DZISIAJ JEST
CZWARTEK 27 LIPCA
Św. Celestyna I, papieża
Bł. Rudolfa Acquavivy i Towarzyszy
Św. Celestyna I, papieża
Bł. Rudolfa Acquavivy i Towarzyszy
Imieniny obchodzą:
Cezary, Julia, Natalia
 
 
PRAWA STRONA INTERNETU
wyszukiwarka
 
 
 
 
 

Dlaczego czcimy relikwie świętych?

Data publikacji: 2015-04-13 13:00
Data aktualizacji: 2015-04-14 09:32:00
Dlaczego czcimy relikwie świętych?
By U.S. Air Force photo by 2nd Lt. Stephani Schafer [Public domain], via Wikimedia Commons

Kult relikwii w Kościele obecny jest od wieków. Choć spotykał się z atakami ze strony heretyków, trwa świadcząc o niezmiennej wierze we wstawiennictwo świętych i ponadczasowym charakterze przynależności do Mistycznego Ciała Chrystusa – Kościoła.

 

Relikwie to fragmenty doczesnych szczątków osób uznanych przez Kościół za święte lub błogosławione oraz przedmiotów z nimi związanych. Wyróżniamy relikwie trzech rodzajów: pierwszego stopnia – to części ciała świętego (najczęściej relikwie ex ossibus), drugiego stopnia – przedmioty, których święty lub błogosławiony dotykał za życia oraz trzeciego stopnia – przedmioty, które dotykały ciała świętego już po jego śmierci.

 

Katechizm Kościoła Katolickiego do kultu relikwii odnosi się w następujący sposób: Poza liturgią sakramentów i sakramentaliów katecheza powinna brać pod uwagę formy pobożności wiernych i religijności ludowej. Zmysł religijny ludu chrześcijańskiego zawsze znajdował wyraz w różnorodnych formach pobożności, które otaczały życie sakramentalne Kościoła. Są to: cześć oddawana relikwiom, nawiedzanie sanktuariów, pielgrzymki, procesje, droga krzyżowa, tańce religijne, różaniec, medaliki itp. (KKK 1674). Kościół zachęca do oddawania czci świętym, czuwa równocześnie nad właściwym rozumieniem tej praktyki.

 

Święty Paweł w liście do Koryntian buduje porównanie pomiędzy świątynią Boga a duszą wierzącego: Czyż nie wiecie, żeście świątynią Boga i że Duch Boży mieszka w was?Jeżeli ktoś zniszczy świątynię Boga, tego zniszczy Bóg. Świątynia Boga jest świętą, a wy nią jesteście (1 Kor 3, 16 – 17). W jaki jednak sposób Bóg jest obecny w swoim wyznawcy? Odpowiedź na to pytanie znaleźć możemy w Summie Teologicznej: Znamy sposób istnienia Boga wspólny wszystkim rzeczom tak, jak przyczyna jest w skutkach, które mają udział w jej dobroci, mianowicie swoją istotą, potęgą i obecnością. Jednakowoż ponad tym wspólnym sposobem jest jeszcze jeden szczególny, który przysługuje stworzeniu rozumnemu; według niego, jak się to przyjęło mówić: Bóg jest w nim tak, jak rzecz poznana jest w poznawcy, a rzecz miłowana jest w miłującym; ponieważ zaś działaniem swoim: poznaniem i miłowaniem, stworzenie rozumne dosięga samego Boga, dlatego o tym szczególnym sposobie powiadamy, że według niego Bóg nie tylko jest w stworzeniu rozumnym, ale coś więcej: mieszka w nim jak w swojej świątyni. Tak więc żaden inny skutek nie może być racją, dla której by Osoba Boska w nowy sposób była w stworzeniu rozumnym, jak tylko łaska uświęcająca. Zatem jedynym celem posłania i pochodzenia w czasie Osoby Boskiej jest łaska uświęcająca (za: „Suma teologiczna. O Trójcy Przenajświętszej. Część III o Bogu”, tłum o. Pius Bełch OP).


Jak tłumaczy o. Ryan Erlenbush na łamach Nowego Ruchu Teologicznego: Bóg obecny jest wszędzie, w całym wszechświecie, w sposób szczególny w świątyniach – miejscach tylko i wyłącznie Bogu przeznaczonych, w których nie ma miejsca na rzeczy przeciwne czci dla Trójcy Świętej. Dotyczy to także zachowań, gatunków muzycznych czy ubioru.


Podobnie rzecz ma się z ludzką duszą: obdarzona łaską uświęcającą staje się miejscem poświęconym dla uwielbienia Boga. Trójca Święta mieszka w takiej duszy w sposób szczególny – jako ktoś przez nią znany i kochany. Dusza ta sama zostaje w ten sposób wywyższona jako ta, która Boga zna i miłuje.


W sposób szczególny Duch Święty zamieszkuje dusze osób, co do których Kościół ma pewność, że zmarły w stanie łaski uświęcającej, czyniąc ich błogosławionymi i świętymi. Ich ciała stały się żyjącymi świątyniami, tabernakulum Ducha Świętego – przypominają nam o powołaniu do świętości. Przypominają także o tym, ze wszyscy poprzez chrzest zostaliśmy włączeni w Mistyczne Ciało Chrystusa.

 


Źródło: newtheologicalmovement.blogspot.com

ksz

 
baner
 
 
 
 
 
drukuj
 
 
 
POLECANE FILMY

KOMENTARZE
Nick *:
 k
Twoja opinia *:
 
wyślij opinie

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

..
GRAŻYNA
CUDOWNIE,ALE ILE KOŚCOŁÓWZBURZONO I LUDZIE TAM POGINĘLI MIMO RELIKWI
Rafał
Nie jest dla mnie jasne to wytłumaczenie, a chciałbym sobie to uświadomić, że kości ludzi uznanych przez Kościół za Świętych mogą pomagać, dla nas. W Piśmie Świętym nie przypominam sobie aby było napisane o cięciu kości ludzi Świętych, czy kogokolwiek. "Kto szuka ten znajdzie".
..
 
..
..
INFORMUJ
Wiesz o ważnym wydarzeniu?
Nie ma go na naszym portalu? Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
..
 
...

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.