DZIŚ JEST:   20   LUTY   2018 r.

Św. Franciszka i Hiacynty Marto
Św. Zenobiusza
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 59  >   TEMAT NUMERU: kościół w niebezpieczeństwie

Rozmowa z Jose Antoniem Uretą: Postmodernizm w teologii


Bezpośredni atak na religię przeprowadzony przez komunistów przyniósł o wiele mniejsze skutki niż działania podejmowane na Zachodzie w imię laickiego humanizmu. To właśnie temu zagrożeniu muszą stawić teraz czoła kraje znajdujące za dawną żelazną kurtyną – mówi chilijski publicysta José Antonio Ureta w rozmowie z Mateuszem Ziomberem.

 

W ciągu zaledwie kilku dekad XX wieku katolickie społeczeństwa Francji, Hiszpanii i Irlandii zostały w dużej mierze zlaicyzowane. Czy Kościół w tych krajach nie dostrzegł zagrożenia prowadzącego do takiej sytuacji?

 

- Zwyczajowym wyjaśnieniem tego procesu była teza sekularyzacyjna prezentowana w przeszłości między innymi przez Emila Durkheima i Maksa Webera. Religia miała stanowić duchową odpowiedź społeczeństw rolniczych, która ze względu na postęp techniczny będzie tracić na znaczeniu. Jak twierdzono, skoro hierarchia Kościoła nie zdążyła w odpowiednim czasie postawić na „postęp”, to prędzej czy później kościoły opustoszeją.

 

Bardziej współczesny nurt socjologii religii (reprezentowany między innymi przez Rodneya Starka) podaje przeciwne wyjaśnienie, które wydaje się bardziej trafne. Stosując model rynkowy oparty na popycie i podaży wskazuje on, że spadek zainteresowania usługami religijnymi wynika z charakteru podaży, a nie z braku zainteresowania samą religią. W czasie wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych mniej niż jedna piąta populacji deklarowała przynależność do którejś z grup wyznaniowych. W połowie XIX wieku była to już ponad jedna trzecia, a dziś – już ponad połowa. Znaczenie religii zaczęło rosnąć wraz z uprzemysłowieniem i postępem technicznym, przecząc tezie sekularyzacyjnej.

 

Wniosek jest następujący: zyskały te religie i denominacje chrześcijańskie, które pozostały wierne swojemu tradycyjnemu credo i praktykom religijnym. Te z kolei, które zmieniały swoją wiarę i pobożność dostosowując się do współczesnego świata, zaczęły upadać. To reguła dotycząca zarówno prawosławnych, żydów, muzułmanów, jak i chrześcijan. Rodney Stark i Roger Finke w opublikowanej w roku 1992 książce The Churching of America, 1776–2005: Winners and Losers in Our Religious Economy zauważyli także zmiany dotyczące Kościoła katolickiego. Jak tłumaczyli, wiele najbardziej charakterystycznych aspektów katolickiej liturgii, teologii i pobożności, które porzucił Sobór Watykański II, okazało się mieć kluczowe znaczenie dla kształtowania i utrzymywania powołań. To tłumaczy sytuację Kościoła w krajach tak progresywnych, jak Niemcy czy Belgia, wyjaśniając równocześnie przyczyny sukcesu tradycyjnych seminariów na całym świecie.

 

Ważniejsze jednak od wyjaśnienia socjologicznego jest wyjaśnienie nadprzyrodzone. Ojciec Jean‑Baptiste Chautard w książce Życie wewnętrzne duszą apostolstwa tłumaczy, że powodzenie wysiłków misyjnych i duszpasterskich zależy od stanu życia duchowego samych misjonarzy i duszpasterzy. Zauważał to święty proboszcz z Ars, który mawiał, że kiedy kapłan jest święty, powierzeni jego opiece wierni są prawdziwie pobożni, kiedy kapłan jest tylko pobożny, wierni stają się letni, a kiedy kapłan staje się letni, wierni stają się zepsuci.

 

 

 

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

Przygotowania do brytyjskiej akcji „Różaniec na wybrzeżu” idą pełną parą. Właśnie ruszyła strona internetowa m.in. z mapą lokacji, w których odbędą się nabożeństwa.

 
 

Kilka miesięcy akcji „Chrońmy Dzieci”, zainicjowanej przez Ordo Iuris to ponad pół tysiąca zgłoszeń rodziców i ujawnienie 29 organizacji, których obecność w szkole budzi  wątpliwości. Co najważniejsze, w wyniku akcji, prawo otwierające furtkę dla prowadzenia działań antydyskryminacyjnych w szkołach zostało zmienione.

 

„The Guardian” w redakcyjnym komentarzu określił mianem „haniebnych” słowa szefa polskiego rządu o „żydowskich sprawcach”. Wypowiedź Mateusza Morawieckiego wzbudziła silne emocje w Izraelu oraz w żydowskiej diasporze na świecie. Teraz do ataku na premiera dołączyło brytyjskie medium.

 

Niemcy kupili od Izraela przebaczenie. Polski nie było na to stać – wspomina rozmowę z Lechem Kaczyńskim Yuli Tamir, była minister edukacji Izraela.

 

W Niemczech narasta spór wokół udzielania związkom homoseksualnym błogosławieństwa kościelnego. Podczas gdy „za” wypowiedział się  kard. Reinhard Marx i bp Franz-Josef Bode, dwóch hierarchów wystąpiło przeciwko temu rozwiązaniu.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.