DZIŚ JEST:   19   LISTOPADA   2017 r.

XXXIII Niedziela zwykła
Św. Mechtyldy z Helfty
Bł. Salomei, księżnej
 
 
 
 

Bond i muzea

Bond i muzea
Gennady Kulikov / FORUM

Niewinne wycieczki do muzeów w istocie rzeczy przyczyniają się do utrwalania „kulturowych stereotypów” i „opresywnych idei”. Nie wierzą państwo? A taki właśnie jest chyba nowy paradygmat kulturoznawstwa, przynajmniej według niektórych autorek.

 

Kto nie wierzy, niech przeczyta esej autorstwa profesor Sary E. Bond. Uczona (zaryzykujmy to odważne określenie) wykładająca sztukę starożytną na uniwersytecie Iowa w opublikowanym niedawno artykule zatytułowanym „Dlaczego powinniśmy patrzeć na świat klasyczny w kolorze” zauważyła, że „zrównywanie białego marmuru z pięknem nie jest inherentną prawdą wszechświata. Jest niebezpiecznym konstruktem, który obecnie ciągle wpływa na idee głoszące supremację białych”.

 

Uwaga wszyscy wczasowicze mający zamiar w czasie kanikuły odwiedzać Uffizi, Luwr, czy Prado! Pamiętajcie, że „eksponowanie przez większość muzeów i podręczników historii sztuki białej skóry w odniesieniu do antycznych posągów i sarkofagów, ma głęboki wpływ na sposób postrzegania przez nas antycznego świata”, albowiem „służy wytworzeniu fałszywego pojęcia jednorodności – każdy był biały! – w odniesieniu do regionu śródziemnomorskiego”. A przecież, argumentuje dalej amerykańska pani profesor, oryginalnie większość rzeźb, które są teraz białe, były pomalowane na różne kolory.

 

Generalnie chodzi o spisek białych mężczyzn, którzy gdzieś w XVIII wieku stwierdzili, że ideałem piękna jest taki Apollo Belwederski, albo inne tego typu eksponaty „celebrujące biel”. Autorka wprost inkryminuje fatalną jej zdaniem pod tym względem rolę odegraną przez niemieckiego historyka sztuki Johanna Joachima Winckelmanna i jego pochodzącej z 1764 roku „Historii sztuki starożytnej”. Tymczasem prof. Bond podkreślając, że Apollo Belwederski był „rzymską marmurową kopią hellenistycznego oryginału z brązu”, każe nam domniemywać, że grecki opiekun sztuk i poezji był w gruncie rzeczy Murzynem, to jest Afroamerykaninem.

 

Dalej Bond mknie swoim torem myślenia do konkluzji, że dzieła takie jak historia autorstwa Winckelmanna pozostają w ścisłym związku z rozwojem ideologii rasistowskiej w dziewiętnastowiecznej i dwudziestowiecznej Europie i odegrały niemały wpływ na rozwój niemieckiego narodowego socjalizmu.  „Także dzisiaj zbyt często nie potrafimy uznać i stawić czoła niewiarygodnemu ładunkowi rasizmu, który ukształtował idee uczonych, których cytujemy w zakresie starożytnej historii” – ostrzega Bond.

 

A przecież nie chodzi tylko o podręczniki akademickie. „W szczególności filmy i gry video utrwalają obraz klasycznego świata jako świata białych”. Taką niechlubną rolę, jak wskazuje w swoim artykule Bond, odgrywają takie filmy jak „Gladiator” czy „300”. Ten ostatni – przypomnijmy opowiadający historię bitwy pod Termopilami – zawiera według amerykańskiej pani profesor „ksenofobiczny obraz Persów”.

 

Wnioski? Potrzeba „zmiany narracji” (w dawnej mowie: wzmożenia cenzury i propagandy), polegającej na „rozmowach z twórcami filmów, pisaniu artykułów w mainstreamowych czasopismach, korekcie naszej akademickiej twórczości i podkreślaniu istnienia ogromnej palety kolorów skóry w regionie antycznego Morza Śródziemnego”.

 

Podziwiajcie więc Apolla Belwederskiego i Wenus z Milo póki czas! Zanim dojdzie do „zmiany narracji”. Bond już się szykuje.


Grzegorz Kucharczyk







DATA: 2017-07-28 11:58
AUTOR: GRZEGORZ KUCHARCZYK
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

300? To to zawiera jakikolwiek obraz Persów i Spartan?
3 miesiące temu / x. Tomko
 
"grecki opiekun sztuk i poezji był w gruncie rzeczy Murzynem, to jest Afroamerykaninem" - jeśli już, to Afroafrykaninem ;)
3 miesiące temu / hehehe
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
REKLAMA
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres kontakt@pch24.pl. Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.

 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI