DZISIAJ JEST
PIĄTEK 22 WRZEŚNIA
Św. Maurycego z Towarzyszami
Św. Tomasza z Villanueva
Św. Maurycego z Towarzyszami
Św. Tomasza z Villanueva
Imieniny obchodzą:
Tomasz, Maurycy, Joachim
 
 
PRAWA STRONA INTERNETU
wyszukiwarka
 
 
 
 
 

Michał Wałach

Czarno-białe kino nieme i jego nowe życie w Tarnowie

Data publikacji: 2016-11-19 07:00
Data aktualizacji: 2016-12-13 10:11:00
Czarno-białe kino nieme i jego nowe życie w Tarnowie
Fot. materiały promocyjne

Zdawać by się mogło, że w dzisiejszej kinematografii królują efekty specjalne, krew i nagość, a bez tych elementów, mieszanych w różnych proporcjach, nie może współcześnie powstać żaden film. Nic bardziej mylnego!

 

W ramach Stowarzyszenia Nie Teraz doprowadzono do finału Projekt TodMachine, którego autorami są Bogusław Kornaś, współpracujący z Teatrem Nie Teraz fotografik, filmowiec i dokumentalista oraz aktor TNT Grzegorz Stokłosa. „To wyjątkowa propozycja powrotu do kina niemego, do jakże ekskluzywnej czerni i bieli, do niespokojnego ducha niemieckiego ekspresjonizmu lat dwudziestych ubiegłego wieku, ale również do twórczych polskich osiągnieć pierwszych lat po odzyskaniu niepodległości” – przekonują twórcy niezwykłego filmu.


 

Czarno-biały film powstawał w Tarnowie i nie tylko. Udział w projekcie, oprócz aktorów, wzięli również wolontariusze. W sumie ponad 150 osób. Wszystko po to, by pokazać nam w niepowtarzalny i wręcz nieznany wielu widzom sposób interesującą historię z wątkiem wojennym, miłosnym i kryminalnym w tle oraz wymykającą się ludziom spod kontroli maszyną.


 

„Wszystko podkreśla niesamowita poetyka filmu niemego, w tym rewelacyjne stylizowane kreacje aktorskie, oparte na grze ciała i ekspresji mimiki. Do tego dodajmy specjalnie skomponowaną do filmu muzykę i literacko dopracowane napisy” – zapewniają realizatorzy projektu zapraszając na premierę wydarzenia do tarnowskiego Kina „Marzenie” 3 grudnia.

 

To jest rzecz niebywała w sensie doświadczenia. Udało się stworzyć sytuację zanurzenia się w przeszłość również od strony formalnej, czyli pewnej materii filmowej, a jednocześnie robienia tego emocjami współczesnego człowieka. To niezwykłe połączenie tego co było inspiracją przede wszystkim dla pana Bogusława Kornasia, głównego twórcy i dla pana Grzegorza Stokłosy, jego współpracownika, z tym co pochodzi z przeszłości. To bardzo interesująca sprawa. Ja także w tym zaistniałem jako aktor. Dla mnie to też było niesamowite przeżycie, bo ta konwencja wymagała chociażby specjalnej charakteryzacji, to jest pobielanych twarzy, czy innej ekspresji aktorskiej, której trzeba było się nauczyć – mówi o powstawaniu filmu „TodMachine” w rozmowie z Portalem PCh24.pl Tomasz A. Żak reprezentujący Stowarzyszenie Nie Teraz, będące producentem dzieła.


 

Nie chciałbym, aby sukcesem filmu było wyłącznie zrobienie czegoś, czego się już nie robi. Myślę, że sukcesem będzie przede wszystkim to o czym ten film opowiada, co twórcy chcą przekazać ludziom dzisiaj. Użyto takiej konwencji, gdyż okazuje się, że jest ona niesamowicie komunikatywna dla treści, które ten film w sobie zawiera. Znaleziono sposób opowiedzenia o współczesnym świecie przy pomocy takiej konwencji. Największym sukcesem będzie potraktowanie tego filmu jako normalnego, pełnometrażowego kina. Mam nadzieję, że dla wielu widzów, od pewnego momentu kiedy zanurzą się w tą konwencję, przestanie on istnieć jako zabieg techniczny, a widzowie będą po prostu oglądali kino, będą przeżywali to co aktorzy, a napisy będą odbierali jako mowę. To będzie największym sukcesem – dodaje rozmówca PCh24.pl Tomasz A. Żak.

 


Michał Wałach






  

 
baner
 
 
 
 
 
drukuj
 
 
 
POLECANE FILMY

KOMENTARZE
Nick *:
 k
Twoja opinia *:
 
wyślij opinie

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

..
andrzej
Poza tematem czekam na recenzje serialu młody papież HBO
..
 
..
..
INFORMUJ
Wiesz o ważnym wydarzeniu?
Nie ma go na naszym portalu? Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
..
 
...

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.