REKLAMA
DZIŚ JEST:   13   GRUDNIA   2017 r.

Św. Otylia z Hohenburga
Św. Łucji, męczennicy
 
 
 
 

Biskupi brazylijscy otwarci na sakramenty dla rozwodników. Kolejne wytyczne dotyczące Amoris laetitia

Biskupi brazylijscy otwarci na sakramenty dla rozwodników. Kolejne wytyczne dotyczące Amoris laetitia
Zdjęcie ilustracyjne.FOT.Magdalena i Tomasz Jodlowski/FORUM

Amoris laetitia, w niektórych przypadkach osoby rozwiedzione i żyjące w związkach konkubenckich będą mogły otrzymywać Komunię świętą. Hierarchowie uznali, że w pewnych okolicznościach odpowiedzialność osób za grzeszne życie może być ograniczona albo w ogóle zniesiona.  


Biskupi Brazylii nie twierdzą wprost, że rozwodnicy, którzy zawarli kolejny związek cywilny mogą otrzymać Eucharystię. Podkreślają, że tzw. proces rozeznania „nie jest po prostu powrotem do życia sakramentalnego”, bo to nie zawsze jest możliwe. Jednakże ich dokument określa „ograniczone przypadki”, w których okoliczności łagodzące „mogą osłabić lub nawet znieść” moralną odpowiedzialność za grzeszne życie w nieregularnych związkach.

 

W przewodniku duszpasterskim do Amoris laetitia biskupi stwierdzili, że chociaż adhortacja papieża Franciszka potwierdza nierozerwalność małżeństwa, istnieją „czynniki, uwarunkowania i okoliczności łagodzące” mogące „osłabić lub nawet znieść odpowiedzialność moralną i formalną nieprawych czynów”.

 

28-stronicowy dokument zatytułowany „Witając z radością papieską adhortację Amoris laetitia przez brazylijski Kościół”, opublikowano pod koniec zeszłego tygodnia. Został on opracowany przez uczestników konferencji po dyskusji na temat dokumentu Franciszka o rodzinie podczas 55. Zwyczajnego Zgromadzenia Biskupów, które miało miejsce w dniach 26 kwietnia – 5 maja 2017 r.

 

Biskupi brazylijscy potwierdzają, że adhortacja Amoris laetitia unika „normatywnych stwierdzeń” dotyczących sytuacji osób rozwiedzionych, które zawarły kolejny związek cywilny. „Adhortacja apostolska nie jest przewodnikiem dla rozeznania spraw osób pozostających w tak zwanych nieregularnych związkach” – stanowi ustęp 37. Zamiast tego, Amoris „wzmacnia potrzebę duszpasterskiej uwagi, która jest naprawdę zindywidualizowana”.

 

Dokument podkreśla zgodnie z duchem Vaticanum II, że Amoris laetitia nie oznacza zerwania z poprzednim nauczaniem Kościoła, ale jest „rozwojem”. Hierarchowie odnieśli się do kontrowersyjnego zapisu rozdziału VIII adhortacji, krytykowanego przez wielu duchownych z całego świata. Stwierdzili, że  „nie ma w rozdziale VIII Amoris laetitia niczego, co można by odnosić do pojęcia moralnego relatywizmu, a nawet moralności sytuacyjnej. Przeciwnie, potwierdza on doktrynę o nierozerwalności małżeństwa i wewnętrznym złu cudzołóstwa”.

 

Przewodnik wzywa kapłanów, by jednak każdy konkretny przypadek osób żyjących w związkach cudzołożnych, pragnących korzystać z sakramentów rozpatrywać indywidulanie, „znajdując właściwy sposób pomagania w tworzeniu sumienia prawego”.

 

Dlatego kapłani powinni prowadzić proces rozeznania na podstawie sześciu elementów: nawrócenie poprzez osobiste spotkanie z Chrystusem; towarzyszenie w rozwoju moralnym i duchowym; zrozumienie szczególnej sytuacji danej osoby; możliwość otwarcia kanonicznego procesu stwierdzenia nieważności małżeństwa; analizę ewentualnych okoliczności łagodzących; i wstrzemięźliwość seksualną.

 

Brazylijscy biskupi wskazują, że w niektórych przypadkach osób żyjących w nieregularnych związkach powrót do życia sakramentalnego nie zawsze jest możliwy.

 

Niemniej jednak w punkcie 45 przewodnika piszą: „Istnieją ograniczone przypadki, w których istnienie wymówek dotyczących nieprzerwania współżycia małżeńskiego, na przykład wskutek pojawienia się dzieci i niektórych sytuacji moralnych, może osłabić lub nawet znieść odpowiedzialność moralną i formalną aktów nieprawych”.

 

Odniesienie do tych „czynników łagodzących” znajduje się w paragrafach od 301 do 303 adhortacji papieża Franciszka. Stwierdza się tam m.in., że „Kościół dysponuje solidną refleksją na temat uwarunkowań i okoliczności łagodzących. Dlatego nie można już powiedzieć, że wszyscy, którzy są w sytuacji tak zwanej „nieregularnej,” żyją w stanie grzechu śmiertelnego, pozbawieni łaski uświęcającej".

 

Jedyny ustęp, w którym brazylijscy biskupi wyraźnie mówią o rozwiedzionych i ponownie ożenionych jest punkt 46 dokumentu, który dotyczy wstrzemięźliwości seksualnej. „Praktykowanie wstrzemięźliwości seksualnej wśród par żyjących w drugim związku może być wyłączone. W takim przypadku spowiednik może okazać miłosierdzie wobec ewentualnych upadków" - czytamy.

 

Sporo miejsca w wytycznych poświęcono kwestii wszczynania procesów o unieważnienie małżeństwa, zalecając kapłanom, by dokładnie przyjrzeli się sprawom i sprawdzali, czy nie ma formalnych podstaw do stwierdzenia nieważności małżeństw w przypadku par, które zawarły kolejny związek cywilny.

 

Zdaniem sekretarza generalnego episkopatu brazylijskiego, bp pomocniczego Brasili ks. Leonardo Ulrich Steinera wytyczne dot. Amoris laetitia zawierają „rady i wskazania do rozeznania w perspektywie miłosierdzia." Dokument ma pomóc w „odnowie pasterskiej w kraju".

 

To kolejne już wytyczne, które umożliwiają dostęp cudzołożników do Komunii świętej wbrew nauczaniu Kościoła. W kwietniu kardynałowie, którzy nie otrzymali odpowiedzi na „dubia” w sprawie adhortacji apostolskiej Amoris laetitia w liście do papieża, w którym prosili o audiencję napisali, że od czasu opublikowania Amoris laetitia rok temu, „została publicznie podana interpretacja niektórych obiektywnie niejednoznacznych fragmentów (...), które różnią się i stają w sprzeczności z niezmiennym nauczaniem Magisterium Kościoła”.

 

„Pomimo faktu, że prefekt Kongregacji Nauki Wiary wielokrotnie oświadczył, iż doktryna Kościoła nie uległa zmianie, pojawiły się liczne wypowiedzi poszczególnych biskupów, kardynałów, a nawet Konferencji Episkopalnych, zatwierdzających to, co Magisterium Kościoła nigdy nie zaaprobowało” - stwierdza pismo.

 

Duchowni wyjaśnili, że nie chodzi jedynie o „dostęp do Najświętszej Eucharystii dla tych, którzy obiektywnie i publicznie żyją w sytuacji poważnego grzechu i zamierzają pozostać w niej, ale także koncepcję moralnego sumienia sprzecznego z Tradycją Kościoła”.

 

 

Źródło: cruxnow.com., Pch24.pl.,

AS





DATA: 2017-08-11 15:45
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Chodzi Ci o papierek potwierdzający tytuł "profesora teologii", czy chodzi Ci o zdolność używania logicznych argumentów teologicznych? Jeśli o to drugie, to widocznie jestem teologiem, bo przedstawiłem logiczne argumenty że, przy założeniu iż Franciszek jest Biskupem Rzymskim, AL spełnia treść dogmatu o nieomylności papieża. A Ty jakie masz uprawnienia by twierdzić że to Franciszek naucza omylnie, a inni teolodzy, bez przywileju nieomylności, nauczają nieomylnie? Widocznie to właśnie Ty masz wysokie mniemanie o sobie, skłaniające Cię do "nieomylnego" rozstrzygania, który teolog ma rację.
3 miesiące temu / do ada
 
do osoby podpisanej "do ada" - czy jesteś teologiem, że podważasz opinie wszystkich innych teologów, którzy twierdzą, że św. Jan Paweł II wydał tylko jeden dokument mający rangę nieomylności? Jeśli nie jesteś teologiem, to wybacz, ale twoje dziwne upieranie się przy swoim zdaniu świadczy co najwyżej o Twoim wysokim mniemaniu o sobie. Porozmawiaj w realu z jakimś teologiem. pozdrawiam.
3 miesiące temu / ada
 
Wypowiadam się korzystając bezpośrednio z treści tego dogmatu i właśnie AL wypełnia tę treść, powtórzę krótko dlaczego: AL w omawianej kwestii dotyczy moralności, Franciszek skierował AL do wszystkich chrześcijan, Franciszek ma w AL wyraźną intencję ogłoszenia jakiejś nauki jako ostatecznej. Na jakiej podstawie twierdzisz że "nieomylne papieża ex cathedra powinno mieć zwrot: ogłaszamy, orzekamy i określamy, że ....."? Gdyby tak było jak uważasz, zostałoby to zapisane w treści dogmatu. I na jakiej podstawie twierdzisz że Jan Paweł II tylko raz ogłosił dokument mający rangę nieomylności? Jeśli to tylko opinie teologów, to przecież te opinie nie mają przyrodzonej cechy nieomylności.
3 miesiące temu / do ada
 
Jeszcze jedna ważna informacja, otóż nauczenie nieomylne papieża ex cathedra powinno mieć zwrot: "ogłaszamy, orzekamy i określamy, że ..... (treść orzeczenia). Takiego zdania w cały dokumencie AL nie ma.
3 miesiące temu / ada
 
do osoby podpisanej "do ada i Megi" - ależ moja droga, to niestety Ty popełniasz błąd w rozumowaniu. Czy zapoznałaś się z moimi dwoma postami niżej? Tam jest wyraźnie ukazane, że AL nie jest nieomylnym nauczaniem papieża. Nawet Jan Paweł II tylko jeden raz ogłosił dokument mający rangę nieomylności. Poszukaj w internecie artykułu ks.M Żmudzińskiego "Nauczanie ex cathedra w pontyfikacie Jana Pawła II" - to powinno rozwiać wszelkie wątpliwości. Inną sprawą jest to o co pytasz: czy grzesznik otrzyma ważne rozgrzeszenie nie zrywając z cudzołóstwem... Nie jestem spowiednikiem, ale uważam, że rozgrzeszenie będzie ważne, jeśli spowiednik zapewni penitenta, że można grzeszyć i być mimo to rozgrzeszonym, a całą winę za świętokradcze rozgrzeszenie poniesie spowiednik.
3 miesiące temu / ada
 
AL w omawianej kwestii dotyczy moralności. Franciszek ją skierował do wszystkich chrześcijan - bo czy są w AL wymienione jakieś ograniczenia co do adresatów? Ma wyraźną intencję ogłoszenia jakiejś nauki jako ostatecznej, skoro kilkukrotnie wyraził poparcie dla tych interpretacji AL, które pozwalają na udzielanie Komunii cudzołożnikom, a nie odpowiedział na Dubia. Czyli formalnie spełnił warunki ex cathedra. Jeśli uważacie Franciszka za Biskupa Rzymskiego, jeśli uznajecie dogmat o nieomylności za prawdziwy, to... gdzieś popełniacie błąd w rozumowaniu. A teraz pytanie: czy cudzołożnik w nowym związku, który przystąpi do spowiedzi bez zamiaru zerwania z cudzołóstwem, bo powoła się na AL, a następnie uzyska rozgrzeszenie, popełni grzech śmiertelny przystępując do Komunii? Przecież zaufał nauczaniu kogoś, kogo uważa za pasterza Kościoła Katolickiego. On nie musi się znać na teologicznych niuansach omylności/nieomylności nauczania papieskiego, więc gdzie jego wina?
3 miesiące temu / do ada i Megi
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
REKLAMA
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.