Dlatego właśnie obrona wiary i tradycji katolickiej… niekiedy przed samymi katolikami, staje się naszą codziennością. Poczyńcie Państwo obserwacje we własnych parafiach, popytajcie młodych czy wszystkie modernistyczne zmiany z Kościele naprawdę im się podobają? – pyta autor Catholic Herald.

 

 



Źródło: „Catholic Herald”

malk




DATA: 2017-09-06 07:53
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Z doświadczenia ludzkiego wiadomo , że słowo ?nieodwracalność? nie stygmatyzuje. Złe reformy i złe działania ludzkie zawsze należy naprawić i wrócić do tego co jest lepsze i się sprawdziło. Jeśli młodzi to widzą to należy się cieszyć. Zachowywać ,przekazywać i wspierać. Tradycję. Co nas boli - ZDRADA (kogo? Wiadomo.) i TO , ŻE ZAMYKA SIĘ NAM USTA w podobno wspólnym domu - rodzinie (Kościele) , to że jest CENZURA i DYSKRECJA w ?otwartym? kościele. Dziwne , że tyle mówiono o emeryturze dla Benedykta XVI, który ma się dobrze a wiekowy papież Franciszek mówi o nieodwracalności i nie myśli aby odpocząć ? iść na emeryturę. Któż jak Bóg.
2 miesiące temu / Iskierka
 
To po co chodzisz do kościoła? Nie lepiej grać gdziekolwiek indziej?
2 miesiące temu / do Alajo
 
No a dlaczego tyłu ochoczo organizuje fajne mszę z gitarka chórkiem soul i ministrantami w prezbiterium? Np. parafia Augustyna we Warszawie
2 miesiące temu / PK
 
BO WTEDY MOŻNA GRAĆ W GRY NA TELEFONIE
2 miesiące temu / Ajalo
 
No a dlaczego tyłu ochoczo organizuje fajne mszę z gitarka chórkiem soul i ministrantami w prezbiterium? Np. parafia Augustyna we Warszawie
2 miesiące temu / PK
 
Kazanie mi nie przeszkadza ale powinno być o Bogu o ewangelii a nie o własnych przemyśleniach księdza na inne tematy mało jest księży jak ks Pawlukiewicz np którzy autentycznie opowiadają na kazaniu o Bogu o ewangelii a rozdrabniają się na drobne
2 miesiące temu / X
 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
REKLAMA
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.

 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI