DZIŚ JEST:   23   MAJA   2018 r.

Św. Leoncjusza, biskupa
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 62  >   KOŚCIÓŁ

Czym jest teologia wyzwolenia?

Czym jest teologia wyzwolenia?

Teologia wyzwolenia nie jest teologią. Nie ma też nic wspólnego z wolnością i poprawą sytuacji ubogich. Jej prawdziwym celem jest stworzenie nowego Kościoła i – jak przyznają sami animatorzy tego ruchu – skłonienie katolików do wprowadzenia komunizmu.

 

 

Teologia wyzwolenia narodziła się w latach sześćdziesiątych XX wieku i została wielokrotnie potępiona przez Jana Pawła II, przede wszystkim w instrukcji Libertatis nuntius z roku 1984. Potępił ją również Benedykt XVI. Jednak wraz z pontyfikatem papieża Franciszka teologia wyzwolenia odnotowała wielki powrót: jej przedstawicieli przyjmuje się w Watykanie, a ich prace prezentują w Rzymie wysokiej rangi kardynałowie. Rzecznik Stolicy Apostolskiej, ksiądz Federico Lombardi stwierdził nawet, że teologia wyzwolenia stała się częścią życia Kościoła.

Wybór na Stolicę Piotrową kardynała z Ameryki Łacińskiej zwrócił światową uwagę na teologię wyzwolenia i jej niedaleką krewną – „teologię ludu” – którą kieruje się sam papież Franciszek. Tymczasem w Europie o teologii wyzwolenia wiadomo niewiele, poza tym, co zaprezentować chcą lewicowe media.

 

Długa historia „pojednania”

Teologia wyzwolenia nie jest teologią, a jej celem bynajmniej nie jest wyzwolenie. Narodziła się ona dzięki połączeniu dwóch europejskich nurtów intelektualnych: lewicującego „katolicyzmu społecznego” (znanego później jako chrześcijański socjalizm) i katolicyzmu liberalnego (czyli późniejszego modernizmu). Czynnikiem łączącym obydwa te ruchy była chęć pogodzenia Kościoła ze światem współczesnym. A właściwie z tą wizją świata, która narodziła się dzięki rewolucji francuskiej i rozwijała wraz z kolejnymi rewolucjami: roku 1870, 1917 i 1968.

Zasadę towarzyszącą chęci wspomnianego „pojednania” wyłożył już Charles de Montalembert, inicjator ruchu katolików liberalnych, pisząc: Katolicy są gorsi od swoich oponentów, ponieważ dopiero muszą dołączyć do wielkiej Rewolucji, która dała początek nowemu społeczeństwu. Akceptujemy i odwołujemy się do wolności proklamowanych przez rewolucję w roku 1789. Z kolei notoryczny włoski modernista Ernesto Buonaiutti deklarował: Jesteśmy prostymi katolikami, którzy chcą żyć w harmonii z duchem czasów.

Cel modernistów był prosty: zniszczyć Kościół we wszystkich jego aspektach. W tej epoce cała katolicka teologia, także jej fundamentalne zasady, ogólna filozofia religii, prawo objawione i każde prawo rządzące naszą wiedzą o Bogu staje przed trybunałem nowoczesności – podkreślał ksiądz Alfred Loisy, sztandarowa postać modernizmu.

Święty papież Pius X wielokrotnie potępił modernizm, określając go równocześnie mianem syntezy wszystkich herezji. Moderniści odpowiedzieli na to zejściem do podziemia. Musimy stworzyć katolicką masonerię – wzywał w roku 1907 Antonio Fogazzaro. W kolejnych latach owa „katolicka masoneria” wykonała – jak pisał inny modernista, George Tyrell – cichą i tajemną pracę, kładąc fundamenty nowej, dwudziestowiecznej teologii. Błędy potępione przez świętego Piusa X, zaczęto jawnie prezentować w latach trzydziestych i czterdziestych jako nouvelle théologie. Te właśnie tradycje kontynuuje teologia wyzwolenia, wyciągając z ich błędów ostateczne konsekwencje filozoficzne i teologiczne.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
1
 
 
 

Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
 

Konferencja Biskupów Katolickich Białorusi poprosiła prezydenta kraju Alaksandra Łukaszenkę, aby rozważył sprawę zezwolenia na odroczenie służby wojskowej seminarzystów oraz księży w wieku poborowym.

 
 

Wiele wskazuje na to, że prezydent Donald Trump poważnie traktuje swoje przedwyborcze obietnice dotyczące zwiększenia prawnej ochrony życia ludzkiego od poczęcia. Po odcięciu od funduszy publicznych organizacji proaborcyjnych, zza Oceanu dochodzą wieści o postępowaniu prowadzonym wobec „lekarza” trudniącego się mordowaniem dzieci nienarodzonych.

 

Sąd Rejonowy w Przemyślu ustanowił 22-letniego Mateusza opiekunem zastępczym dla piątki jego rodzeństwa. Prawna batalia, której szczęśliwe zakończenie miało miejsce w środę, trwała 1,5 roku. 

 

W ramach pierwszej kampanii edukacyjnej od czasu zakończenia zimnej wojny, szwedzkie władze rozsyłają do obywateli broszury zawierające instrukcje przygotowujące ich na czas wojny lub kryzysu.

 

Zespół Girls on Fire został zakwalifikowany do koncertu Debiuty na festiwalu Opole 2018. Ich utwór „Siła kobiet” jest promowany na czarnych protestach skupiających zwolenników zabijania nienarodzonych. Co ciekawe, utwór nie został wybrany głosami słuchaczy lecz… decyzją Rady Artystycznej festiwalu.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.